Åfjord frivilligsentral skal begynne med en tjeneste for innbyggere som har utfordringer med digitale «duppedingser».

– Det gjelder dem som har problemer med blant annet smarttelefonen, PC-en og fjernkontrollen til TV-en. Det er nesten sånn at du trenger kompetanse til å bruke den også nå, sier daglig leder i Åfjord frivilligsentral, Bjørn Arne Rosø-Hosen.

Flere har meldt seg

I den siste tiden har frivilligsentralen søkt etter personer som kunne tenkt seg å bli med på en slik ordning, og hjelpe folk som trenger det.

– Vi har allerede fem-seks personer som har meldt seg som digitale hjemmehjelpere. De som trenger hjelp kan ringe inn til oss og «bestille» en digital hjemmehjelp, også finner vi rett person som kommer hjem til den som trenger det, og bruker én time eller to, sier Rosø-Hosen.

– Hva er grunnen til at dere nå skal tilby dette?

– Vi har prøvd oss i flere år med datakurs. Det vi merker er at det er stor forskjell på hva folk trenger hjelp med, og vi føler ikke at vi omfatter alle. Nå skal vi prøve å komme hjem til dem, slik at de som har utfordringer får hjelp hele tiden, på det nivået de ønsker.

foto
Åfjord frivilligsentral søker etter digital hjemmehjelp på sine hjemmesider. Foto: Jonas Olsen Withbro

Rosø-Hosen påpeker at også størrelsen på kommunen kan være et problem når det kommer til kursing.

– Åfjord er en svær kommune og det er langt å reise inn til Åfjord for å dra på kurs. Kjører de ikke bil må de få det til å stemme på bussen, og skal de ta den så må de ha lastet ned en app – og det er det ikke alle som får til selv. Jeg vet til og med at folk har sagt fra seg timen sin på St. Olavs i Trondheim på grunn av at de ikke har ATB-appen. Det er krise at vi digitaliserer så mye at folk ikke klarer å henge med, sier han.

– Kontaktpunkt mellom generasjoner

De har allerede startet med digital hjemmehjelp i det små, men ifølge Rosø-Hosen har ikke den store telefonstormen kommet enda.

– Foreløpig har vi ikke blitt nedringt. Vi har sendt ut informasjon om det på egne plattformer, men det kom litt dårlig frem hva vi hadde å tilby. I tillegg har vi delt det litt på Facebook, men mange av disse er ikke der en gang. Nå håper vi at jungeltelegrafen kan gjøre dette godt kjent, sier han.

Selv om Åfjord frivilligsentral allerede har engasjert flere digitale hjemmehjelper, understreker Rosø-Hosen at det er plass til flere.

– Vi tar gjerne imot flere, men først må vi ha flere folk å reise ut til. Per nå har vi én henvendelse. Jeg tror også at dette kan være et godt kontaktpunkt mellom generasjoner, sier han.