Denne saken er en del av serien «De unge lederne». Har du tips til personer vi bør omtale? Send til jonas.olsen.withbro@fosna-folket.no eller redaksjonen@fosna-folket.no.

Kenneth Lerstadgrind (34) fra Leksvik i Indre Fosen kommune driver to firmaer. Karrieren hans som daglig leder startet i 2015, da han tok over Trøndelag bud og transport.

– Jeg og en kompis fikk tilbud om å ta over etter bestefaren til kona hans. Vi drev det sammen til 2020, da jeg kjøpte ham ut, sier Lerstadgrind til Fosna-Folket.

– Det gikk ganske bra

I utgangspunktet er han utdannet CNC-operatør, og har jobbet ved en fabrikk. Etter en litt dårligere periode ved bedriften ble han permittert.

– Jeg tenkte å kjøre opp til lastebil. Jeg fikk hjelp av Lerstadgrind transport til å ta lappen, og begynte å jobbe som lastebilsjåfør der. Farfaren min startet med lastebil i 1965 og etter vi har alltid hatt lastebiler på gården. Det sa seg litt selv at det skulle gå i den retningen, da jeg har vokst opp med det, sier han.

Da han tok over Trøndelag bud og transport, sluttet han i jobben som lastebilsjåfør ved Lerstadgrind transport. Da ville han drive for seg selv og stå på egne ben.

– Det gikk egentlig ganske bra. Det ble litt andre arbeidsoppgaver, men jeg kjørte mye selv i starten, i tillegg til mange administrative oppgaver. Det ble nok jobb en liten stund. Da vi tok over mener jeg at det var i underkant av én million i omsetning, men vi har hatt en gradvis vekst. Jeg tenker at det er bedre enn å gå inn i noe veldig stort, uten relevant erfaring fra før.

Kenneth Lerstadgrind foran én av varebilene til Trøndelag bud og transport. Foto: Privat

Kjøpte seg inn i familiebedriften

I 2021 kjøpte Lerstadgrind seg også inn i sin tidligere arbeidsplass, som for øvrig er en familiebedrift, Lerstadgrind transport, der han, onkelen og faren eier en tredjedel hver. 34-åringen står også oppført som daglig leder ved firmaet.

– Jeg er ganske fersk som daglig leder her. Jeg startet så vidt i mai i fjor, også var papirene klare i juni, sier han.

Ifølge Lerstadgrind er det rundt 30 ansatte i bedriften, som ifølge Proff hadde en omsetning på i overkant av 57 millioner kroner i 2020.

– Begge bedriftene du driver er transport-firmaer. Hva er den største forskjellen mellom dem?

– I Trøndelag bud og transport har jeg flest varebiler og én lastebil. Vi kjører fra Trondheim til Fosen og i Innherred-området. I Lerstadgrind transport har vi 24 lastebiler som kjører i Trøndelag og på Møre i all hovedsak, men to av dem kjører til Oslo, svarer han.

Pendler til Trondheim

– Hvilket firma er det du bruker mest tid på?

– Det blir litt femti-femti. Trøndelag bud og transport styrer jeg fortsatt alene, mens på Lerstadgrind er det fire personer ekstra på kontor. Jeg er fortsatt ganske fersk i sistnevnte, men jeg lærer underveis.

Hovedkontoret til Lerstadgrind transport er i Trondheim, der det har vært de siste årene. Lerstadgrind bor selv på familiegården i Leksvik.

– Jeg er i Trondheim mellom tre og fire dager i uken. Pendlingen går egentlig ganske bra, for mesteparten av jobben min går ut på å snakke i telefon. Det kan jeg likegodt gjøre i bilen. Jeg gjør det fra jeg står opp til jeg legger meg, sier han.

– Tørr å ta sjanser

– Hvilke fordeler tror du det gir å være en relativt ung leder?

– Når man starter veldig ung – før man er etablert, har man mye arbeidskapasitet. Det har forandret seg litt etter at jeg fikk barn, men jeg har fortsatt stor kapasitet. Tidligere kunne jeg nesten arbeide døgnet rundt uten at jeg kjente det på kroppen. Man tørr også å ta litt større sjanser og satse i større grad. Når man blir eldre så tenker man mer på konsekvenser, svarer Lerstadgrind.

For tiden er 34-åringen også i gang med oppussing hjemme, der et fjøs skal rives og en garasje skal bygges. Han legger ikke skjul på at han har nok å holde på med.

– Hvilke mål har du for bedriftene dine fremover?

– Målet er kanskje å øke litt sakte, men sikkert. Skape flere arbeidsplasser og samtidig holde seg på føttene. Det er små marginer i transportbransjen, for både biler og diesel blir dyrere. Det tar lengre tid å få opp prisene våre i samme hastighet som utgiftene øker, sier Kenneth Lerstadgrind.