- For det er på isdekke det er størst utfordringer for et vinterdekk, og her er piggene helt overlegne, sier markedsdirektør Pekka Laihia i Nokian Tyres. -Særlig vanskelig er det ved nullføre, og ved kombinasjonen is og vann. Så selv om piggfrie dekk går bra store deler av vinteren, er det i slike situasjoner det er viktig med skikkelig grep. Uten skikkelig grep, mister du kontrollen over bilen. Og det er da ulykken skjer. Derfor er piggdekk det beste på vinterføre, også fordi dagens dekk og pigger sliter mindre asfalt enn tidligere.

-Nye svenske undersøkelser viser at de fleste ulykker om vinteren der det ikke er tydelige tegn til at veien kan være ekstra glatt. For eksempel ved broer, ved motorveiramper eller i skyggefulle svinger, steder der bilistene ikke uten videre senker farten. Og da krever det at vinterdekkene griper godt tak, og det foreligger ingen tvil om at piggdekkene er det som er sikrest på det vanskeligste føret, sier Laihia.

Firkantet pigg

Og for å gjøre grepet best mulig, har altså Nokian utviklet en firkantet pigg, med firkantet sokkel, og selvfølgelig også et pigghulkk i dekket med firkantet form i bunnen, slik at piggen hele tiden holder seg i riktig retning. Og den skal stå med en skarpkant forover, det gir mellom seks og 10 prosent bedre grep både i kjøreretning og i sideretning, enn andre plasseringer eller en rund pigg. Pigghuset er i aluminium og selve firkantpiggen i hardmetall, noe som gir liten vekt, og det er vekten som har størst betydning for asfaltslitasjen. Samtidig hviler piggen på en myk pute inni dekket, og det gir mykere slag når asfalt er underlaget, og også lavere piggdekkstøy.

Breder og flatere

Dessuten er dekket mye bredere enn tidligere piggdekk, og slitebanen flatere, for å gi bedre kontaktflate mot veibanen. Det har også flere og tettere lameller, ca. 2000 smale lameller med sikksakkformet mønster, og i ytterkant av slitebanen er lamellene slik at de åpner seg mer og gir bedre grep når det er skikkelig kaldt, eller farten er lav. Piggene i det nye dekket, Hakkapeliitta 4, sitter slik plassert at de danner 14 rader på tvers av dekket. Og for å bedre dekkets miljøprofil, er det brukt rapsolje i gummiblandingen i slitebanen, og det inneholder ingen såkalte høyaromatiske oljer, som kan være helsefarlige.

Imponerte, men

Vi fikk anledning til å prøve det nye dekket under ulike føreforhold, med slalåmkjøring og bremsing med unnamanøver fra store hastigheter på delvis snødekket, islagt vann, og ved en to mils rallyetappe på snødekte, svingete veier. Og la det være sagt, dekket imponerte faktisk, med solid grep både på snø og is, presis styrerespons og lavt støynivå på bar asfalt. Men vi kan ikke så hvor mye bedre det eventuelt måtte være enn andre dekk under de samme forhold, for vi kjørte bare denne ene dekktypen. Likevel kan det nok være et bra alternativ for de som velger å møte neste vinter med pigger, uansett om myndighetene anbefaler piggfritt.

Den nye piggen er firkantet og plasseres med en spiss i kjøreretning.
Det nye Hakkapeliitta 4 er bredere og flatere enn tidligere dekk, og piggene er plassert slik at de lager 14 riper i isen.
Hakkapeliitta 4 imponerte både på snø og is under fartsfylt prøvekjøring i Sverige.