- Jeg får regninger som viser seg å være svindel ganske ofte, i alle fall rundt to ganger hvert år.

- Jeg tror vi som er utlendinger får flere enn andre, fordi de som er svindlere tror vi ikke skjønner så lett at det er svindel, sier Aydin Yayan, daglig leder av Oska pizzeria i Bakkegata på Møllenberg.

Forrige uke kom det en regning til Oska fra Internkontroll Norge. Beløpet var på 7500 kroner, fristen for å betale var svært kort og på regningen står følgende: «Siste advarsel – 09.02.2018 er din siste frist for registrering av din virksomhet». Videre står det at dette gjelder lovpålagt internrevisjon og HMS-tilsyn, og det vises til at det er kommet nye lovkrav, fra både Arbeidstilsynet, Skatteetaten, Nav, Mattilsynet, politiet og domstolene.

- Det stemmer jo, så dette virker sånn sett troverdig. Jeg skjønner om mange har betalt denne regningen. Fristen for å betale gikk ut kun et par dager etter at fakturaen kom, men jeg valgte å vente slik at jeg kunne sjekke dette med regnskapsføreren min. Han så med det samme at dette er svindel, sier Yayan.

Adresseavisen har over flere dager forsøkt å komme i kontakt med Internkontroll Norge, både på telefon og epost, uten at dette har lyktes.

Flere mottakere

Yayan sier han vet om flere andre som har fått samme faktura, alle er utlendinger med eget selskap i Norge.

- Men da de prøvde seg på meg, kom de til feil plass, sier Yayan.

Adresseavisen har også snakket med flere restauranteiere som har mottatt fakturaen, noen av dem har betalt. Det gjorde ikke Özgur Yüze ved Viva Italia på Moholt.

- Jeg hadde aldri hørt om Internkontroll Norge, og syntes derfor dette var litt rart. Jeg fikk regnskapsførerern min til å sjekke, og han sa jeg ikke skulle betale, sier Yüze. Det samme sier flere andre vi har vært i kontakt med.

Her kan du lese Ordet fritt-innlegget: Jeg ble forsøkt lurt av en kataloghai

Kjent svindler

Hovedorganisasjonen Virke har mottatt flere klager på Internkontroll Norge.

- Ja, aktøren bak dette er vi kjent med fra før, han har tidligere sendt ut varsel om registrering i Tobakkregisteret, sier Thor Martin Bjerke, sikkerhetsrådgiver hos Virke.

Det Bjerke viser til er en sak fra november i fjor. Samtidig som Helsedirektoratet informerte om at alle som skal selge tobakk må registrere seg i direktoratets Tobakkssalgsregister ble det etablert et falsk nettsted med samme navn som det ble sendt ut et fakturalignende tilbud fra.

- Metoden er å henvise til aktuelle saker i media og «bombardere» mottaker med masse informasjon, som for så vidt er korrekt, men som ikke har noe med registrering i et register å gjøre, sier Bjerke.

Bjerke vet ikke om det kun er restauranteiere med utenlandske navn som har mottatt faktura fra Internkontroll Norge, men opplyser at det er utlendinger blant dem som har meldt fra til Virke.

- Det kan være at de som sender ut fakturane vet at innvandrere er redde for å få noe på seg fra myndighetene og at de ikke har det samme nettverket som etnisk norske. Det vi har sett av fakturafabrikker er jo at de velger seg ut et segment de angriper, sier Bjerke som ber alle sjekke hva de betaler før de faktisk gjør det.

Be om hjelp

- Virke anbefaler alle som mottar slike fakturaer å sjekke innhold og data i fakturaen. I dette tilfellet så står det utbud og ikke faktura. Det vil si at dokumentet ikke er en faktura. Det er også viktig å merke seg at det offentlige ikke sender ut fakturaer på denne måten. De vil tilskrive de aktuelle næringsdrivende og informere om en eventuell registrering for deretter å sende faktura. Det er også slik at myndighetene sender ut slike varsler på en mye mer offentlig måte, og med en avsender fra et offentlig kontor, sier Bjerke som oppfordrer alle som mottar slike henvendelser om å ta kontakt med sin nærings-/bransjeorganisasjon og få hjelp derfra.

- Vi bistår våre medlemmer som har blitt utsatt for denne typen bedrageri. Virke har også på sine nettsider lagt ut ti råd om hvordan man bør forholde seg dersom en er i tvil, sier Bjerke. (Se tipsene i faktasaken)

På svartelisten

Forbrukertilsynet opplyser at de ikke har registrert noen klager på Internkontroll Norge, men dette er mest sannsynlig fordi de ikke er riktige instans.

- Vi behandler bare lovbrudd rettet mot forbrukere, så disse henvendelsene skal ikke til oss. Vi mottar imidlertid klager på denne typen fakturasvindel med jevne mellomrom, og pleier å henvise dem til Varslingslisten.no og Trygghandel.no, sier Ingvild Sahl, kommunikasjonsrådgiver hos Forbrukertilsynet.

Trygghandel.no publiserer på nettsiden sin en svarteliste med aktive svindlere eller selskaper som driver med villedende markedsføring. Her har Internkontroll Norge nylig kommet på listen. Trygghandel oppfordrer på hjemmesiden om å se opp for villedende tilbudsfakturaer fra dette selskapet.

-Villedende tilbud

- Medlemsbedrifter innenfor bransjene restaurant og renhold har meldt ifra at de har mottatt hva som ser ut å være en faktura fra Internkontroll Norge om 7500 kroner. Det de har mottatt er dog kun et veldig villedende tilbud, som gir inntrykk av å være et krav du må betale for å oppfylle lovkrav vedrørende HMS/internrevisjon, skriver Trygghandel.no som har innhentet denne kommentaren fra Arbeidstilsynet:

- Arbeidstilsynet presiserer at denne fakturaen ikke skyldes krav fra Arbeidstilsynet, godkjenningsordningen for renhold eller krav i regelverket om internkontroll, sier Trygve Bragstad, kommunikasjonsdirektør i Arbeidstilsynet.

Trygghandel.no skriver også: «Slike utsendelser med villedende tilbud som folk flest oppfatter som en faktura, er kun skapt for å tjene raske og enkle penger uten å ha som formål å levere en reel eller seriøs tjeneste/produkt. Vi anbefaler derfor mottakere av tilbudsfakturaene å anmelde forholdet som forsøk til bedrageri hos politiet, og også melde ifra til Arbeidstilsynet».