Den første dagen i nye lokaler ble innledet ved at de ansatte fikk delt ut nøkkelkort, Aker Solutions-kopp, et lite infoark og en helt ny pult.

Christine Berge var en av dem som fikk utdelt «startpakken», og hadde sin første arbeidsdag i Aker Solutions lokaler på Leangen tirsdag.

- Jeg må innrømme at jeg har vært her før. Vi måtte sjekke Aker Solutions' operasjonsrom, om det var bra nok for offshoreprosjektene våre. Og det var det, altså, forsikrer hun.

Hun er én av i overkant av 200 tidligere Reinertsen-ansatte som nå har flyttet inn hos Aker Solutions i Trondheim. Første arbeidsdag på Leangen ble viet til det praktiske.

- Jeg må blant annet finne ut hva som er raskeste løperute fra Flatåsen til Leangen. Det viser seg at det er omtrent like langt hit, som det var til Brattøra. Nå har vi kommet oss inn på datasystemet, så da gjenstår det å gjøre seg kjent med kantine, styrkerom og bygget generelt, sier Øyvind Sørgjerd.

- En stor lettelse

Det har vært spesielle måneder for Leangens nyankomne. Reinertsen slet i fjor høst med store gjeldsforpliktelser, og hadde i likhet med store deler av leverandørbedriftene til olje- og gassbransjen gjennomført betydelige nedbemanninger foregående år.

Etter at selskapet i 2015 tapte rundt en halv milliard kroner, ba selskapet om gjeldsforhandlinger i desember 2016. Gjelden viste seg etter en gjennomgang av gjeldsnemnda som ble satt ned til å være på 1,6 milliarder kroner.

Hele selskapet var i spill, og løsningen ble at Aker Solutions kjøpte ut de ansatte og Reinertsens oppdragsportefølje for 212,5 millioner kroner. Fra starten av april har de ansatte formelt jobbet for Aker Solutions.

- Vi er mest lykkelige for at vi får med oss de fleste og at vi ikke ble slått konkurs. Løsningen som kom i stand var en stor lettelse, sier Idun Løwø, som jobber innen rørproduksjon i Maria til Kristin-prosjektet.

- Spesielt når vi i ettertid ser hvor nært det faktisk var en konkurs, er det godt å tenke at vi fortsatt har med oss så mange kolleger, legger Sørgjerd til.

Reinertsen gikk for øvrig konkurs etter Aker Solutions' overtakelse av ansatte og oppdrag, men dette fikk ikke betydning for de ansatte siden de da allerede var overført til sin nye arbeidsgiver.

Hadde ikke dopapir og kaffe

Flytteprosessen beskrives både av de ansatte og av ledelsen i Aker Solutions som en suksess. Den skjedde ved at de tidligere ansatte ved Reinertsen forrige uke pakket alle sakene sine i esker, maksimalt tre hver. Disse ble så flyttet til Leangen i løpet av helga og satt på de nye plassene.

Tirsdag kunne de derfor spasere rett inn til en ny pult i bygget på Leangen og logge på PC-ene som før.

- Det har vært en stor prosess å koordinere, men det ser ut til å ha gått veldig bra. De fleste skal jobbe med akkurat det samme som de gjorde mens de jobbet i Reinertsen, så i dag handler det egentlig bare om å komme inn i arbeidsflyten igjen, sier Walther Gifstad, integrasjonsleder i Aker Solutions.

Selv om de ansatte Adresseavisen snakker med synes det er litt vemodig å forlate arbeidsplassen på Brattøra, var de på samme tid veldig klare for å flytte over til Leangen.

- På slutten var det ikke så stort poeng å være på Brattøra. Kaffeautomatene virket ikke lenger og det manglet dopapir flere steder. Nå har vi mistet utsikten til Hurtigruten, men til gjengjeld er lokalene her penere, sier Løwø.

- Hva blir den største forandringen rent praktisk?

- Egentlig ikke så mye. Det er mer åpent landskap her. I lokalene på Brattøra hadde vi flere kontorer. Programmene er stort sett de samme, men det er selvsagt noen forskjeller, så det er jeg litt spent på, sier Løwø.

Mer enn dobling av ansatte

Også for de ansatte som allerede jobber i Aker Solutions blir det en ny situasjon å få over 200 nye arbeidskolleger over natta. Spesielt siden de var rundt 150 ansatte på Leangen fra før av.

- Da dette ble kjent tror jeg nok mange av våre ansatte følte litt på hvordan det ville bli når vi skulle ta over så mange ansatte fra Reinertsen. Det er fullt forståelig. Men det er en prosess jeg mener har møtt stor forståelse, og vi er en bransje som er avhengig av volum. For oljeservice i Midt-Norge er dette en riktig og viktig løsning, sier plassjef ved Aker Solutions i Midt-Norge, Eivind Rogstad.

Ny arbeidsplass: Øyvind Sørgjerd (t.v.), Idun Løwø og Arne Olav Soltveit hadde tirsdag sin første arbeidsdag i Aker Solutions lokaler på Leangen. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Samme oppgaver, nytt bygg: De tidligere Reinertsen-ansatte vil stort sett jobbe med det samme som før selv om de flytter til nytt bygg. Fra venstre: Walther Gifstad, integrasjonsleder i Aker Solutions, Øyvind Sørgjerd, Idun Løwø, Arne Olav Soltveit og Eivind Rogstad, plassjef i Aker Solutions. Gifstad og Rogstad var i Aker Solutions fra før. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen