Entreprenøren Veidekke Bygg Trøndelag har fått kontrakten på 720 millioner kroner.

Det er selskapets største noen gang i Trøndelag, og den største totalentreprisen byggherren Bane Nor Eiendom har delt ut.

Regiondirektør Torgeir Wiig i Veidekke Bygg Trøndelag Foto: Rune Petter Ness

Regiondirektør Torgeir Wiig i Veidekke er fornøyd med at de skal bygge trinn to på nye Trondheim S.

– Den er kjempeviktig, ikke minst i tiden vi er inne i nå. Det sikrer arbeidsplasser i flere år, sier Wiig.

Han anslår at prosjektet vil sysselsette 100–200 personer i perioder, medregnet underleverandørene, i den tre år lange byggeperioden fra starten av 2023 og ut 2025.

Trafikk som normalt

I november i år skal Gryta parkeringskjeller med 200 plasser stå ferdig, og da kan Gryta igjen åpne for vanlig biltrafikk frem til Jernbanebrua. Dermed kan også byggingen av terminalbygget og kontorer, til sammen 17 500 kvadratmeter (kvm), starte på nyåret.

Det nye terminalbygget og kontorer sett fra Gryta. Foto: Illustrasjon: Arkitema

4500 kvm er til terminalfunksjoner for tog og buss, inkludert serveringssteder med mer. Det nye bygget skal delvis bygges over jernbanesporene. Over togsporene skal det på det høyeste bygges fire etasjer med kontorer, og høyden tilsvarer da et kontorbygg med sju etasjer som står på bakken.

LES OGSÅ: Milliardkutt for NTNU: – På grensa til useriøst

– 600 arbeidsplasser

Kontorarealet er på 13 000 kvm. Trøndelag fylkeskommune skal leie 3000 kvm.

Prosjektsjef Arne Hognestad i Bane Nor Eiendom Foto: Rune Petter Ness

Det er ikke klart hvem som skal leie resten, forteller prosjektsjef Arne Hognestad i Bane Nor Eiendom.

– Vi har følere ute og interessenter har meldt seg. Vi har stor tro på å leie ut kontorarealet, med den gode kollektivdekningen som er her. Det er plass til mellom 500 og 550 arbeidsplasser, sier Hognestad.

I tillegg anslår han at servicetilbudene i terminalbygget vil gi rundt 50 arbeidsplasser.

Prosjektsjef Dag Haugdal i Bane Nor Eiendom Foto: Rune Petter Ness

Prosjektsjef Dag Haugdal i Bane Nor Eiendom tror heller ikke det blir vanskelig å få leid ut.

– Vi ser at leietakere er opptatt av at de kan komme seg til jobb med kollektivtransport, og lokaler ved kollektivknutepunkt er derfor attraktive, sier Haugdal.

LES OGSÅ: Frykter 860 studentboliger skal sette fritidsområde i skyggen

Går som normalt

I byggeperioden vil både tog og busser gå som normalt. Gangbrua Sjøgangen som binder området til Trondheim hurtigbåtkai på Brattøra, skal også være åpen i hele byggeperioden.

– Det kan bli nødvendig å sperre av fortauet langs byggeplassen i perioder, og at vi for kortere tidsrom må lede folk til å gå på den andre siden av gata, sier Hognestad.

Etter at terminalbygget og kontorer er bygd, skal Nye Trondheim S utvides med boliger og handelsareal. Foto: Illustrasjon: Arkitema

Veidekke har allerede i ett og et halvt år jobbet sammen med Bane Nor Eiendom om å utvikle både byggeprosessen og bygget i det som kalles samspill, hvor alle parter i prosjektet er involvert.

Wiig forteller at dette er en byggekontrakt de gjerne ville ha.

– Det er et signalbygg og landemerke, og et bærekraftig prosjekt midt i et knutepunkt. Det er viktig at kunden er opptatt av bærekraft og ambisiøs. Vi ønsker å prioritere å jobbe med slike kunder i tidlig involvering og samspill fremover, sier Wiig.

Prosjektleder Ola Dalby i Veidekke Bygg Trøndelag Foto: Rune Petter Ness

Prosjektleder Ola Dalby i Veidekke forteller at samspillskontraktene demper konfliktnivå og at alle parter får igjen for at prosjektet lykkes.

– Det er viktig å komme inn så tidlig, da kan vi prosjektere bygget med tanke på kostnader og byggbarhet. Det tar ned risikoen veldig mye, skaper tillit og hele gruppa som jobber med prosjektet får eierskap til det, sier Dalby.

Utbygger tar prisrisikoen

De siste årene har prisene på byggematerialer steget, og nå har krigen i Ukraina ført til usikkerhet om levering og prisøkninger. I kontrakten med Veidekke tar Bane Nor Eiendom selv kostnadene med prisøkninger.

– Vi vil betale for lønns- og prisstigningen, i stedet for å be Veidekke ta risikoen. Vi tror det ville blitt dyrere nå, sier Hognestad.

Fra venstre: Ola Dalby i Veidekke, Arne Hognestad og Dag Haugdal i Bane Nor Eiendom og Torgeir Wiig i Veidekke. Foto: Rune Petter Ness

Den nye sentralstasjonen skal bidra til å reduserte klimautslipp, og at byen oppnår nullvekstmålet i tråd med byvekstavtalen ved at flere kan gå og sykle.

– Vi tenker at hele konseptet med utbygging av næringsareal rundt kollektivknutepunkt gjør prosjektet bærekraftig, sier Haugdal.

Han forteller at Bane Nor Eiendom derfor vil bygge ut flere stasjonsområder.

– Vi vil fortette flere knutepunkt langs Trønderbanen. Det henger sammen med økt satsing på tog med elektrifisering, økt frekvens og nye togsett, sier Haugdal.

LES OGSÅ: Varsler mer buss for tog i Trøndelag, men det er det én god grunn til

– Bra byutvikling

Når byggetrinn to er ferdig, planlegger Bane Nor Eiendom å starte bygging av trinn tre, med boliger, handelsareal og regionbussterminal.

Avhengig av tilgang og pris, kan det blir brukt tre inne i terminalbygget. Foto: Illustrasjon: Arkitema

Da planene for den nye sentralstasjonen ble behandlet, protesterte naboer og det var debatt om at prosjektet er for stort og forringer fjordutsikten fra deler av byen.

– Mitt inntrykk er at utbyggingen har etterkommet mange krav og har tilpasset høydene. Den løsningen man er kommet frem til, er en løsning de fleste er omforent om, sier Hognestad.

– Det er et bra prosjekt i et byutviklingsperspektiv. I dag består området kun av bussterminal og parkeringslokk. Det er positivt at det kommer arbeidsplasser og boliger her, sier Haugdal.