I slutten av syttitallet kom Ola Jonassen over restene av en 1929 Essex coupé på en gård på Leinstrand. Den var så mangelfull og i elendig forfatning at han fikk den.Dermed begynte jakten på vitale deler som manglet. Siden det er en amerikansk bil, er et naturlig skritt å melde seg inn i den amerikanske Hudson-Essex-Terraplane klubben og søke etter deler gjennom klubbladet. Det gjorde Ola.

Bygde ny bakstuss

Han fikk kontakt med Jeff Cooper i Boston som hadde en akkurat maken bil. Hele bakparten manglet på Olas bil, og fra Jeff fikk han de nøyaktige målene på bakparten. Med god hjelp fra bror Geir, fikk han laget en helt ny bakstuss med svigermorsete til bilen.Bileentusiasten Ivo Pelliccioni i Alessandria nord for Genova i Nord-Italia, meldte seg også inn i den samme klubben. Han hadde en 1929 Essex roadster, og fikk også kontakt med Essex-entusiasten Jeff i Boston. Da Ivo i Italia trengte hjelp til å reparere temperaturmåleren i sin Essex, spurte han Jeff om tips.

Hjelp fra Trondheim

Han ble litt overrasket da han fikk til svar at det rette stedet å henvende seg, var til Ola Jonassen i Trondheim, Norge. Faren til Ola, Finn, er nemlig en kløpper til å fikse slikt.Ivo fikk hjelp med å fikse temperaturmåleren, og kontakten var etablert. Det var i 1994, og i årene som har gått har de tre Essex-vennene pleiet kontakten med blant annet utveksling av julekort.I 2000 møttes alle tre hos Jeff i Boston, og dro sammen til det store, årlige delemarkedet i Hershey, Pennsylvania.

Italiensk gjenvisitt

I 2002 dro Ola og familien på påsketur til Ivo i Italia, og i sommer kom Ivo og fruen på gjenvisitt til Ola her i Trondheim. En uke bodde de i sokkelen hos Ola, og fikk nyte en trøndersk sommer av italiensk kaliber. Det ble mye bilprat og flere utflukter med veteranbil.Vi fikk også stikke innom og hilse på, og høre litt om hvordan veteranhobbyen dyrkes i Italia.Ivo har vært leder for den lokale klubben i Alessandria i flere år, og titulerer seg nå ærespresident. Han var initiativtager til å starte klubben i 1982, og i dag har den 250 aktive medlemmer. Ikke verst i en by med 70 000 innbyggere.

22 biler i samlingen

Ivo må karakteriseres som storsamler - hele 22 veteranbiler har han i stallen. De spenner vidt, fra 1904 Oldsmobile som den eldste, til 1980 Mercedes-Benz 280 SLC. Kjemiingeniøren gjør mesteparten av restaureringsarbeidet selv.Mange nasjonaliteter er representert i samlingen - fransk, tysk, engelsk, amerikansk og selvsagt italiensk. Fiat står i en nostalgisk særstilling hos en italiener, og Ivo snakker varmt om en 1960 Fiat 500 han benytter til bykjøring.- Jeg fyller tanken en gang i måneden, opplyser han, og forteller at det fortsatt finnes tusenvis av Fiat 500 i trafikken i Italia. De er spesielt populære hos damer.

Ny påsketur?

Ola og familien er invitert til nytt Italia-besøk, og vurderer en ny påsketur neste år. Deltagelse i italiensk veteranløp med innlagt vingårdbesøk frister, og Ivo har godt utvalg i kjøretøy han kan by sin norske venn.

Essex-kameratene: Ola Jonassen og Ivo Pelliccioni har i mer enn ti år pleiet et vennskap som oppsto fordi begge har en 1929 Essex. Foto: aa
Snakkevennlig: Regine viser at bakruta kan sveives ned slik at man kan snakke med passasjerene i svigermorsetet. Foto: aa
Fin gave: Her er gaven Ivo hadde med til Ola: Det eksklusive trofeet som deltagerne i et italiensk veteranbilløp fikk - en Bugatti i sølv montert på krystallplate. Foto: aa
Bilkoffert: Et klenodie, innkjøpt av Ola på eBay: En salgskoffert for Packard 1952-53 som inneholder grammofonplater og filmruller. Foto: aa
Fra deler til perle: Olas 29 Essex var nærmest bare en delehaug da han fikk tak i den for 30 år siden. I dag er den en perle. Foto: aa