- City Lade-butikken blir et testkonsept for hvordan vi ser at Brandstad-kjeden blir i fremtiden, sier daglig leder og styreleder i både Brandstad og Moods of Norway, Jan Egil Flo.

Herrekleskjeden Brandstad åpner den nye butikken på kjøpesenteret på Lade i slutten av oktober i år.

Det nye konseptet til Brandstad er det som i bransjen kalles «shop in shop», hvor ulike merkevarer har egne avdelinger i én butikk.

- Brandstad har ikke vært en tydelig shop in shop, men en multibrand-butikk. Nå skal vi ha flere forskjellige avdelinger i én butikk, med ulike merker i egne avdelinger. City Lade-butikken blir et testkonsept for hvordan vi ser at Brandstad-kjeden blir i fremtiden. Det blir en stor Moods of Norway-butikk i butikken, sier Flo.

- Kan bli flere butikker

Han beskriver prisnivået på klærne som Brandstad selger fra medium og oppover, og kjeden selger merkevarer som Björn Borg, Diesel, Replay, Superdry og Kygo.

Brandstad har hatt en butikk i Nordre gate i Midtbyen tidligere, som ble lagt ned. I dag har Brandstad nesten alle sine 23 butikker på Øst- og Sørlandet.

- Trondheim var en umerket plass på kartet, så det var naturlig å se her. Det kan bli aktuelt med én butikk til i Trondheim, sier Flo.

Lokalet til Brandstad på City Lade er på 200 kvadratmeter, og ligger på tredje plan, mellom garnbutikken Jens Hoff og kjøkkenutstyrsbutikken Tilbords. Veskebutikken Bagorama holdt til i lokalet frem til den gikk konkurs i april i år.

- Senteret er like stort som City Syd og det var et ledig lokale slik at vi kunne komme fort i gang. Vi ligger i det øvre prissjiktet. Men enkelte jeans på Carlings er like dyre som på Brandstad, sier Flo.

- Høyere pris og kvalitet

Senterleder Bård Bye ved City Lade bekrefter at åpningen av Brandstad utvider klesmarkedet for kjøpesenteret.

- Brandstad og Moods of Norway er butikker vi ikke har fra før. De har litt høyere priser og kvalitet enn vi har fra før i senteret. Vi prøver å ikke ha for mange butikker som konkurrerer med hverandre, sier Bye.

Han forteller at de har latt lokalet etter Bagorama stå tomt med vilje.

- Det har stått tomt fordi vi holder på med en rokering av butikker, og vi måtte derfor ha det disponibelt, sier Bye.

LES MER PÅ PLUSS: Høster frukter av år med hard jobbing

Pusser opp Moods

Brandstad-eier Moods of Norway har en butikk til i Trondheim, i Olav Tryggvasons gate. Flo forteller at den stenges i to og halv uke fra 1. oktober, fordi den skal bygges om.

Både Brandstad og Moods of Norway har tapt millioner de siste årene. Det var i sommer Moods of Norway kjøpte opp Brandstad.

- Moods of Norway har vært gjennom en omstrukturering og har før det sagt opp en del. Før hadde vi 200 kunder vi solgte til. Nå selges klærne kun i 17 egeneide butikker. Det har de gjort de siste ett til to årene. Nå får vi mye mer distribusjon med 24 butikker til. Vi kjøpte Brandstad for å få større distribusjon, sier Flo.

Varner kjøpte Moods

Forrige uke ble det kjent at Varner-gruppen har kjøpt en firedel av Moods of Norway. Varner er en av Nord-Europas største kleskonsern, og har 1500 butikker i åtte land. Konsernet driver kjeder som Bik Bok, Carlings, Cubus, Dressmann, Vivikes og Volt.

- Det betyr ingenting annet enn at vi har fått inn en medeier som er best på retail-drift i Norge. Det er en styrke for Moods of Norway, som etter kjøpet av Brandstad ble til 40 butikker over natta. Varner kan bidra med kapital og kunnskap, sier Flo.

Sammen med Simen Staalnacke, Peder Børresen og Stefan Dahlkvist startet han Moods of Norway i Stryn i 2003. Staalnacke, Børresen og Flo er fortsatt eiere i selskapet, som er kjent for bildet av en traktor på klærne. Aksjeutvidelsen i forbindelse Varner-gruppens oppkjøp, førte til at hver av de tre gründernes eierandeler ble redusert fra 27,7 prosent til 20,7 prosent.