Helt i toppen ligger ikke uventet Volkswagen Golf. Totalt er det så langt i Norge registrert 4829 elutgaver av den populære bilmodellen. Det tilsvarer en markedsandel på 35,4 prosent.

Den vesentlige dyrere Tesla Model S ligger på sølvplass med en markedsandel på 19,6 prosent og 2674 nybilregistreringer første halvår. Nissan Leaf må finne seg i bronse, med 1611 solgte biler, som utgjør 11,8 prosent av markedet.

Zoe og up!

Deretter følger Renault Zoe, Volkswagen up!, BMW i3, Mercedes-Benz B-klasse, Kia Soul, Peugeot iOn og med Mitsubishi i-MiEV på en tiendeplass.

Også i Trøndelag topper Golf e salget av elbiler. Mens Tesla Model S ligger på andreplass i sørfylket med Nissan Leaf på tredje, er det Leaf som tar andreplassen i nord med Model S på tredje.

Bilsalget øker

Hittil i 2015 er det registrert 74 392 nye personbiler, en økning på 2,8 prosent fra i fjor. Andelen dieselbiler synker fortsatt, og utgjør nå 42,1 prosent. Plugin hybrid går frem fra en markedsandel på 1,2 prosent i fjor til 4,5 prosent i år.

Stadig flere velger firehjulsdrift på nybilen. Andelen ligger nå på 37,0 prosent mot 34,1 prosent på samme tid i fjor. Alle tallene er hentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

I juni gikk bilsalget i Norge frem med så mye som 24,2 prosent, men det er verdt å merke seg at i juni år var det to flere registreringsdager enn i juni i fjor. Dette utgjør rundt 1400 biler eller om lag ti prosent av månedens salg.

Volkswagen dominerer

Volkswagen var mest solgte personbilmerke i juni med 2501 biler (17,6 prosent), foran Toyota med 1409 biler (9,9 prosent) og Volvo med 1099 biler (7,7 prosent).

VW Golf var mest solgte bilmodell også i juni (1626 stykk, hvorav 747 var elektriske), foran Tesla Model S (566), Mitsubishi Outlander (487, hvorav 421 var ladbare), Renault Zoe (431) og Toyota Yaris (371).

Som følge av den store økningen av elbiler og hybrider går CO2-utslippet (g/km) ned fra 111 i fjor til 98 i år.

Tilbakegang for flere

Ser man nærmere på kampen merkene mellom, går 15 av de 25 største personbilmerkene tilbake sammenlignet med samme periode i fjor. Størst nedgang har Citroën med 16 prosent, BMW går også ned 16 prosent, mens både Tesla og Peugeot går tilbake med 15 prosent hver.

Lexus øker mest og ligger 108 prosent over første halvår i fjor. Ellers er det Renault (pluss 91 prosent), Subaru (+41 prosent) og Volkswagen (+39 prosent) som har den største prosentvise fremgangen fra i fjor.

Trønderne elsker Golf

I Sør-Trøndelag er VW Golf den personbilen som uansett drivstoffvalg selger mest med 532 biler, og har med det en markedsandel på 12,1 prosent. Deretter følger Tesla Model S (172 biler), Mitsubishi Outlander (153), Nissan Leaf (149), Skoda Octavia (142), Toyota Auris (128), Toyota RAV4 (124), Volvo V70 (100), Renault Zoe (90) og Toyota Yaris med 89 solgte biler første halvår.

I Nord-Trøndelag topper også VW Golf, med 163 nyregistreringer og en markedsandel på 11,1 prosent. Deretter følger Toyota RAV4 (86 biler), Skoda Octavia (51), Toyota Auris (49), Opel Mokka (47), Volkswagen Passat (45), Mitsubishi Outlander (43), Nissan Qashqai (36), Nissan Leaf (36) og Peugeot 308 (35).