Den første lynladestasjonen åpnet på fredag i Nyborg i Danmark, og selskapet tar sikte på at den første norske stasjonen åpner i løpet av sommeren.

Ladestasjonene vil komme ved eksisterende Rema 1000-butikker og Uno-X-stasjoner, men Kulset sier at det er for tidlig å si hvilke som åpnes først.

– Vi har en veldig omfattende prosjektplan både i Norge og Danmark, men vi er helt avhengig av å få koblet oss på med tilstrekkelig med strøm, sier Kulset.

Han sier at det er de lokale kraftselskapene som behandler søknadene, og at det ikke vil ta lang tid å sette opp stasjonene når de først får klarsignal.

Vegar Kulset leder Reitan-eide Uno-X Mobility. Foto: Thor Nielsen/NTB

Butikkeiendommer

Både Uno-X Mobility og Rema 1000 er nå en del av Reitan Retail, som er ett av tre forretningsområder i morselskapet Reitan AS.

Kulset sier at de dermed har en enorm portefølje av aktuelle eiendommer, og at jobben blir å bygge ut ladestasjonene i riktig rekkefølge.

Han sier at forbipasserende trafikk vil være en av tingene de tar utgangspunkt i, men at det bare vil være ett av flere kriterier.

– Vi har en veldig gjennomarbeidet metodikk for hvordan vi rangerer beliggenhetene, samtidig som dette vil utvikle seg over tid når flere og flere kjøper seg elbil, sier Kulset.

– Vil dere bygge ut i hele Norge?

– På lang lang sikt så vil jeg forvente at det er lynladere ved alle Rema 1000-butikkene, sier Kulset, men legger til at det fortsatt er betydelige forskjeller i elbiltetthet mellom landsdelene som vil påvirke prioriteringen.

Ved utgangen av 2021 var for eksempel elbilandelen blant personbiler på 28 prosent i Oslo, mens den var på 14 prosent i Trøndelag og bare snaut tre prosent i Finnmark, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Vanlig kortbetaling

Kulset sier at alle ladestasjonene vil ha en effekt på minst 300 kilowatt (150 kW per uttak), og at det vil være mulig å betale med et vanlig bankkort.

I dag må elbilistene oftest betale med SMS eller laste ned mobilapper fra ulike leverandører, og enklere betalingsmåter har lenge vært et krav blant annet fra Elbilforeningen og NAF.

– Jeg føler meg ganske trygg på at når sånne som oss dytter på for åpne og enkle betalingsløsninger, så må også andre aktører åpne opp for alle på vanlig handelsvis, sier Kulset.

– De må gjerne registrere kundene i ulike fordelsprogram, men det er jo helt uvanlig i handelen å ikke ønske alle som vil betale med kort velkommen, sier han.