Flere enn 80 av naboene har skrevet under én av nabomerknadene til utbyggingsplanene.

- Det er visuell forurensning mot eksisterende bygningsmasse og den miljømessige egenarten med eldre villabebyggelse, sier Ann Kathrin Jantsch, som bor i nabolaget til utbyggingen.

- Det er forslumming, sier en annen nabo, Gaute Kongsnes.

Lerka Bolig har kjøpt tre eneboliger med tomter som henger sammen, og er på til sammen nesten åtte mål i Gamle Åsvei 44 og 44b og i Jakobstien 7. De ligger ved trikkestoppen Belvedere. Ifølge daglig leder Harald Mohn i Lerka Bolig ønsker de å bygge blokker med rundt 60 leiligheter.

Det røde huset i Gamle Åsvei 44 har vernklasse c, og Lerka Bolig ønsker å flytte det. De to eneboligene i nr. 44b og Jakobstien 7 er det ikke avklart om skal rives eller beholdes.

18 nabomerknader

Det har kommet inn 18 merknader fra naboene til Lerka Boligs oppstart av planprosessen, som i første omgang la opp til inntil 70 leiligheter. I merknaden underskrevet av over 80 naboer, står det at antallet boliger på grunn av omfang og høyder vil forringe naboeiendommenes verdi.

- Det er et stilbrudd, fordi det er villabebyggelse her og firemannsboliger er de største husene. Boligene her har også stort sett saltak, sier nabo Arvid Kvakland.

I en annen nabomerknad kalles utbyggingen en grov utnyttelse av kommunens fortettingspolitikk.

- Vi er ikke mot fortetting, hvis den skjer i harmoni med omgivelsene og er tilpasset infrastrukturen, sier Kongsnes.

Politikerne i Trondheim har vedtatt fortetting i etablerte boområder. Jantsch mener det koster mer enn hva man får igjen av nye boliger.

- Eplehagefortettingen politikerne går inn for er kortsiktig, og kan forringe miljøene. Fortettingen hjelper så lite i den store sammenhengen. Det monner ikke i antall boliger, og politikerne må tenke annerledes, sier Jantsch.

Dette er ett av de første forslagene som Lerka Bolig hadde med i presentasjonen av utbyggingen langs Gamle Åsvei ved Belvedere trikkestopp.

- Mer trafikk til skolen

Naboene er også bekymret for trafikksikkerheten, fordi flere boliger vil føre til mer biltrafikk i et område hvor det bor mange barnefamilier. Gamle Åsvei trekkes frem som trafikkfarlig, og er ei smal gate som delvis mangler fortau.

- Det er ingen lekeplasser for barn her, og barna leker i gata. Mange av barna som bor i strøket har også blant annet Gamle Åsvei som skolevei, sier Jantsch.

Naboene er også bekymret for trafikkøkning i Bergittavegen, som er en del av skoleveien opp til Åsveien barneskole og Sverresborg ungdomsskole.

Naboene er bekymret for trafikksikkerheten i Gamle Åsvei, hvor det mange steder kun er plass til én bil i bredden. Lerka Bolig skal bygge 60 leiligheter på tomtene bak granhekken.

-Vil ikke kommentere

Byplankontoret i Trondheim kommune ønsker ikke å kommentere utbyggingsplanene til Lerka Bolig så tidlig i planprosessen, og viser til et brev sendt utbygger i høst.

Der står det blant annet at det først innsendte planforslaget ikke tar tilstrekkelig hensyn til stedskarakteren i området og virkninger for omkringliggende bebyggelse.

- Planlagt bebyggelse er for høy og bør tilpasses strøket bedre, skriver byplankontoret.

Opptil 6 etasjer

Daglig leder sier Lerka Bolig nå har tatt rådene til følge.

- Vi har nå justert i henhold til innspill fra planavdelingen. Høydene er justert for å tilpasses strøket og få gode solforhold, sier Mohn.

I den første planbeskrivelsen ønsket Lerka Bolig å bygge blokker på fem-seks etasjer. Det er nå justert til variable høyder fra to til seks etasjer.

- Kommuneplanens arealdel er bakgrunnen, og den sier at det her skal bygges minst seks boliger per dekar. Her ligger boligene rett ved trikken, nært bussen og i gangavstand til St. Olav, NTNU og sentrum. Derfor jobber vi nå med et konsept på cirka 60 enheter, sier Mohn.

Her er den siste illustrasjonen fra Lerka Bolig, hvor de fire nye blokkene med 60 leiligheter er tegnet inn på oversiden av Gamle Åsvei. Veien illustreres med den grå streken.

0,5 parkeringsplass per bolig

Kommuneplanens arealdel krever minst 1,2 parkeringsplasser per bolig i utbyggingsområdet. Men byplankontoret åpner i brevet for at god kollektivdekning gjør at man kan vurdere å redusere minimumskravet til parkeringsplasser, dersom det tilrettelegges for god sykkelparkering.

- I tråd med Bymiljøavtalen ønsker vi å redusere bruken av privatbil gjennom lav parkeringsdekning. I en rekke reguleringstiltak nylig er det gitt strenge rammer for parkeringsdekning, ned mot 0,5 per bolig. Her ligger boligene ved trikkeholdeplassen og så nærme sentrum, at jeg blir overrasket hvis vi får bygge med mer enn 0,5 parkeringsplasser per leilighet, sier Mohn.

Bymiljøavtalen som kommunen og Sør-Trøndelag fylkeskommune har skrevet under med staten, har som mål at veksten i persontransporten i storbyene skal tas med kollektivtransport, sykling og gange.

Naboene frykter lav parkeringsdekning i de nye blokkene vil føre til at flere biler parkeres i gatene.

- Det er ikke nærbutikker i området her, så du må ha bil for å bo her, sier Kongsnes.

- Stenger for gjennomkjøring

Byplankontoret skriver også at Lerka Bolig må utrede trafikksikkerheten.

- Det er utarbeidet en trafikkanalyse for Gamle Åsvei av en ekstern konsulent, som viser at prosjektet ikke vesentlig vil forverre situasjonen. Men det forutsetter en del tiltak som lav parkeringsdekning og stenging av Gamle Åsvei for gjennomkjøring, sier Mohn.

Han påpeker at de har foreslått å etablere en gangsti fra utbyggingsområdet til Jakobstien, slik at barna slipper å gå det mest trafikkfarlige området langs Bergittavegen til skolen. Naboer har i merknadene pekt på at gangstien vil bli bratt og glatt om vinteren, og at den går over private eiendommer.