I august i fjor startet Bachke & Co byggingen av et nytt fryselager til 67 millioner kroner ved Hitra Kysthavn på Jøsnøya.

De hadde fra før et fryselager på 2.000 kvadratmeter som ble bygget i 2016, men økt etterspørsel gjorde at de fikk behov for å øke kapasiteten med 3.000 kvadratmeter.

Tirsdag denne uken sto 2.000 kvadrameter av fryselageret ferdig til bruk, og overtagelse ble signert av entreprenøren og daglig leder Frode Arnesen fra Bachke. De resterende 1.000 kvadratmeterne kan kjøles ned til en temperatur på 22 minus når det blir behov for det.

Mellomlagring av laks

- Det har gått forbi mye last forbi oss, som vi nå håper å fange opp. Vi har fått positive tilbakemeldinger fra vareeiere, som mener det er hensiktsmessig for dem å ha et fryselager lokalt nært dem, sier Arnesen.

Det er i hovedsak videreforedlet og hel frosset laks som skal mellomlagres i fryselageret, som enten blir sendt videre til markedet. Det vil fungere som et bufferlager. Inne i lageret er det flyttbare reoler i ti meters høyde, med plass til 6.000 paller. Til sammen vil det være plass til 15.000 paller i begge fryselagrene. Ifølge Arnesen er selskapet ISO28000-sertifisert, som står for «Sikkerhet i matforsyningskjeden».

Det nye fryselageret.

Det er også gjort klart for bygging av en frysetunnel, slik at fersk laks kan fryses inn ved behov.

Arnesen regner med at fryselageret vil begynne å fylles opp ved påsketider.

Trenger flere ansatte

De fleste entreprenørene som har jobbet med byggingen har vært lokale.

- Vi har hatt fokus på at det skal være lokale entreprenører. Elektro er lokalt, rør er lokalt, utomhus er lokalt, all betongen er lokal  Hovedentreprenøren er Svalinn (tidligere Huurre), som også bygde det første fryselageret, sier Arnesen.

Nå trenger de også folk for å håndtere frysevarene.

- Går det slik vi håper så vil vi trenge folk, spesielt truckførere, sier terminalbestyrer Per Gunnar Martinsen.

- Etterhvert som mengden på lageret øker, så må vi trø til med flere ansatte også.

Klare til sjøtransport av laks

Bachke & Co er terminaloperatør på Hitra Kysthavn, og håndterer alle last som går inn og ut av havna.

De sørget for å få den ferske laksen ombord i fraktebåten til Smyril Line, frem til den sjøgående laksetransporten ble lagt på is i fjor høst. Årsaken var at rederiet ikke fikk utbetalt tilskudd fra Kystverket fordi de ikke seilte under EØS-flagg. Men nå er det håp om at det kommer i gang sjøveis laksetransport igjen.

- Vi er klare til å fortsette ferskfisk-transporten som gikk over kaia. Det jobbes mye med både vareiere og rederi. Vareeierne er veldig positive, og det er flere enn før som har meldt seg. Det er vi veldig spente på. Da vil vi trenge enda mer folk,  sier Arnesen.

150-årsjubileum i år

Bachke & Co har en 150 år gammel historie, som nå er samlet i en bok. Firmaet har også en lang historie på Hitra, ved at de siden 1969 har drevet den såkalte «Bachke-kaia» ved Hestvika terminal, med oljelager og varelagring. Mange Hitterværinger har også jobbet som mannskap på selskapets mange skip, den gang det var et av Norges største rederier.

Forfatterne av boken, Svein Inge Meland, og Stein Arne Sæther skal holde foredrag om selskapets lange historie ved Kystmuseet 24. mars.