– Det var en markant økning av kjøkkenoppussing under pandemien, sier Kåre Elnan, partner og kommersielldirektør i Prognosesenteret.

I bygget ved siden av den mye omtalte Hangaren på Lade er det allerede en kjøkkenleverandør på plass. Denne uka får etablerte Kvik konkurranse fra Designa som har fylt 420 kvadratmeter med dansk kjøkkendesign.

– Det er vel en sju-åtte ulike kjøkkenleverandører langs Haakon VIIs gate, men det er absolutt plass til en til, sier Ivar Martin Hagen, nasjonal salgssjef for Designa i Norge.

Ivar Martin Hagen er salgssjef hos Designa og gleder seg til åpning i Trondheim. Foto: Jan Langhaug
Gleder seg til åpning: Fra venstre: Marcus Hagen, Mathias Nordby, May Hagen, Christine Finsrud og Ann Mari Jonassen. Foto: Jan Langhaug

Eget skap til kjøtt

Designa åpner torsdag, men hadde en liten førpremiere allerede før helga. Da var det spesielt inviterte gjester, god mat og drikke, og kunstneren Mathias Nordby, mest kjent som Masarati, malte et kunstverk inne i lokalet.

Dette vil etter hvert auksjoneres bort, og salgssummen vil gå til det veldedige formålet kjøperen ønsker.

Mathias Nordby, mest kjent som Masarati, har laget et eget kunstverk til Designa. Planen er at dette etter hvert skal selges til høystbydende. Foto: Jan Langhaug
Mathias Nordby, eller Masarati, signerer kunstverket. Foto: Jan Langhaug

Designa tilbyr både kjøkken-, bad- og garderobeløsninger.

– Jeg gleder meg stort til å kunne åpne dørene og ønske folk velkommen. Vi kan love en helt spesiell atmosfære. Vi har flere ulike opplevelsessoner og detaljerte kjøkkenutstillinger som for eksempel spiskammer med integrert vinrom. Vi er også de eneste som tilbyr eget modningsskap for kjøtt, sier Christine Finsrud, som skal drive butikken sammen med Ann Mari Jonassen og May Hagen.

Designa har hovedsete i Danmark, og får med åpningen i Trondheim 20 butikker i Norge.

Designa hevder å være første kjøkkenleverandør som tilbyr modningsskap for kjøtt. Foto: Jan Langhaug
Innenfor spiskammerset som er utstilt er enda et rom. Her kan vinflasker lagres. Foto: Jan Langhaug

Pandemi-oppussing

Kåre Elnan hos Prognosesenteret har hentet ut tall fra deres byggmonitor-tjeneste, som måler markedsutviklingen for mer enn 40 ulike byggevarer benyttet til oppussing av eksisterende boligmasse. Ut ifra tallene herfra burde det være plass til enda en kjøkkenleverandør.

– Vi registrerte en markant økning i antall husholdninger som pusset opp kjøkkenet under pandemien. Mer enn 220 000 husstander pusset opp kjøkkenet i fjor, der omtrent halvparten foretok en komplett kjøkkenrenovering, sier Elnan.

– Hvor ofte er det vanlig å pusse opp kjøkkenet?

– Norske husholdninger utfører enklere oppussingsarbeider på kjøkkenet cirka hvert 12.-13.år, mens mer komplett kjøkken-renovering skjer omtrentlig hvert 20.-25. år. De enkle oppussingstiltakene på kjøkkenet motiveres i stor grad av at man ønsker å modernisere, få kjøkkenet mer tidsriktig og finere. Dette kan være malerarbeider og bytte av kjøkkenfrontene. De mer omfattende oppussingsarbeidene, der man renoverer hele kjøkkenet, og bytter til et komplett nytt kjøkken, motiveres dels av rent funksjonelle årsaker ved at det gamle kjøkkenet er utslitt, og dels av at man vil modernisere og få et finere kjøkken, sier Elnan.

Designa har stor butikk, men ikke lager i Trondheim. Varer bestilles fra Danmark og kommer rett hjem til kunden. Foto: Jan Langhaug
Christine Finsrud demonstrer hvor robotstøvsugeren parkeres under kjøkkenskapet. Foto: Jan Langhaug

– Hva bruker en vanlig familie på kjøkkenoppussing?

– Der er omtrent like enkelt å si noe om prisen på et gjennomsnittlig kjøkken, som et gjennomsnittlig hus eller en gjennomsnittlig bil. Variasjonene er svært store og påvirkes av kjøkkenets størrelse, tekniske innhold og kjøkkenmerke. Totalt sett ser vi likevel at norske husholdninger, som et snitt for de foregående 5-6 årene, har brukt i overkant av 70 000 kroner ved kjøkkenoppussing. Det er i denne sammenhengen viktig å være klar over at dette beløpet varierer betydelig mellom boligtyper, inntektsgrupper, aldersgrupper og geografiske områder, sier Elnan.

Heller reise enn kjøkken

Rekordmange pusset opp kjøkkenet i fjor, men Elnan tror dette vil roe seg i tiden fremover.

– Det er færre som planlegger å pusse opp kjøkkenet nå, enn som har pusset opp de siste årene. Det kan forklares med at husholdningene nå ønsker å bruke pengene på reiser, opplevelser eller andre ting som man ikke kunne gjøre under pandemien. Vi går nok over i en mer normal markedssituasjon for kjøkkenmarkedet, enn vi har hatt de to siste årene, sier Elnan.

Designa føler seg likevel sikre på suksess.

– Kundene vil komme innom alle kjøkkenbutikkene, for å finne akkurat det de ønsker. Vi skal tilby noe annerledes og vi skal tilby skikkelig god service. Våre kunder vil ikke ønske å dra herfra igjen, sier Ann Mari Jonassen.