Silje Landevåg er mest kjent som gründer av Get Inspired, nettbutikken med sportsklær. For to år siden solgte hun seg ned i netthandelselskapet , og etablerte investeringsselskapet Diwp by Silje. Et selskap som i fjor tjente over 120 millioner kroner.

– Det første året som investor har jeg brukt mye tid på å finne ut hvem jeg vil investere i. Jeg har sett på nærmere hundre caser, og jeg endte opp med å velge meg selskapet Cake it easy som første investering, sier Landevåg som har kjøpt 5,5 prosent av selskapet.

Cake it easy er Nordens største e-handelsplattform for bakerier. De har hovedkontor i Oslo og åtte ansatte.

Moderat risiko

– Omsetningen i 2021 endte på over 40 millioner kroner og de er på vei mot en dobling i 2022. At selskapet begynner å bli lønnsomt, betyr at det kun er moderat risiko for meg å gå inn, sier Landevåg.

Landevåg går inn i selskapet som aktiv eier hvor hun skal bidra med kompetanse innen markedsføring og netthandel, samt veksterfaringer.

Landevåg jobber også i dag med å hjelpe andre innen markedsføring, blant annet er hun inne i både Jordbærpikene og Bit Bite. Dette som medeier av investeringsselskapet Salvesen & Thams. Hun har også en ansatt innen markedsføring, og snart blir selskapet Diwp by Silje todelt, med et eget selskap innen markedsføring og et annet innen investering.

Fulltreffer

– Det er rundt hundre selskaper som har spurt meg om å investere og jeg har vurdert dem alle nøye. Det jeg merker er at de som vil ha meg med på laget er opptatt av at jeg selv er gründer, og det at jeg kan markedsføring og kan bidra der gjør meg til en foretrukket investor, sier Landevåg som allerede har hatt sin første workshop med Cake it easy. Her snakket de om markedsstrategi.

– Jeg var skikkelig gira etter det første møtet med Cake it easy. Det var match på alle punkter. De jobber både med netthandel og samme målgruppe som jeg har erfaring med fra Get Inspired. De har til nå hatt mest fokus på produktutvikling, og har behov for min spisskompetanse. Nemlig markedsføring. sier Landevåg.

Så langt har Cake it easy kommet langt, selv bortimot uten fokus på markedsføring.

foto
Nå skal de jobbe sammen. Fra venstre: Elli Myrvold Bjerve; innholdsprodusent hos Diwp by Silje, Silje Landevåg, Steffen Gausemel Backe; daglig leder i Cake it easy og gründer Marius Sevaldsen. Foto: Privat

Først yte, så nyte

– Da kribler det i fingrene mine. For et potensiale! Tenk hva vi kommer til å få til når vi nå setter inn støtet for å jobbe med markedsføring, sier Landevåg.

– Så nå går du fra treningsklær til kaker?

– Yte før nyte, jeg elsker det uttrykket. I porteføljen har jeg nå Get Inspired i den ene enden med tur og trening, og Cake it easy i den andre med kake og kos. Livet er sammenfallende og det er viktig med balanse, sier Landevåg.

– Når gjør du din neste investering, og kan det bli et trøndersk selskap?

– Suksessen bak Get Inspired skyldtes blant annet at vi tok oss tid, tid til å bygge stein på stein. Nå vil jeg bruke tid på å bli kjent med selskapet, men dette vil skje parallelt med at jeg vurderer andre caser. Jeg følger alle jeg vurderer over en viss tid, gjerne mer enn et halvt år. Jeg investerer gjerne i et trøndersk selskap, men de fleste som har tatt kontakt med meg er faktisk fra Oslo-området sier Landevåg.