Vinterkvelden ute på Gløshaugen er mørk og stille, men fra vinduene til innovasjonssenteret «Fram» i Gamle fysikk flommer et rosa lys.

Musikken kommer stadig nærmere på vei opp til tredje etasje.

Tidlig i uka kom det en sms fra Jørgen Veiby, student ved Entreprenørskolen og medgründer av Storm petrel, eller det som selges inn som morgendagens drone. I sms-en sto det:

- Vi vil gjerne invitere til Trondheims første Join a Startup-Night event. Arrangement som dette er vanlig i Silicon Valley, men har aldri før blitt arrangert i Trondheim.

LES MER: Gründeren Marina gir råd til statsråden.

Flest blå navnelapper

Onsdagskveld skjer det. Studentgründere skal pitche, eller på norsk; presentere, sine bedriftsideer til andre studenter. Det foregår i murbygget som kalles Gamle fysikk, stedet hvor NTNUs Entreprenørskole, Start NTNU og Spark NTNU i fjor flyttet sammen for å skape nye muligheter for gründermiljøet på Gløshaugen.

Stemningen er som før en rockekonsert, en blanding av spent og festlig. Det mingles, det er gratis popcorn i kremmerhus og grønne øl-bokser som kun kan betales med mobilbetalingsløsningen Vipps.

- De som har lilla navnelapper har en bedrift, men er på jakt etter andre studenter med en gründer i magen. De med blå navnelapper er her fordi de kan tenke seg å joine en startup, sier Veiby som selv har lilla navnelapp på brystkassa.

Heldigvis, opplyser de ved registreringen, så er det flere blå enn lilla navnelapper. Det anslås 60 prosent blå og 40 prosent lilla. Det er bra, for det er gjerne slik at de som pitcher ved entreprenørskolen gjør det for andre som allerede er gründere.

Trampeklapp som velkomst

Det vil studentene selv gjøre noe med, og derfor har de sett til Silicon Valley. Stedet i San Francisco som er kjent for unge teknologigründere, og hvor å være gründer er kulere enn være rockestjerne. Det blir rungende applaus når programmet starter, og de to foredragsholderne presenteres som nettopp stjerner. Det er både høy musikk og trampeklapp når de entrer scenen. Den første er gründeren av MESH, Anders Mjåset, og den neste er Stereo-Skis-gründer Jens-Martin Johnsrud. Gründere forteller om muligheter og erfaringer ved å være med i en startup.

- Er det like kult i universitetsmiljøet å være gründer som rockestjerne?

- Ja, begge deler handler jo om å skape og selge seg selv, og jeg må si at jeg synes det er like kult å være fyren bak Flow Motion som å være en fyr i Johndoe, sier Erik Borge med blå navnelapp. Og hvis du skulle lure: Flow Motion er en gründerbedrift fra NTNU som har laget en motorisert stabilisator for GoPro-kameraer, mens Johndoe er et rockeband fra Trondheim.

Nyttig mingling

Borge studerer produktutvikling, men har møtt opp fordi han gjerne vil bli medgründer.

- Det er ikke mange av disse arrangementene, så jeg må ta muligheten når den er her. Jeg blir gjerne med i en bedrift dersom det er kult nok. Det vil si: Det må engasjere meg.

Etter foredragene var det studentenes tur opp på scenene. 14 startups fra NTNU pitchet sine idéer. Presentert med høy musikk og takket av med applaus og heiarop. Så ble det mingling og de med blå og lilla lapper snakket sammen.

- I kveld må flere finne hverandre. Alle må snakke med hverandre, snakk både med dem du gjerne vil snakke med og dem du helst ikke vil snakke med. Det kan bli gode resultater av det, sier Trine Solhaug, nestleder ved Spark NTNU. Dette er en veiledningstjeneste som hjelper til med å realisere ideer.

Etter minglingen var Solhaug godt fornøyd.

- Vi håper dette blir et fast arrangement som vi kan ha hvert semester, sier Solhaug.

Her kan du lese alt om oppdrag gründer

Flere navn på blokka

En av dem som etter pitch og mingling hadde flere navn på blokka er Olav Skoge. Skoge står bak nLock, en bedrift som kort sagt vil erstatte nøkkelen med mobilen.

- Jeg er helt alene i bedriften, og det er klart at jeg alene ikke har all den kunnskapen som trengs. Jeg trenger først og fremst noen som kan programmering, og i kveld har jeg snakket med flere som jeg etter hvert skal kontakte, sier Skoge som går første året på datateknologi.

- Er du enig i at å være gründer har blitt det samme som å være rockestjerne?

- Nja, vi får i alle fall stadig mer oppmerksomhet. Det er bra for vi trengs. Er det noe Norge behøver er det nettopp nyskapning.

Magnus Tovsen Solheim (til venstre) presenterer sin app Grabster. Her kan du rett og slett selge hjemmelaget mat. Foto: PÅL HAUGBRO