Strenge krav fra statlige Enova er en av årsakene til at det i Norge finnes bare finnes noen ganske få fyllestasjoner for hydrogen til kjøretøy. I Trøndelag finnes det ingen fyllestasjoner.

Det har vært et anstrengt forhold mellom drivstoffbransjen og Enova, men nå letter Enova på de tekniske kravene for å gi statsstøtte til bygging av fyllestasjoner. I fjor var det krav om at hvert fyllepunkt måtte ha en kapasitet på 200 kilo hydrogen per døgn. Fra 2018 senkes kravet til 50 kilo per døgn. Videre fjerner Enova kravet om at det skal være mulig å fylle to biler samtidig. Nå holder det å kunne fylle én bil om gangen, går det frem av en pressemelding fra Enova.

Mellom byene

I pressemeldingen heter det videre at justeringen i vilkårene for statsstøtte gjør det lettere å etablere fyllestasjoner for hydrogen langs transportkorridorer mellom byene.

LES OGSÅ: Vil ha hurtigbåter på hydrogen

I 2017 ga Enova 30 millioner kroner i støtte til bygging av tre fyllestasjoner; to av disse på Østlandet, mens den tredje er i Bergen.

Høna eller egget

Markeds- og utviklingsdirektør Øyvind Leistad i Enova understreker at Enova fortsatt ønsker å holde noe igjen. Han sier i et videoklipp at Enova ønsker seg en gradvis utbygging. Han presiserer videre at Enova vil vente med den store utrullingen til det finnes flere bilmodeller som kan bruke hydrogen som drivstoff.

Dermed vil debatten om hydrogen som drivstoff fortsatt være preget av et grunnleggende problem: Det bygges få fyllestasjoner fordi det er få hydrogenbiler, og det er få hydrogenbiler fordi det er få eller ingen steder å fylle drivstoff.

I Trondheim er det bare en håndfull personbiler som kan bruke hydrogen som drivstoff. Alle disse har spesialavtale om å fylle hydrogen ved Askos anlegg på Tiller.

Var først: I fjor høst var Steffen Møller-Holst, hydrogenekspert og forskningsdirektør i Sintef, den første som skaffet seg hydrogenbil i Trondheim. Han får fylt drivstoff, men det er uvisst når Norges tredje største by får en alminnelig tilgjengelig fyllestasjon for det klimasnille drivstoffet og grunnstoffet hydrogen.

- Går fortsatt for tregt

- Vi er glade for at de letter på vilkårene, men det går fortsatt for tregt. Vi skulle ønske at Enova kom med en mer offensiv satsing, sier Roger Hertzenberg i Uno-X.

Drivstoffselskapet Uno-X sa i fjor høst at de planlegger å åpne en fyllestasjon for hydrogen på Sandmoen, sør i Trondheim i løpet av andre halvår 2018.

Ikke Trondheim

- Når det legges opp til kun tre nye fyllestasjoner på landsbasis, og søknadsfristen er i september, er det helt sikkert at vi ikke vil åpne hydrogenstasjon i Trondheim i år. Når det blir, vet vi ikke ennå. Vi har ganske mange prosjekter, og flere steder i landet ønsker fyllestasjon. Med statsstøtte til kun tre fyllestasjoner også i år, må vi prioritere tøft blant våre prosjekter, sier Hertzenberg.