Oslo: Vi er for lengst blitt vant til å bruke nettbanken til å betale regninger, skaffe nytt bankkort og en rad andre ting som vi før fikk hjelp av et menneske til å gjøre. Men nå er finansnæringen for alvor inne i en digital revolusjon, mener Finans Norge, som organiserer banker og forsikringsselskaper.

Administrerende direktør Idar Kreutzer sier vi snart får oppleve «lærende datamaskiner» også i norske banker. De vil svare på spørsmålene dine når du ringer banken og vil fort lære hva som er de riktige svarene og når det er behov for å sette deg videre til et menneske.

– I dag er det mange som har behov for personlig rådgivning, som ikke får det, fordi det er relativt kostbart. Det vi kommer til å oppleve, er at personlig rådgivning kan gjøres tilgjengelig for langt flere, sier Kreutzer.

Snakk med en avatar

Han spår at alle får sin egen «avatar», en personlig robot, som tar kontakt med deg med jevne mellomrom. Selv en økonomisk knipe kan denne hjelpe deg med.

– Det er ikke unikt at folk har problemer med å betale lånene. Da kan du få digital hjelp til å finne ut av rettighetene dine og hvilke løsninger som er normalt å velge, sier han, men legger til at du kan be om å bli satt over til en menneskelig rådgiver om løsningen ikke passer deg.

Kreutzer mener at stadig smartere dataprogrammer vil være en fordel både for kundene og virksomhetene.

– Alt kommer ikke til å overtas av robotene. Men de menneskelige rådgiverne kommer til å ta de spesielle og mest krevende sakene, sier han.

Menneskelig skjønn

Finansforbundet, som organiserer de bankansatte, ser nytten av at datamaskiner kan ta seg av standardiserte arbeidsoppgaver. Men forbundsleder Pål Adrian Hellmann er likevel skeptisk. Han frykter for arbeidsplassene, og mener også kundene trenger mennesker i banken.

– Jeg tviler på at selv den smarteste robot vil klare å identifisere deg med alle dine behov. De vurderinger jeg som bankansatt kan gjøre, det skjønnet, den menneskeligheten, den tror jeg ikke du klarer å få inn i en maskin, sier han.

Han mener en robot ikke kan ta hensyn til om du har dårlig råd en måned.

– Det kan jeg gjøre, jeg vet at du er et menneske til å stole på, forklarer han.

Finansforbundet er spesielt bekymret for små, lokale bedrifter i oppstartfasen og de som skal skape nye næringer. De trenger hjelp av mennesker med lokal kunnskap.

– Du kan få mye hjelp på en telefon. Men hvis den som hjelper deg sitter i en by på Østlandet og du holder til i Finnmark, er det ikke sikkert lokalkunnskapen er til stede, sier Hellmann.

– Jeg er helt enig i den vurderingen, svarer Kreutzer og bekrefter at risikovurderinger for nye bedrifter må gjøres av mennesker.

Han understreker at finansnæringen ikke kan fraskrive seg de etiske retningslinjene og reglene som gjelder for økonomisk rådgivning, selv om de benytter seg av robot-rådgivere.

Finansforbundet mener det er avgjørende at næringen har en svært høy etisk standard.

– Det er vi som skal passe på pensjonen din og at du ikke skal gå konkurs. Vi må være skikkeligere enn alle andre, vi må ha den tilliten, sier Hellmann.

Under Arendalsuka arrangerer Finans Norge og Finansforbundet en debatt om digitaliseringen, med spørsmålet «Hot or not?»