Markedskonferansen samlet 280 deltakere på Britannia fredag, og satte dermed egen besøksrekord. Under pandemien ble denne og andre konferanser gjennomført med munnbind og tomme seter for å skape avstand.

- Nå får publikum en helt annen interaksjon. Vi merker det på ansiktsuttrykkene og lydene, forteller Mats Muri Løberg, styreleder for arrangøren Trondheim Markedsforening.

Deltakerne MN24 snakket med, virket også å være lei Tems-møter og meteravstand.

- Veldig deilig, nesten overstimulerende, oppsummerte Maja Lindseth fra Anti Trondheim om å delta på fysisk konferanse.

Savn: - Veldig deilig, nesten overstimulerende, sier Maja Lindseth fra Anti Trondheim om å delta på god, gammeldag konferanse. Foto: Stian Hansen

Stolte vinnere

Trondheim Markedsforening delte som vanlig ut Robert Millar-prisen til årets markedsfører. Vinneren ble bolighusleverandøren Norgeshus.

- De har gjort taktiske grep på egne nettsider, automatisert annonseringsplattformen sin og hele veien hatt tydelige mål på hvor og hva de vil gjøre med brukerne sine gjennom hele kundereisen, kommenterte Løberg, som også var juryleder.

Impulse og NTE var også nominert. 15 innsendte bidrag ble vurdert.

- Vi er veldig stolt over å vinne Årets Markedsfører. Jeg ønsker å takke våre samarbeidspartnere og ikke minst våre ansatte som gjør en kjempejobb med å bygge vårt renomé. Og jeg vet hva vi skal bruke premien på, og det er å ansette flere folk, kommenterer markedsdirektør ved Norgeshus, Benn Båtvik, gjennom en pressemelding.

Motivert: Under oppveksten i Harstad, drømte Sophie Elise Isacsen om storbylivet. Hun ble intervjet på scenen av Nils Apeland. Foto: Stian Hansen

Autograftrening

Forfatter, influencer og foredragsholder Sophie Elise Isacsen var siste gjest på scenen. Hun bød raust på historier fra eget liv.

- Et av mine høyeste ønsker da jeg var liten i Harstad var å ha en nabo. Jeg syntes det virket så eksklusivt, fortalte hun.

Isacsens største drøm skal ha vært å komme seg bort. Hun var sikker på at en større verden ventet i Oslo.

- Jeg øvde på å skrive autografen min, datidens selfie, for den visste jeg at jeg kom til å få bruk for. Bloggingen skulle være min billett ut.

Angst-krav

Isacsen begynte å blogge som 16-åring. For å skille seg ut, studerte hun bloggene til alle som lå inne på listen over Norges hundre mest leste blogger.

- Hva hadde de som ikke jeg hadde? Det som ikke fantes, var rosabloggere som også var politisk aktive og snakket om angst, resonerte hun seg fram til.

Hun ville gå for en knallrosa, tilsynelatende overfladisk blogg som overrasket med dype drypp.

- I dag er du nesten forpliktet til å ha angst for å blogge, men det var ikke en greie da, sa hun fra scenen.