Sommeren er høysesongen for finkjøring med veteranbil. Men de beste hardbarka entusiastene sverger til helårsbruk. De ser på snøen som en spennende utfordring for de gamle bilene, og lar seg ikke skremme av en liten snøstorm. Dette er biler med høye hjul og rikelig med bakkeklaring, og takler ubrøytede veier bedre enn nybiler.- En jul kjørte jeg opp Reppesbakken på blankisen med A-Ford'en. Alle de andre bilene sto, og bilførerne bare måpte da jeg suste forbi, forteller Odd Moen fra Ranheim.Moen kjørte til julegudstjeneste i gammelbil første gang i 1985, like etter at hans 1931 Ford A Town Sedan var ferdig restaurert. Siden er det blitt mange turer i veteran på julaften - til kirkebesøk og som oppsiktsvekkende transport på runde for pakkeutdeling til slekt og venner.
Til kirken i Packard
Hans gammelbilkollega på Ranheim, Torolf Pettersen, har også hatt som tradisjon å kjøre til kirka på julaften i Packard. Men etter at ungene ble store og flyttet hjemmefra, er det blitt mindre med kirkeskyss i veteran, opplyser Pettersen.Odd Moen har også tatt det litt roligere de siste årene. -Kjettingene var litt for tøffe mot hvitsidedekkene, er hans forklaring. Det var nemlig piggkjettinger han brukte den gangen han freste opp Reppesbakken så isskura sto bak bilen. Gammeldagse piggkjettinger er omtrent det beste man kan sko seg med når man skal forsere speilblank is, men å humpe på kjettinger i en gammel bil er ikke særlig komfortabelt.
Aktiv veteranbilist
Jomar Dahle er også helårsbilist i A-Ford. Det er vel knapt noen i Trøndelag som tilbakelegger flere mil i en bil fra før 1930 enn Jomar. Pakkeutdeling og kirkebesøk i A-Ford er en godt etablert tradisjon i familien Dahle. Piggdekk leveres ikke i 19-toms dekkdimensjon, så Jomar har ordnet seg med et ekstra hjulsett med kjettinger pålagt. Disse «vinterhjulene» setter han på under ekstreme snø- eller isforhold.- Med nok fart merker man ikke så mye til ristingen på grunn av kjettinger, opplyser Jomar. Men han er så velskolert A-Ford-sjåfør at det er meget sjelden han tar i bruk vinterhjulene.
Aldri noe uhell
- Kunsten er å kjøre med vett og forstand. En må holde jevn fart og planlegge stopp i god tid, er Jomars råd. - Jeg har aldri kjørt meg fast eller hatt uhell av noe slag, sier han. - Startproblemer er det heller ikke. Bilen starter lett selv om det er femten minus. Varmapparat er det så som så med, så man får kle seg deretter, avslutter vinterveteranbilisten.