Mascot Høie ble grunnlagt av Morten Berg på Brekstad.

På fabrikken produseres i dag 4000 dyner og 6000 puter i døgnet, og i tillegg selges sengesett, laken og pledd under merkevaren Høie of Scandinavia. I fjor omsatte Mascot Høie for 309 millioner kroner.

- Det er en økning på mer enn 50 millioner kroner fra året før, sier Berg.

Alle sengesettene til Høie designes i Trondheim. Inne bak en låst dør i den gamle tollboden på Brattøra ligger det store skisser på gulvet, omkranset av senger med innbydende dyner og trekk. Skissene på gulvet er hemmelige. Det er Høies vårkolleksjon for våren 2017. . Men sengesettene i sengene er årets vårkolleksjon.

Det er til sammen seks ansatte på Høies kontor i Trondheim, noen av dem pendler mellom kontoret her og fabrikken på Brekstad hvor det er cirka 100 ansatte som lager dyner og puter.

- Tidligere ble også sengetøy produsert i Norge, men på grunn av kostnadene produseres dette nå utenfor landegrensene. Det meste i Bangladesh, sier markedssjef Erna Therese Widerøe.

Trine Varøystrand har vært Høies designer i fem år og designer to kolleksjoner hvert år. Det blir cirka 40 ulike sengesett hvert år.

- Det er både kolleksjonsvarer, som er tilgjengelig for alle forhandlere, og unike design til større kjeder, sier Varøystrand.

Noe for enhver

- For oss er det viktigste at produktene er synonymt med god kvalitet, men samtidig skal Høie ligge i et prissegment som gjør at produktene kan kjøpes av folk flest. Stor bredde i kolleksjonene gjør at vi tilbyr varer innenfor et ganske vidt prissegment. Hos Høie skal du finne de gode kvalitetene som koster litt mer, men det meste av kolleksjonen ligger under volummarkedet som er for folk flest, sier Widerøe som er også er opptatt av å nå ut til de yngre.

- Høie er kjent for sin gode kvalitet blant våre foreldre og besteforeldre. Nå ønsker vi at de gode tradisjonene også følges opp av de unge. Da gjelder det å følge med på trendbildet, sier Widerøe.

Derfor må designer Varøystrand alltid vite hva som vil selge.

- På utvikling av design ligger vi alltid et år foran markedet, og vi må følge trendene tett. Noen ganger vet jeg med et gang at yes! dette blir en salgssuksess, men vi må også designe noen sengesett som vi vet ikke når ut til det største markedet, sengesett som fyller en rolle med tanke på den komplette kolleksjonen og trendbildet. Det må være en bredde både i trend og volum, sier Varøystrand.

- Ja, vi må ha blikkfangene også. Bredde er viktig i alle kolleksjonene, vi må ha noe for de yngre og noe for de eldre. Selv om vi vet at ensfarget alltid selger godt så kan vi ikke bare ha det, sier Widerøe.

Skandinavisk trend

Én av salgssuksessene i vår er et dynetrekk med et stort tre på, enten i grønt eller blått.

- Det handler om den skandinaviske looken, design som er tilpasset den skandinaviske livsstilen, sier Varøystrand og henter frem et sett med blå og hvite striper når hun skal plukke ut sin egen favoritt.

- Dette er jo den skandinaviske skjærgården, sier Varøystrand.

Mange vil ha nordisk design- og formspråk i hjemmene sine. Ifølge Norsk Industri peker eksporttallene oppover for møbel- og interiørbransjen, som en av få norske næringer. Møbeleksporten vokste med 6,5 prosent i 2015, mens interiøreksporten beholdt samme høye nivå.

Den nye oljen

Eksportandelen for Mascot Høie ligger på 50 prosent og øker jevnt. Gründer og administrerende direktør, Morten Berg, synes norsk industri og økonomi har vært for avhengig av oljesektoren og teknologi.

- Når det moderne svikter må gammel industri mer på banen. Etter oljefallet har det blitt mye snakk om gründere og ny teknologi, men ikke glem at tekstil- og møbelbransjen har vært en god sysselsetter langs norskekysten i flere hundre år. Det er en gammel næring, og selv om vi jo er små både i forhold til olje og laks så gjør vi som er igjen det bra. Vi lager også ferdige produkter, mens laks og råolje blir sendt ut av landet for tilvirkning. Det gir sysselsetting, sier Berg som lager dyner og puter til det nordiske markedet.

- Vi merker at norsk design selger godt om dagen, men det er klart: Akkurat dyner er det kun vi i kalde Norden som vil ha, det er lettere å selge en stol eller en lampe i Italia - eller sengetøy selvfølgelig, sier Berg som nylig kom hjem fra møbelmesse i Milano.

foto
Trine Varøystrand er eneste designer hos Høie of Scandinavia og hvert år tryller hun frem 40 ulike design. Foto: Morten Antonsen