Fra operasjonsrommet i andre etasje i Det norskes hovedkontor på Torvet i Trondheim har selskapet direktekontakt med folkene på boreriggen «Maersk Interceptor», som nå er i ferd med å bore det første av flere kilometerlange produksjonsbrønner på Ivar Aasen-feltet i Nordsjøen.

Feltet er selskapets første store utbygging i egen regi, og mot slutten av neste år skal man begynne å hente opp reservene på drøyt 200 millioner fat olje.

– I løpet av helgen eller tidlig neste uke regner vi med å bore oss inn i reservoaret, sier Inge Sundet, boresjef for Ivar Aasen-feltet i Det norske.

«Maersk Interceptor» startet arbeidet på feltet i januar i år, og frem til midten av juni ble det boret avgrensningsbrønner for å få bedre informasjon om hvor produksjonsbrønnene skal plasseres for å optimalisere produksjonen. I andre etasje hos Det norske sitter geologer og geofysikere sammen med ingeniørene som utfører boringen, inkludert ansatte fra leverandørene Maersk og Schlumberger.

Utfordrer leverandørene

Tommelfingerregelen er at slike boreoperasjoner koster én million dollar om dagen, men Sundet sier at de jobber hardt for å få ned tid og kostnad.

– Vi kommer aldri til å bygge opp store egne staber, og derfor er det viktig at vi bruker kompetansen hos leverandørene. Vi utfordrer dem til å komme med bedre forslag til hvordan ting kan gjøres, sier han.

Boreriggen er nå plassert over stålunderstellet til Ivar Aasen-plattformen, som står på 112 meters dyp i Nordsjøen. Det skal bores fire produksjonsbrønner før selve plattformdekket kommer fra Singapore i løpet av neste år. Boreoperasjonsleder Mads Rødsjø sier at de borer seg ned 2,4 kilometer under havbunnen, men brønnene snor seg i forskjellige retninger og er fra fem til syv kilometer lange.

Når produksjonen kommer i gang skal brønnene pumpe opp 67 000 fat olje per dag på det høyeste, og feltet skal produsere mest i årene 2019 til 2021. En vesentlig del av verdien av nåfeltet er basert på at man raskt når såkalt platåproduksjon, ifølge Rødsjø. Derfor er det også viktig at man får boret de første produksjonsbrønnene før plattformdekket kommer.

Rødsjø sier at det er betryggende, i en bransje preget av fallende oljepriser, å være i gang med et arbeid med et langsiktig perspektiv. Som andre oljeselskaper har Det norske vært nødt til å kutte kostnader, men Rødsjø sier at de ikke er redde for å stå uten jobb i morgen. Nå jobber rundt 150 personer i selskapet med prosjektet, og totalt er det forventet at utbyggingen vil sysselsette 2000 årsverk.

– Innenfor budsjett

I sommer har man også startet legging av rørledninger til nabofeltet Edvard Grieg som Aasen-feltet skal knyttes opp mot. Hele Aasen-prosjektet drives fra Trondheim, og prosjektdirektør Bård Atle Hovd sier at de er i rute både på tid og kostnad. Da utbyggingsplanen ble overrakt daværende olje- og energiminister Ola Borten Moe i desember 2012, ble totale investeringene anslått til snaut 25 milliarder kroner.

– Prosjektet er i rute, selv om det var skepsis da en del kontrakter ble gitt til utlandet, sier Hovd.

Oljeprisen har stupt

Utbyggingsplanen for feltet ble overrakt i en periode hvor oljeprisen fortsatt lå over 100 dollar fatet. Nå er oljeprisen rundt 50 dollar per fat, og kommunikasjonsdirektør Rolf Jarle Brøske i Det norske vil ikke spekulere i om selskapet ville gått inn for en utbygging i dag.

– Oljeprisen er en utfordring for hele bransjen, men Ivar Aasen er generelt et av de økonomisk mest robustene feltene på norsk sokkel. Det er en relativt stor forekomst, men forholdsvis lave utbyggingskostnader. Dessuten ligger feltet på Utsirahøyden, som er et godt tilgjengelig område, sier han.

Brøske sier at de ikke går ut med hvilken oljepris feltet behøver for å være lønnsomt, men konsulentselskapet Rystad Energy anslår nå en såkalt break-even pris på 55 dollar per fat. Da har man ikke regnet med investeringer som allerede er gjort.

Brøske sier at høyere oljepris gir høyere lønnsomhet, men at Aasen likevel er et av de mest lønnsomme på norsk sokkel og et viktig prosjekt for Det norske.

Overtar: Prosjektdirektør Bård Atle Hovd i kontrollrommet i tredje etasje hos Det norske, hvor det meste av driften av Ivar Aasen etter hvert skal styres. Foto: VEGARD EGGEN
Blink: Dette er borekronen som fant den første oljen på Ivar Aasen-feltet våren 2008. Foto: VEGARD EGGEN