Innherred har tidligere skrevet om det nye leilighetsprosjektet ved Stadionparken i Levanger.

Prosjektet har fått ekstra oppmerksomhet i og med at den gamle skihelten Bjørn Dæhlie er med på eiersiden, sammen med den lokale eiendomsutvikleren Lars Hjelde.

Etter at det ble kjent hvordan det hele vil bli seende ut, er det flere som har tatt til tastaturet på sosiale medier og uttrykt sin misnøye.

– Hvor tragisk og stygt er det mulig og bygge, innledes innlegget på Instagram-kontoen Arkitektopprøret i Norge.

Andre hiver seg på og mener Dæhlie bør holde seg langt unna Levanger.

Men ikke alle deler misnøyen og savner alternativer fra kritikerne, og mener utbyggerne må ta hensyn til både kostnader og funksjon på bygningsmassen.

Den eksteriørmessige er en ting, men i dagens boligmarked med mange tilbydere så kan det være et pluss å tilby noe ekstra enn bare en leilighet med balkong og garasjeplass.

Ny trend

Det ønsker Hjelde og den tidligere OL-vinneren å gjøre noe med.

Innherred møtte for en tid tilbake utbyggeren sammen med aktører som skal gjøre den enda mer attraktivt og enkelt å flytte til en sentrumsleilighet.

– Dette er et stort prosjekt for oss. Da er det naturlig å tenke på hva kundene ønsker, og her kan vi lære av hva som skjer i de større byene forklarer Hjelde.

foto
Lars Hjelde (t.v.), Morten Hynne fra Grande Entreprenør, som har fått hovedentreprisen, og Sivert og Bjørn Dæhlie. Foto: Erlend Aune

Det første utbyggerne tenkte på var bil, og at det er flere som flytter til sentrale bosteder som ikke bruker bilen daglig. Pensjonister har heller ikke bruk for bil til arbeid blant annet.

Trenger ikke egen bil

Hjelde forteller at ifølge det han har funnet ut, så står en gjennomsnittsbil i Norge ubrukt hele 23,5 timer i døgnet.

– Da synes vi at det er meningsløst at det i et leilighetsbygg skal stå biler på absolutt alle plassene i parkeringskjelleren.

Det betyr at Hjelde og Dæhlie nå har inngått et samarbeid med den lokale Toyota-forhandleren om et bilkollektiv.

Om dette lander på en eller flere biler er ikke avklart riktig ennå, men det blir rett og slett mulig for den enkelte beboer å leie bil når behovet er der.

Men det stopper ikke bare der når det kommer til transport.

El-sykler er i ferd med å ta over sykkelmarkedet, og gjør at selv den mest utrente kan komme seg rundt på to hjul uten at svetten siler.

Egne sykler

– Og i tillegg er det miljøvennlig, smiler Roar Skjei fra Sykkelhuset Levanger.

Lars Hjelde forteller at el-sykler blir kjøpt inn slik at det blir borettslagets eiendom. Bruken vil etter hvert bli på samme måte som for bilbruken.

Og er du ikke fornøyd med formen så kan du også få hjelp til det i nabolaget.

Care treningssenter ligger bare et steinkast unna, og som leilighetskjøper i det nye prosjektet så vil gunstige treningsmuligheter inngå i kjøpekontrakten.

Og mens du svetter på den lokale «gymmen», så kan du la Kvam Renhold ta helgevasken, slik at når du kommer hjem ferdigtrenet og nydusjet så lukter det like godt i leiligheten.

I og med at dette er nye tanker og ideer som skal prøves ut, så vil det i første omgang være tidsbegrenset for noen av tjenestene.

Trening og vask

Gratis treningskort det første året, samt en skikkelig helgevask en gang i måneden i samme tidsrom.

Når det kommer til bilordningen så har ikke utbygger og daglig leder Rune Sørlie hos Toyota Levanger kommet helt i mål enda.

– Ambisjonen er en løsning via app, slik at du ser når bilene er ledig og kan reservere dem for gitte tidsrom. Hvordan det blir til slutt får vi komme tilbake til, sier Lars Hjelde.