I en episode av «Hver gang vi møtes» i 2019 slapp Petter Bjørklund Kristiansen bomben. Etter mer enn 500 konserter skulle han slutte med musikk under navnet Katastrofe.

I januar 2020 holdt han to utsolgte avskjedskonserter i Oslo. Da hadde han solgt til platina og blitt strømmet over 200 millioner ganger med låter som «Sangen du hater» og «Elektrisk» med Marcus og Martinus.

Petter Bjørklund Kristiansen var aktiv under artistnavnet Katastrofe i mange år, og spilte for store publikum. Her fra TV 2-programmet «Allsang på Grensen» i 2017. Foto: JON OLAV NESVOLD/NTB

– Jeg har lyst til å gi meg mens leken er god, sa Katastrofe i en pressemelding.

Nesten ett år senere dukket han opp i en søknad om koronastøtte. Det trønderske selskapet Hell Kulturutvikling ba om 711 376 kroner i kompensasjon etter fem avlyste konserter. Ifølge søknaden skulle Katastrofe ha stått på scenen på to av dem, åtte måneder etter at han la navnet på hylla.

Da Kulturrådet ba om dokumentasjon, viste arrangøren til en del av en kontrakt med Katastrofes bookingbyrå. Problemet var bare at det ikke var inngått noen kontrakt, verken med byrået eller artisten.

– Vi planla å booke Katastrofe

Konsertene skulle foregå over to helger i september 2020: Tre konserter i Stjørdal og to konserter kalt Vassfjellmyst i Klæbu. Dette var første gang konserthelgene skulle arrangeres. Ifølge søknaden budsjetterte arrangøren med nær 2,8 millioner kroner i billettinntekter. Katastrofe og Sie Gubba sto som hovedartister og skulle spille begge steder. Petter Wavold skulle spille i Stjørdal.

I følge Hell Kulturutvikling skulle arrangementet Vassfjellmyst foregå utenfor Totallyds lokaler i Klæbu. Stian Husby eier også Totallyd. Foto: HÅVARD HAUGSETH JENSEN / Adresseavisen

18. desember, fire dager etter at søknaden ble sendt inn, ba Kulturrådet om dokumentasjon. Hell Kulturutvikling sendte blant annet inn en «rider» fra Katastrofes bookingbyrå. «Rideren» er en del av kontrakten, og forteller hva artisten trenger av utstyr og servering.

– Så flott at dere vil ha bekreftelse på disse arrangementene. Det har vært noe vanskelig å få tak i bekreftelser på helg og førjulstid. Har fått tak i noe. Trenger dere flere dokumenter? skriver Stian Husby i svaret til Kulturrådet.

Han er daglig leder i Hell Kulturutvikling, står som kontaktperson i søknaden og har hatt dialogen med Kulturrådet. I tillegg til «rideren» sendte han inn bekreftelser og pristilbud fra underleverandører.

I januar 2021 ble søknaden innvilget i sin helhet.

«Rideren» stammer fra en tidligere anledning. Det samme gjelder en «trommerider» som ble sendt inn.

– Søknaden er basert på planene våre, og vi sendte inn en «rider» vi hadde fra før. Den har ingenting med konsertene å gjøre siden vi ikke hadde avtale med Katastrofe. Det var dumt at den ble med, sier Stian Husby.

Han eier Hell Kulturutvikling sammen med Fredrik Holmen og Børge Rødli. Sistnevnte er medeier gjennom selskapet Duras AS. De tre utgjør også styret.

Det var Fredrik Holmen som skulle booke Katastrofe. Holmen er styreleder i selskapet.

– Hvorfor søkte dere kompensasjon for to konserter med Katastrofe når dere ikke hadde avtaler med ham?

– Vi hadde planlagt å booke ham. Jeg fikk ikke kontakt med ham, og så kom pandemien og jeg fikk andre ting å tenke på, skriver Holmen i en e-post.

– Da han ikke svarte direkte, hvorfor tok du ikke kontakt med bookingbyrået?

– Som sagt prøvde jeg å ta kontakt. Det er mye som skjer i hverdagen min, og dette er ikke det jeg jobber med til daglig. Pandemien kom, og det meste ble lagt på is. Derfor ble det ikke tatt kontakt med byrået, skriver Holmen.

– Glipp og svikt i kommunikasjon

Børge Rødli jobber til vanlig i PCM, som skulle levere tjenester til konsertene. Rødli sier at han først kommer inn i bildet når det nærmer seg konsert og sikkerhet blir et tema.

– Jeg har ingenting med booking eller «ridere» å gjøre. Jeg har forholdt meg til de skisserte datoene. Hvis det mangler dokumentasjon på artister, kan jeg ikke si noe om det, sier han.

Stian Husby svarer på spørsmål om innsendingen av «riderne».

– Kulturrådet ber dere dokumentere konsertene, og for Katastrofe sender dere inn to «ridere». Hva var hensikten med det?

– Det lå ved flere bekreftelser, egentlig for å få mer kjøtt på beinet. Vi hadde ikke en bekreftelse fra Katastrofe. Vi har prøvd å bekrefte konsertene uavhengig av artist. Jeg kan legge meg flat og si at det var dumt å legge ved «riderne», sier Husby.

– Var innsendingen av «riderne» et bevisst forsøk på å lure Kulturrådet?

– Dette var en glipp med senere kommunikasjonssvikt internt. Vi har hele tiden hatt en helt åpen og ærlig dialog med Kulturrådet rundt saken. Vi har vårt på det tørre, sier Husby.

Eierne av Hell Kulturutvikling har arrangert konsert med Katastrofe før 2020. Også etter at han la Katastrofe på hylla har Petter Bjørklund Kristiansen samarbeidet med dem. I fjor spilte hans nye band, Halva Priset, i Stjørdal. Parkeringsplassen utenfor Torgkvartalet skulle også være arena i september 2020.

Manageren: – Ingen kjennskap

16. februar 2021, én måned etter at søknaden ble innvilget, startet Kulturrådet etterkontroll. Bakgrunnen var blant annet søknadssummen.

– Den er relativt høy, noe som øker sjansen for å bli tatt ut til etterkontroll. De har søkt på budsjett fremfor gjennomsnittet fra tidligere regnskapsår, og det øker også sjansen, sier kommunikasjonsrådgiver Thomas Hansen i Kulturrådet.

Underveis i etterkontrollen tok Hell Kulturutvikling kontakt med Katastrofes bookingbyrå. Arrangøren ba om en bekreftelse på at de hadde en intensjonsavtale. Adresseavisen er kjent med at byrået ikke kunne bekrefte en avtale som de ikke hadde inngått.

Petter Bjørklund Kristiansen (midten) med sitt nye band Halva priset i 2021. Samme år spilte de i Stjørdal sentrum da Hell Kulturutvikling arrangerte fest. Foto: THOMAS ANDERSEN/TV 2

Adresseavisen har bedt om en kommentar fra Petter Bjørklund Kristiansen via hans manager, Aslak Osaland Klever. I palmehelga svarer manageren på SMS:

– Petter la artistnavnet «Katastrofe» på hylla i januar 2020 med to avskjedskonserter på Sentrum Scene i Oslo, og har siden den gang ikke hatt konserter under det navnet. Han turnerer derimot med sitt nye band Halva Priset, skriver Klever, og fortsetter:

– Fra Petter, managementet eller hans nye band sin side, så har man overhodet ingen kjennskap til denne bookingen eller saken.

To dager etter at Adresseavisen fikk meldingen skal saken ta en helt ny vending: Hell Kulturutvikling trekker Katastrofe-konsertene fra søknaden. Det skjer til tross for at de har argumentert overfor Kulturrådet at de har rett på pengene.

Mener de kunne ha booket noen andre

I etterkontrollen har Hell Kulturutvikling sendt inn flere bekreftelser og pristilbud samt budsjett og regnskap. Kulturrådet har også fått kontrakter med Sie Gubba og Petter Wavold. Artistene bekrefter at de hadde avtaler om de resterende konsertdatoene.

– Jeg husker ikke detaljene, men det skulle være utendørsfester, sier Magne Almås.

Han er manager og gitarist i Sie Gubba. Bandet skulle i likhet med Katastrofe spille to konserter, mens Wavold skulle spille én.

– Vi har spilt mange ganger i Stjørdal, med forskjellige arrangører. Det i Klæbu var et nytt prosjekt de skulle prøve å dra i gang.

Petter Øien (til venstre) og Magne Almås i Sie Gubba for noen år siden. Almås, som også er manager, sier at de hadde avtale om å spille i Stjørdal og i Klæbu.  Foto: GLEN MUSK

Hell Kulturutvikling fikk 711 376 kroner i kompensasjon for tapte inntekter. En betydelig del av summen skulle komme fra konsertene med Katastrofe. Kulturrådet har flere ganger bedt om dokumentasjon på disse. Første gang svarte Stian Husby at bookingen ble «stående åpen» da Norge stengte ned 12. mars.

Da Kulturrådet nok en gang ba om dokumentasjon, svarte Husby at det ikke ble inngått noen avtale grunnet en misforståelse:

– Hadde det vist seg at Katastrofe ikke var tilgjengelig disse datoene, hadde vi bare booket noen andre. Det vil si at spesifikk artist ikke var nødvendig for å gjennomføre disse arrangementene.

– Hva mener dere med «hadde vi bare booket noen andre»? Det var konserter med Katastrofe dere ble kompensert for.

– Ja, det var han som skulle være med. Vi skulle jo hatt alt klart, men det var vanskelig, sier Husby til Adresseavisen, og forklarer at de tre styremedlemmene har forskjellige oppgaver:

– Noen hadde ansvar for Katastrofe, noen hadde andre ansvarsområder. Vi forsto det som en booking, men når det kom til stykket var det ikke det. Det har vi lagt fram for Kulturrådet.

– Var dere klare over at han hadde sluttet å spille under navnet Katastrofe?

– Vi hadde egentlig håpet å få ham tilbake, og mener han har et stort nok navn til å gjøre det aller meste, sier Husby.

Snur i påska: – Best om de trekkes

– Jeg kan ikke forskuttere saksbehandlingen, men i utgangspunktet må man ha en konkret avtale med artisten som skal opptre, sier Thomas Hansen i Kulturrådet, og utdyper:

– Hvis vi vurderer det som usannsynlig at et av arrangementene skulle ha funnet sted, vil det først og fremst få den konsekvens at deler av beløpet vil bli trukket tilbake.

Etterkontrollen startet i februar 2021. Så ble den satt på vent til november.

– Den er blitt liggende fordi vi har konsentrert oss om søknader og rapporter i forbindelse med stimuleringsordningen, forklarer Hansen.

Kulturrådet etterlyste mer dokumentasjon for Katastrofe-konsertene i november i fjor, og skrev at uten det «har vi ikke grunnlag for å inkludere disse» i søknaden.

Hell Kulturutvikling har argumentert med at de hadde andre avtaler på plass. De har bedt Kulturrådet «ikke la denne ene løse tråden gjøre at dere trekker disse to dagene fra søknaden. Her hadde det som sagt blitt arrangementer uansett om det ble nevnt artist eller andre artist/artister.»

Ifølge søknaden skulle både Sie Gubba, Katastrofe og Petter Wavold spille på parkeringsplassen utenfor Torgkvartalet i Stjørdal sentrum i september 2020. Foto:  ERLING SKJERVOLD

I januar 2022 begynte Adresseavisen arbeidet med å undersøke denne saken og har i perioden søkt innsyn og stilt spørsmål til aktørene.

Så, i påskeuka skjer det noe: Hell Kulturutvikling skriver en ny e-post til Kulturrådet. Det er da 14 måneder siden etterkontrollen startet, og to dager siden Adresseavisen fikk uttalelsen fra Katastrofes manager om at de ikke kjente til konsertene.

– Vi har sett en del på denne saken og ser at dokumentasjonen til konsertene som var planlagt med Katastrofe muligens ikke tilfredsstiller kravene Kulturrådet har. Vi mener det er best om disse to dagene med konserter trekkes fra saken og vi får avkortning på disse. Vi vil gjerne være så ryddig som mulig, derfor denne tilbakemeldingen, skriver Stian Husby.

Kulturrådet bekrefter overfor Adresseavisen at Hell Kulturutvikling vil få krav om tilbakebetaling for de to konsertene. Etterkontrollen pågår fortsatt.

– Hvorfor trakk dere de to konsertene fra søknaden nå?

– Før påske hadde vi en gjennomgang av disse arrangementene for å se om vi skulle ta opp tråden på disse, i og med at samfunnet har åpnet igjen. Da så vi at dokumentasjonen på de planlagte Katastrofe-konsertene ikke var bra nok. Vi kontaktet Kulturrådet for å be dem trekke disse, skriver Stian Husby i en SMS.

Han skriver også at Kulturrådet har mottatt omfattende dokumentasjon i forbindelse med søknaden.

– Vi er av den klare oppfatning at vi hele tiden har hatt vårt på det tørre. Vi er seriøse aktører som har arbeidet med dette i en årrekke, uten svin på skogen.

LES OGSÅ: Kulturlivet har fått 2 milliarder kroner i koronakompensasjon

LES INNLEGG: Kulturnæringen må likestilles med andre næringer