En etter én har oljegiganter som Statoil, Total og Eni bommet på mål etter å ha sendt byggekontrakter til Asia.

Prosjektleder Snorre Fossum i Det norske ligger an til å treffe krysset.

- Plattformdekket er 90 prosent ferdig. Vi skal ikke ha noen sprekk nå, sier han på telefon fra Singapore.

Røkke: - Ikke rot dere bort

Det norskes hovedeier Kjell Inge Røkke protesterte høylytt da den største byggekontrakten på Ivar Aasen-feltet havnet hos SMOE i Singapore.

Ivar Aasen-utbyggingen til 27 milliarder kroner er Det norskes svenneprøve. Aldri før har et trøndersk oljeselskap hatt totalansvaret for en utbygging på norsk sokkel.

«I min verden er Det norske en stor verdibygger og en potensiell utbyttemaskin til Aker i fremtiden, men oljeselskapet må unngå å rote seg bort på veien», skrev Kjell Inge Røkke i et brev til medaksjonærene våren 2013.

En arbeidsgruppe ledet av Det norske anbefalte å la Kværner bygge plattformdekket, men Statoil og andre medeiere på Ivar Aasen ville til Asia.

Gjennom Aker er Røkke hovedeier i både Det norske og Kværner.

«Aker ga før tilbudsprosessen startet tydelige råd til Det norske om å velge et kjent utbyggingskonsept og leverandører med erfaring fra sammenlignbare prosjekter på norsk sokkel (..) Enkelte i Det norske vil nok bli frustrerte og irriterte over at jeg åpent kommuniserer mine meninger. Samtidig håper jeg at de som skal gjennomføre prosjektet vil bli motivert til å bevise at jeg tar grundig feil i mine bekymringer», skrev Røkke.

Frykter ikke overskridelser

Nå kan verdens rikeste moldenser snart senke skuldrene.

- Tempoet har aldri vært sånn at jeg har satt meg ned og tenkt at dette går ikke. Samtidig er jeg opptatt av at innsats og prestasjoner holdes på samme høye nivå i de seks månedene som er igjen, sier Det norske-sjef Karl Johnny Hersvik.

Denne uka inviterte han media, analytikere og myndigheter til Singapore for en sniktitt på det nesten ferdige plattformdekket.

Bare stålunderstellet på Ivar Aasen rager høyere enn Tyholttårnet i Trondheim. Når plattformdekket er på plass, blir byggverket nesten 200 meter høyt.

Akkurat nå er 2200 verftsarbeidere fra 20 land i sving for å få plattformen ferdig. Nesten ingen snakker godt engelsk.

- Det er heller ikke så enkelt for en Singapore-kar å forstå når en durer i vei på trønderengelsk, flirer prosjektleder Fossum.

Billig arbeidskraft = mye folk

Verftsarbeiderne er organisert i arbeidslag der de fleste jobber med samme fag, og snakker samme språk. Kontakten med det norske prosjektlederteamet går gjennom arbeidsformenn som snakker engelsk.

Foreløpig er over ni millioner arbeidstimer unnagjort uten alvorlige skader.

- Helse, miljø og sikkerhet er veldig langt framme i panna på ledelsen, og de er veldig flinke på å holde orden. Det må jobbes ganske hardt med kommunikasjon for å nå ut til alle, men det er håndterbart, sier Fossum, som har 30 års fartstid i Aker og Kværner.

- Den største forskjellen i forhold til et norsk verft, er at de setter på mange flere folk. Prisen på en arbeider er betraktelig lavere. Derfor er man kanskje ikke så nøye på å spare timer, fortsetter han.

Brenner for norske verft

En annen forskjell er at Det norske har 120 personer på plass i Singapore for å påse at alt går etter planen. Ved et norsk verft ville prosjektlederteamet vært betydelig mindre.

Det norske-ledelsen svarer unnvikende på spørsmålet om plattformdekket heller burde vært bygd i Norge.

- Det er et hypotetisk spørsmål. Nå er det her vi er. Da fokuserer vi på de oppgavene vi skal gjøre, og ikke på å debattere hva som kunne vært, sier Det norske-sjef Hersvik.

- Jeg håper i hvert fall norske verft vil by neste gang vi gir dem muligheten, sier prosjektdirektør Olav Henriksen.

- Med den bakgrunnen jeg har, må jeg si det brenner i hjertet for å få til noe ved norske verft. Jeg jublet ganske høyt inni meg da Kværner Verdal fikk tildelt tre kontrakter i forbindelse med Johan Sverdrup-utbyggingen, sier Snorre Fossum.

Det norskes hovedeier Kjell Inge Røkke kan konstatere at byggejobben som havnet i Asia mot hans vilje, så langt går etter planen. Foto: Solum, Stian Lysberg, NTB Tema
Plattformdekket på Ivar Aasen er over 90 prosent ferdig. Hovedoppgaven den neste månedene er å teste at alt fungerer. Foto: ALAN NG
Det norske-sjef Karl Johnny Hersvik og prosjektleder Snorre Fossum måtte langt hjemmefra for å få bygd plattformdekket til fire milliarder kroner. Til sommeren skal det ferdige dekket slepes til Norge og Nordsjøen. Foto: Fabian Leow