– Vi får mange henvendelser og klager på salg over nett. Fra en tidligere undersøkelse vet vi at nær fire av ti har opplevd problemer relatert til netthandelen. Det kan være at det var en feil ved varen, at den aldri kom, eller at en ble utsatt for svindel. Hovedpoenget vårt er at forbrukerne må være føre var, så de ikke får problemer i ettertid, sier direktør Forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til NTB.

I en spørreundersøkelse foretatt av PostNord på tampen av 2014 svarte 46 prosent av norske forbrukere at de hadde handlet julegaver på nett, for i gjennomsnitt 1.773 kroner det året. De mest populære nettgavene var bøker, klær, sko og elektronikk. I en undersøkelse foretatt av Posten Norge og betalingsleverandøren Klarna anslår de at julegaveshoppingen på nett vil øke med nesten 20 prosent i år. Forbrukerrådet forbereder seg på det og vil forebygge klagemengden.

Sjekkpunkter

Første punkt på Forbrukerrådets liste handler om å sjekke påliteligheten til de du skal handle fra på nett, ikke minst andres erfaringer med samme sted. Dernest understreker de at man ikke bør betale på forskudd, og foreslår alternative løsninger. Før man trykker «kjøp», er det også viktig å ha lest igjennom alle betingelsene.

– Før du handler på nettbutikken, bør du sammenligne prisene med andre butikker. Husk å legge frakt, gebyrer og avgifter på prisen for å vite hva varen vil koste deg totalt, formaner Forbrukerrådet.

Et annet viktig poeng er å ikke gi fra seg flere personlige opplysninger enn strengt nødvendig.

Posten Norge spår at netthandelen blir den vanligste måte å handle julegaver på i løpet av de neste to til tre årene, sier konserndirektør for E-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Nært og fjernt

I takt med at netthandel har økt har lokale butikker og bysentrum merket en nedgang i salget, og flere steder lanseres kampanjer for at folk skal handle i nærmiljøet. I sosiale medier spres slagordet «Vil du ha lokale butikker i morgen, så husk å bruke dem i dag».

– Vi har sett bekymring over at folk de siste årene har funnet og testet noe de liker i butikken, for så å dra hjem og finne varene billigst mulig på nett. Det er selvsagt ikke veldig lukrativt for butikkene, sier kommunikasjonssjef Egil Hollund i Næringsforeningen i Stavanger-regionen, som er Norges største i sitt slag.

Han er likevel ikke bekymret for økt netthandel:

– Tvert imot, det er en ny mulighet, særlig for mindre nisjeforretninger som kan få solgt varene sine til flere. Netthandel er en arena det vil bli umulig å ikke forholde seg til. I løpet av få år vil nok alle butikker loggføre alle varene de har og legge det på nett, sier han.

Allerede nå ser han en endring i utviklingen:

– Trenden er at flere og flere leter opp det de vil ha på nett, og så går de lokalt og kjøper det. På den måten får de varene raskt og sikkert, uten å gå fra butikk til butikk og lete, og uten å risikere for sen levering eller svindel på nett.