I romjulen dukket reklameplakater med bokstaven æ opp over hele landet. Rema 1000 holder helt tett om hva æ-stuntet går ut på frem til 4. januar når dagligvarekjeden samler alle sine 560 kjøpmenn til ekstraordinært riksmøte på Gardermoen. Da skal også omverden få vite hva Æ står for.

I mellomtiden har spekulasjonene gått, men en søknad som er under behandling hos Patentstyret sier en del mer konkret hva Remas blå/rød/hvite Æ kan bety.

Les også: Rema reklamerer med bokstaven æ

- Har gått bredt ut

- Denne æ-en er søkt som varemerke i en søknad som kom til oss 5. oktober. Det er søkt ganske bredt i syv ulike klasser for bruk, sier avdelingsdirektør Otto Scharff i Patentstyret.

I søknaden levert av konsulentfirmaet Zacco Norway AS, listes det opp hvilke varer og tjenester Remas nye Æ søkes brukt til. Rema 1000 har flere ganger tidligere brukt Zacco som rådgivere og hjelp til varemerkeregistrering.

I tillegg til bruk på blant annet kassaapparater, trykksaker, plastmaterialer for pakking, annonse- og reklamemateriell, er det søkt om å få bruke æ-en i forsikringsvirksomhet og betalingsformidlingstjenester samt i transportvirksomhet, for eksempel til engrosvirksomhet eller annen transport av varer.

Les også: Tar et oppgjør med oppkjøpsryktene

Mulig nye takter i Rema

Men i klassene æ-en er søkt bruk til, er også kundelojalitetstjenester og kundeklubb-tjenester. Noe begge Remas hovedkonkurrenter Coop og Norgesgruppen har, med henholdsvis Coop Medlem og Trumf/Kiwi pluss.

Rema 1000 på sin side har avvist kundelojalitetsprogram og markedsført seg hardt på «bare lave priser».  I alle fall helt til nå.

Blant bruksområdene i patentsøknaden er også noe annet som vil være helt nytt for Rema: webhandel, eller netthandel av varer. Rema eier som kjent ti prosent av Norges største dagligvarebutikk på nett, Kolonial.no, men har ikke eget nettsalg her i landet.

Les også: Tjener ikke penger på mat på nett - ennå

Nyhet i Danmark i høst

I Danmark, det eneste andre landet Rema 1000 har dagligvarebutikker, har kjeden imidlertid tatt i bruk nettet på en ny måte. 25 oktober lanserte Rema 1000 Danmark delingsøkonomi-appen Vigo, en handleliste man kan dele med andre i appen så de kan handle for deg og tjene noen kroner på det.

Gjennom danske Vigo kan man legge inn handlelister i sin lokale Rema 1000 butikk, betale varene via mobilbetalingsappen Mobilepay, men få noen andre, for eksempel en nabo eller venn, til å hente varene og levere dem på døren til deg, og tjene noen kroner på oppdraget. Rema 1000 har allerede Mobilepay i bruk i sine butikker.

Les også: Rema skviser ut Kims, vil heller selge Maarud

Søker for Vigo i Norge

Og samtidig som varemerkesøknaden på Remas Æ, har Rema 1000 via Zacco søkt om varemerkeregistrering av Vigo i Norge under tre av de samme klassene som æ-varemerket er søkt brukt: Det dekker blant annet kundelojalitetstjenester og «oppstilling, for andre, av et utvalg av varer (unntatt transport av varene) slik at kunder på en hensiktsmessig måte kan se på og kjøpe disse varene, herunder disse tjenester fremskaffet via utsalgssteder, gjennom post-ordekataloger eller gjennom elektroniske medier f.eks. på internettsider eller gjennom fjernsynskanaler; markedsføring av dagligvarer og matvarer».

- Søknaden sier ikke om Remas æ er søkt brukt i en app, på Instagram eller via andre kanaler. Søknaden sier for hvilke varer og tjenester den tenkes brukt som kjennetegn for. Dette gir en enerett for å bruke merket i kommersiell sammenheng, sier Scharff.

Men skal Rema ta i bruk Vigo som registrert varemerke i Norge, må den registreres også her.

- Man må søke både i Danmark og Norge dersom samme varemerke skal brukes i begge landene, sier Scharff.

Han anslår at Patentstyret vil ferdigbehandle varemerkesøknaden for «Æ» tidlig i februar. Det hindrer likevel ikke Rema i å ta i bruk æ-en før da. Den vil altså bare ikke være beskyttet som varemerke på samme måten som etter registrering.

Les også: Flere Rema-kjøpmenn i pluss

Nye domener

I oktober, få dager etter at varemerkesøknadene ble sendt, registrerte Rema 1000 også nye domenenavn, også kjent som nettadresser. De nye domenene aego.no og ægo.no er det Rema 1000 som står bak. Vigo.dk er registrert i Danmark, men Rema er for sent ute på vigo.no som er opptatt.

Rema 1000 vil ikke kommentere verken varemerkesøknadene eller domeneregistreringene overfor Adresseavisen.