- I utgangspunktet var det mange nisjebutikker her. Nå er jeg den siste nisjebutikken som ikke har andre butikker, som er igjen her, sier Susanne Jenssen.

Hun eier og driver Tips på kjøpesenteret på Leangen i Trondheim, som selger møbler og annet interiør. Butikken har vært på senteret siden det åpnet i oktober 2012.

I dag har alle de andre eierne av nisjebutikkene på senteret, som sko- og klesbutikken Bello og dameklesbutikken Vienna, andre butikker i tillegg.

Tips omsatte i fjor for vel 4,7 millioner kroner eksklusiv merverdiavgift. Det er en økning på vel 200 000 kroner fra 2015, og omsetningen har vært økende alle år siden etableringen. Jenssen forteller at omsetningen også har økt til nå i år. Regnskapet for 2016 er ikke klart, men ifølge Jenssen blir det overskudd.

Kjøpesentrene i Trøndelag vokser.

- Faste kunder

Hun mener Tips vokser fordi vareutvalget skiller seg ut fra det som er i kjedebutikkene.

- Vi har fått mange faste kunder fordi vi er en annerledes interiørbutikk i Trondheim. Hovedfokus er småvarer som puter, pynt og alt som frisker opp i hjemmet. Vi har andre merkevarer enn de andre interiørbutikkene og vi reiser til andre interiørmesser, hvor vi kjøper inn interiør som ikke finnes i Norge fra før. I tillegg satser vi på service, sier Jenssen.

Tips satser også på design som ikke er typisk skandinavisk og nordisk.

- Vi har en del av det som er kjent som skandinavisk design som kundene vil ha, men vi har også det som ikke alle andre har. Vi har mange interiør- og kunstinteresserte kunder. Kjedene får alle varene sendt fra samme leverandør. Jeg har 70 leverandører. Vi er ikke redd for å prøve nye design som ikke er kjent, sier Jenssen.

Tips-eier Susanne Jenssen på Sirkus Shopping tar inn møbler og interiør fra rundt 70 leverandører.

- Ikke uniformsby

Hun mener folk i Trondheim er åpne for nye ting.

- Trondheim er kjent som en uniformsby, hvor alle vil ha det samme. Det stemmer ikke, vi vil ha andre ting også, sier Jenssen.

Tips selger produkter fra blant andre Hay, Menu, Missoni og Muuto

I Midtbyen er det flere nisjebutikker som selger møbler og annet interiør. Men Jenssen har ikke lyst til å flytte ut av kjøpesenteret.

- Jeg jobbet på KBS og liker senterlivet, ellers hadde jeg åpnet butikk i Midtbyen. Jeg synes Sirkus er et utrolig fint senter, og er Trondheims fineste. Her er det bra parkeringskjeller, senteret er luftig og stort, det har litt annerledes butikker, enklere varelevering og lageret vårt er lett tilgjengelig her, sier Jenssen.

- Dyr husleie

Men det koster å drive butikk i et kjøpesenter.

- Det er dyrt å være på senter på grunn av husleien og den lange åpningstiden fra klokka 9 til 21. Åpningstiden gir voldsomme lønnsutgifter. Det kan også være vanskelig for nisjebutikker å vises på senter, sier Jenssen.

Hun opplyser at butikken har 2,4 årsverk, og at husleia inkludert alle fellesutgiftene i snitt utgjør rundt 14–15 prosent av omsetningen hvert år.

- Jeg har mange ganger vurdert å flytte til Midtbyen, fordi det er dyrt her. Jeg har fått flere tilbud om billigere lokaler fra utleiere i sentrum, sier Jenssen.

Men hun er usikker på om det hadde vært en fordel å ligge i for eksempel Olav Tryggvasons gate, hvor det er flere interiørbutikker, eller om Tips får vist seg best frem på Sirkus Shopping.

Susanne Jenssen i Tips solgte møbler og interiør for vel 4,7 millioner kroner eksklusiv merverdiavgift i fjor. Butikken har hatt vekst alle år siden den åpnet på Sirkus Shopping i 2012.

- Vil se og ta på

En annen utfordring er at vi handler stadig mer på nett. Tips har ikke nettbutikk, men er på Facebook og Instagram.

- Jeg er ambivalent, fordi jeg har mine kunder. Vi har andre ting enn det andre butikker har, og spesiell design vil folk se og ta på før de kjøper. Men jeg har mange følgere på Instagram, og sender varer via posten til kunder, sier Jenssen.

Flere butikker har gått konkurs på Sirkus Shopping siden åpningen, og blant dem er interiør- og nisjebutikkene Browns og Rom for Alle. Men senteret ønsker å ha butikker som ikke er på alle senter, forteller senterleder Trine Foosnæs ved Sirkus Shopping.

- Det gjelder også kjedebutikker som Superdry, som nylig har åpnet her, og som har bare én butikk i Midt-Norge. Det er viktig å ha butikker det er få av eller å ha en unik butikksammensetning, men det er viktig at de har et godt kundegrunnlag. Vi jobber mye med markedsføring og kjennskap for de små butikkene, fordi de ikke har mulighet til det selv. I utstillingsområdet på senteret og i sosiale media er det viktig å trekke frem dem som trenger hjelp til å bli mer kjent, sier Foosnæs.

Hun viser til at ølutsalget Gulating også åpner butikk i senteret i mai.

- Skiller seg fra andre senter

Foosnæs mener Sirkus Shopping fortsatt skiller seg ut fra andre senter i byen.

- Alle butikkene har ikke lyktes med konseptet og har rettet seg mot en for liten målgruppe. Men de har vi erstattet med konsepter som har tilført større bredde, alt fra en supporterbutikk til Superdry. Vi er fortsatt forskjellig fra City Syd og City Lade, sier Foosnæs.

Senterlederen synes det er vanskelig å si om husleia på et kjøpesenter er dyr i forhold til leie av andre lokaler.

- Husleien er tilpasset hver enkelt ut fra bransje, størrelse og konsept. Det er også fordeler med leiekontraktene på kjøpesenter. Du får flere kunder enn i en liten gate, og du får hjelp med markedsføringen. Det er som å bo i borettslag, du får med ekstra fordeler, sier Foosnæs.