– 30 prosent kvinnelige gründer er altfor få, sier Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom hos Sparebank 1 SMN, og viser til tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

I Innovasjon Norge sin rapport «Kvinnelig entreprenørskap i Norge» heter det at til tross for at kvinners arbeidsmarkedsdeltakelse er høyere i Norge enn i mange andre land, er kvinneandelen blant entreprenører ikke høyere.

I følge rapporten er om lag 45 prosent av alle som ønsker å starte egen bedrift kvinner, men kvinnene utgjør derimot bare 30 prosent av dem som faktisk gjør det.

Vil ansatte flere

To av dem som har valgt å satse for seg selv er frisørene Inghild Ege Skaare og Ida Brørs. Begge har jobbet innen frisørbransjen i mer enn 20 år, og begge har hatt lederansvar hos H2-kjeden de 12 siste årene.

Neste uke åpner de opp salongen Ege & Brørs i Carl Johans gate i Midtbyen. Her blir de sine egne sjefer.

Ida Brørs og Inghild Ege Skaare har en del jobb igjen, men neste uke åpner Ege & Brørs i Carl Johans gate. Foto: Richard Sagen

– Joda, vi har stålkontroll og har fulle lister allerede fra mandag, sier Ege Skaare i lokalet som mest ser ut som en byggeplass. Det kun én uke før åpning. De har malt og lagt fliser selv, og i løpet av uka kommer det 11 klippestoler.

De to gründerne har allerede ansatt en frisør, og satser på å ha fem ansatte i løpet av året.

Sine egne sjefer

– Vi skal vokse, men det viktigste for oss er å finne de rette frisørene. De som byr på seg selv og som både ser og hører kundene, sier Ege Skaare.

40-åringen gleder seg til å bli sin egen sjef.

– Jeg har alltid hatt lyst til å eie noe selv. Jeg har ledet en salong og og vet at dette klarer jeg, men samtidig er det fint at vi er to, sier Ege Skaare.

Medeier Brørs (45) har også alltid hatt en drøm om å starte noe eget.

– Nå kan vi bygge opp en salong akkurat slik vi vil den skal være. Vi har begge alltid jobbet hardt, men uten å eie selv. Nå skal vi gi alt for egen bedrift, og det kjennes godt og riktig, sier Brørs.

Kvinnene er opptatt av at alle som vil og er flinke bør få prøve seg. Og de som er flinke nok lykkes.

– Jo flere som gjør det bra, jo bedre er det for bransjen. Nå vil vi være forbilder for yngre frisører som går med samme drøm, sier de to erfarne frisørene.

Antallet øker

De to kvinnene er ikke nervøse for fremtiden.

– Nei, men der røk sparepengene, sier Ege Skaare med et smil.

– 30 prosent kvinnelige gründere er selvsagt ikke nok. Det er altfor få, men samtidig blir det jo stadig flere av oss også, sier Brørs og henter støtte fra tallene fra SSB.

Disse viser at mens det var 9 000 kvinnelige gründere som etablerte seg i 2002, så har tallet økt til 15 000 i 2020.

Gründerøkonom Lindstad ser likevel gjerne at det blir enda flere kvinnelige gründere.

Marie Jacobsen Lauvås, gründer av Capeesh, sammen med Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom hos Sparebank 1 SMN. Foto: Richard Sagen

– Kvinner må heie på hverandre, sier Lindstad som har fem tips til kvinner som ønsker å satse for seg selv:

  • Forretningsidéen må testes: Er det marked for produktet og er det noen kunder som vil betale for tjenestene?

  • Tenk igjennom hvordan du skal kommunisere, markedsføre og og selge idéen.

  • Legg en god plan for hvordan du skal klare oppstarten: Har du oppsparte midler, skal du ta opp lån eller få med andre investorer?

  • Lag et godt budsjett

  • Sørg for å ha gode samarbeidspartnere og flinke folk rundt deg, spesielt når det kommer til økonomi.

Tar samfunnsansvar

Dette er tips gründer Marie Jacobsen Lauvås (33) kjenner seg igjen i. I 2018 fikk gründerteamet som Lauvås jobbet sammen med en idé de mente var god nok for verdensmarkedet.

– Jeg oppdaget at språkbarrierer var et stort hinder for vellykket integrering i arbeidslivet, sier Lauvås. Utfra det ble språkappen Capeesh etablert.

I dag er de et team på ti, og fra arbeidsfellesskapet Digs i Krambugata lærer de folk å gjøre jobben sin, selv om de ikke kan språket fra før.

– Vi bygger bro mellom arbeids- og språktrening, sier Lauvås som har mest latt seg drive av et stort samfunnsansvar.

– Jeg synes den jobben vi gjør er så viktig, det er et så stort og viktig samfunnsoppdrag vi har tatt på oss, sier Lauvås som begynte å jobbe med problemstillingen i 2017, mens dagens Capeesh ble etablert i 2019.

Vil bli verdensledende

– Siden da har vi landet mange internasjonale avtaler, fordi vi har en teknologi bare vi har. Vi har funnet en reell problemstilling og levert en løsning på denne. Etter det har vi sørget for å alltid ligge et hakk foran konkurrentene, og vi er et team som kan snu seg fort, sier Lauvås om suksesskriteriene.

I dag brukes Capeesh-appen blant annet av flere Nav-kontor, flere fylkeskommuner og også av flere bedrifter som har mange ansatte med utenlandsk bakgrunn.

Nå vil Lauvås og Capeesh fortsette å vokse.

– Vi skal bli verdensledende, sier Lauvås på spørsmål om ambisjonene. Intet mindre.

Marie Jacobsen Lauvås vil ta Capeesh-appen ut i verden. Det liker Johanna Aaker Lindstad, gründerøkonom hos Sparebank 1 SMN, å høre. Foto: Richard Sagen
Capeesh har hoveddelen av teamet på Digs, fra venstre: Morten Tvenning, Marie Jacobsen Lauvås, Martin Kristoffer Hoel Sandberg og Julie Amalie Karlsen. Foto: Richard Sagen

Må heie på hverandre

I Capeesh er det like mange kvinner som menn ansatt, og det er helt tilfeldig.

– Vi tenker ikke kjønn, vi ansetter de flinkeste talentene. Vi har endt opp med 50/50, og det er kult. Særlig siden vi ansetter teknologer innen kunstig intelligens og her er det gjerne flere menn, sier Lauvås som selv om hun ikke prioriterer kvinner ved ansettelser er opptatt av å være et godt forbilde.

– Min oppfordring til andre kvinner er å ta bunnlinjeansvar i større grad, ettersom dette er en viktig forutsetning å kunne ta spennende topplederstillinger, sier Lauvås som gikk ut av NTNU sin entreprenørskole i 2013.

– Vi er en stor andel kvinnelige gründere som nå, ti år i etterkant, leder spennende teknologibedrifter. Det tror jeg skyldes at vi har heiet på hverandre hele veien. Det å heie på hverandre er så kraftfullt, sier Lauvås.