Da garasjen for andre gang ble behandlet av bygningsrådet tirsdag, stemte flertallet av politikerne mot innstillingen fra administrasjonen og ga tillatelse til garasjen som allerede er bygd.

Advokat Stian Sjøquist i Advokatfirmaet Sjøquist & Hopsø svarer på vegne av eiendomsmegleren.

– Min klient er fornøyd med at politikerne ga medhold i klagen, skriver Sjøqvist i en e-post til Adresseavisen/MN24.

Et enstemmig bygningsråd avslo i januar 2019 å ta en klage fra eiendomsmegleren og kona til følge.

De klaget på at byggesakskontoret hadde sagt nei til en søknad om å rive en garasje og bygge en ny i tilknytning til boligen. Også daværende Fylkesmannen, nå Statsforvalteren i Trøndelag, avviste klagen i mars 2019.

Men i desember 2020 klaget en nabo til byggesakskontoret, fordi det nå var bygd en garasje ulovlig på eiendommen til eiendomsmegleren. Byggesakskontoret spurte da om garasjeeierne ønsket å sende inn en revidert byggesøknad.

De sendte inn en ny byggesøknad i august i fjor, og i oktober sa byggesakskontoret nei for andre gang, fordi garasjen krever dispensasjoner fra reguleringskravene om avstand til vei og nabogrensa.

– Har endret oppfatning

Megleren og kona klaget også på dette avslaget, men administrasjonen innstilte på at bygningsrådet også nå skulle avvise klagen.

Men ti av de elleve politikerne i bygningsrådet tok tirsdag i stedet klagen til følge, og ga tillatelse til garasjen.

Elin Marie Andreassen (Frp) Foto: Morten Antonsen / Adresseavisen

Fremskrittspartiets Elin Marie Andreassen fremmet forslaget, på vegne av eget parti, Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre.

Andreassen satt også i bygningsrådet som enstemmig stemte motsatt forrige gang.

– Noen ganger endrer man oppfatning, og for min del har jeg fått en bedre forståelse av hvordan tiltaket framstår, sier Andreassen, om hvorfor hun har snudd.

– Dette er et tiltak som i liten eller ingen grad har negative konsekvenser for omgivelsene, verken med tanke på brøyting eller mulig utnyttelse av naboeiendom. Det er brøyting og hensynet til naboene som er mest problematisert i utgangspunktet, sier Andreassen.

LES OGSÅ: Stort boligkompleks i Trondheim blir utsatt

Nærmere enn 4 meter

SVs Ottar Michelsen var den eneste i bygningsrådet som stemte for innstillingen.

– Det at garasjen faktisk er bygd skal ikke ha noe å si for vår vurdering, men for å gi dispensasjon så følger det at fordelen må være større enn ulempene. Jeg støtter meg her på vurderinga fra både administrasjonen og tidligere også fra Fylkesmannen, nå Statsforvalteren, i Trøndelag, skriver Michelsen i en sms til Adresseavisen/MN24.

Ottar Michelsen (SV) Foto: Christine Schefte

Det nye vedtaket gir dispensasjon fra kravene om avstand til vei og nabogrense.

Dispensasjonen betyr at garasjen som er bygd kan stå inntil 3,2 meter fra grensa til en av naboene, selv om lovkravet er minst fire meter.

Bygningsrådet skriver i vedtaket at en overskridelse på 80 centimeter ikke vesentlig tilsidesetter hensynet bak bestemmelsen om avstand til nabogrensa, fordi garasjen vil ligge lavere enn bebyggelsen på naboeiendom, har minimal påvirkning på lys og luft mellom bebyggelsen og ikke forringer mulighetene for tilsvarende utnyttelse av naboeiendommen.

LES OGSÅ: Mener det er for mange små leiligheter i det nye storprosjektet

– Frykter presedens

Vedtaket gir også dispensasjon til at garasjen kan stå 5,6 meter fra midten av veien, med en minste avstand på 1,1 meter fra regulert veiareal.

Bygningsrådet skriver i vedtaket at eiendommen ligger i en boliggate med begrenset trafikkbelastning og lav fartsgrense, det er ingen planer for utvidelse av veien eller fortauet og viser til en uttalelse fra bydrift, som ikke har innvendinger såfremt det som bygges tåler ordinær veidrift.

Administrasjonen innstilte på at bygningsrådet skulle avvise klagen, blant annet fordi rådmannen ikke kan se at det tidligere er gitt dispensasjon til å bygge med så kort avstand fra vei, godkjenning kan skape uheldig presedens i området og fordi samferdselsmyndigheten i kommunen er negativ, med tanke på muligheten til å regulere et fullverdig fortau på tre meter pluss snøopplag.

Bygningssjef Elisabeth Høyem i Trondheim kommune Foto: Terje Svaan / Adresseavisen

To naboer hadde klaget på byggesøknaden. Bygningssjef Elisabeth Høyem forteller at naboene også kan klage på det siste vedtaket. Dersom de klager, vil saken komme opp igjen i bygningsrådet og gå til Statsforvalteren for endelig avgjørelse.

– Vil klage igjen

Den ene naboen opplyser at han også vil klage på det nye vedtaket.

– Årsaken til at jeg klager, er at de som brøyter nå må legge snøen på min eiendom, normalt fordeles den mellom eiendommene, og at garasjen er bygd for nærme min eiendom. Når de bygger så nær veien umuliggjør det også at vi får et bredt fortau, som vi har bedt om, sier naboen.

Eiendomsmegleren og kona har forklart at garasjen ble bygd uten tillatelse på grunn av en misforståelse i kommunikasjonen mellom dem og arkitekten.

– Kan bygningsrådets nye vedtak tolkes som at det lønner seg å bygge først og håpe på tilgivelse etterpå?

– Alle søknadspliktige tiltak skal behandles etter plan- og bygningslovens bestemmelser. De søknadspliktige tiltakene skal gjennom ordinær søknadsprosess selv i de tilfellene der tiltaket allerede er oppført, skriver Sjøqvist på vegne av garasjeeier.

Andreassen (Frp) påpeker at man alltid skal ha nødvendige tillatelser i orden før man bygger.

– Her har jeg ikke inntrykk av at man har prøvd å lure noen. Vi skal uansett behandle saken som om at tiltaket ikke er utført. I noen tilfeller kan det bety at det må fjernes og rives, sier Andreassen.