– Folk som kjører motorsykkel har dårligere hørsel enn andre. Årsaken er det konstante vindsuset. Vi reduserer denne skadelige ulyden, men vi sørger også for at den som kjører motorsykkel hører de viktige lydene i trafikken enda bedre, sier Dag Loe, gründer og daglig leder i teknologiselskapet Daal Noise Control Systems AS.
Søkerbunkene er tynne, hvis bedriften ikke tilbyr noe annerledes
Verdens mest avanserte
Daal ble etablert i 2016, men først nå, seks år senere, er trondheimsbedriften klar med de første MC-hjelmene med innebygd støykontroll. Loe, som selv kjører motorsykkel, har en av de mest avanserte MC-hjelmene som finnes i verden akkurat nå.
Foruten programvare og utstyr for å begrense skadelig støy, har hjelmen også intercom-utstyr slik at han kan snakke med andre MC-kjørere. Det siste er ganske vanlig og standard hyllevare, men utstyret som reduserer støy er ikke hyllevare. Det er tvert imot basert på avansert og egenutviklet teknologi.
Nå kommer den nye hybride jobbhverdagen, men de har ikke troa på kun hjemmekontor
Har hatt en tung barndom
– Før jul i fjor leverte vi de aller første hjelmene. Noen av dem som har investert i aksjer i selskapet fikk disse. I år har vi som mål å selge 400 hjelmer med innebygd støyreduksjon, sier Loe.
Han legger ikke skjul på at teknologibedriften har hatt en tung barndom, og at det er årsaken til at selskapet har slitt og først nå er klar med et produkt.
Ida skal ansette hundrevis i Trondheim
Heiagjenger
– Vi har vært avhengig av å skaffe kapital. Det har bremset oss, ingen tvil om det, sier Loe.
Daal har imidlertid fått raus bistand fra det offentlige apparatet som heier på nyskaping, fra Forskningsråd, til Innovasjon Norge. Selskapet har også hatt nytte av en annen nyskaping fra Trondheim: Folkeinvest som har laget en digital plattform som kobler bedrifter som trenger kapital med små og større aksjonærer.
– To ganger har vi hentet kapital via Folkeinvest. Det har gitt oss til sammen 7,4 millioner kroner, men det har også gitt oss 350 ambassadører, folk som støtter oss og fremsnakker det vi holder på med. Mange av våre første kunder er også å finne blant aksjonærene som kom inn via Folkeinvest, sier Loe.
Disse tre har pulverisert glasstak etter glasstak i Trøndelag det siste året. Når knuses det siste?
Episenteret
I 2019, inngikk Daal en strategisk avtale med italienske Nolan. Dette selskapet lager MC-hjelmer og intercom-utstyr.
Nolan holder til i Bergamo, og nettopp denne byen nord i Italia ble det stedet i Europa - kanskje i hele verden – som ble hardest rammet av koronaviruset.
– Byen ble rett og slett stengt. Folk fikk ikke gå ut. Det rammet Nolan og indirekte også oss, sier Loe.
Stor bildeserie: Disse var på markedskonferansen
Komponentkrise
Teknologiselskapet har også fått ettervirkningene av pandemien rett i fleisen.
– Akkurat nå er det store problemet at det er komponentkrise. Det er rett og slett svært vanskelig å skaffe de delene vi trenger. Vi har imidlertid greid det. Vi har sikret oss deler til å produsere 500 hjelmer. Målet er å selge 400 av dem, sier Loe.
Nå gjenstår å finne et sted der hjelmene og teknologien skal monteres sammen til én enhet.
Mangel på russisk ved kan drive prisene til værs
Kunder over hele verden
Daal må finne en løsning på monteringen, siden de første bestillingene allerede har tikket inn. I en måneds tid har det vært mulig å bestille en MC-hjelm med innebygd støydemping made in Trondheim.
– Kundene er fra hele verden, og særlig mange av dem som har bestilt kommer fra Frankrike, sier Loe.
10–15 millioner potensielle kunder
På verdensbasis er det 200 millioner mennesker som kjører motorsykkel. 10–15 millioner av dem anses som potensielle kunder per år. Når Daal har som mål å selge 400 hjelmer i år, gir det uttrykk for forsiktighet, men også at det er den aller øverste, mest bevisste og mest betalingssterke delen av MC-markedet som er den viktigste målgruppen når utstyret lanseres.
Rapport: Kritisk mangel på metaller til det grønne skiftet
Startet med piping i ørene
Dag Loe skrev masteroppgaven sin fra NTNU i 2015 om støydemping for motorsyklister.
– Ideen ble skapt da jeg selv fikk en plagsom pipelyd i ørene. Den kom helt klart fra motorsykkelkjøring. Pipingen ga seg, heldigvis, men interessen gikk ikke over. Ideen om å lage støydemping i MC-hjelmer ble faktisk en slags forelskelse. Jeg tror du må være litt forelsket i det du holder på med for å være gründer, sier Loe.
Rapport: Folk flest vil fortsatt jobbe hjemmefra
Står på skuldre
Utviklingsarbeidet i Daal for å fjerne skadelig lyd står på skuldrene til et av minst kjente teknologiske fagmiljøene i Trondheim, nemlig de som er eksperter på lyd – akustikk ved NTNU og Sintef.
Selv om det teknologiske akustikkmiljøet ikke stikker seg frem, har det fostret flere teknologibedrifter; blant dem Nacre og Nomono.
Satsing utenfor MC
Det var Loes egen erfaring som motorsyklist som førte frem til den støyreduserende teknologien. Allerede før produktet for MC-markedet er skikkelig sjøsatt, vurderer gründeren og styrelederen å bruke teknologien også på et annet livsområde.
– Vi har blant annet fått en henvendelse fra en bedrift i Silicon Valley, California. De skal utvikle en slags mellomting mellom høreapparat og ear pods (øreplugger) til bruk i komplekse miljøer der det både er lyd som er nødvendig å høre og lyder som bør stenges ute. Her skal ikke vi være involvert i selve det fysiske utstyret, men vi skal levere programvaren, sier Eyvind Time, styreleder i Daal.
Signicat med nytt oppkjøp i utlandet
– Ikke knekke nakken
Teknologien for å fremheve enkelte lyder og redusere andre kan derfor dukke opp også i andre produkter. Samtidig er Loe og Time bevisst på at de ikke skal si ja til for mye.
– Vi må ikke knekke nakken. MC-markedet er i øyeblikket det viktigste vi holder på med, sier Time.
Gründerne er størst
Daal har flere mindre aksjonærer, i tillegg til et knippe større «forretningsengler». Etter aksjeutvidelsene mot folkeinvestorene, kontrollerer fortsatt de to gründerne Dag Loe og Sigmund Birkeland over halvparten av selskapet. Også ledende ansatte og styremedlemmer er medeiere og kan få ta del i eventuell verdistigning hvis teknologiselskapet en gang blir mye verdt.