Skipet Yara Birkeland skal bli 80 meter langt og skal frakte konteinere med kunstgjødsel fra Yaras kunstgjødselfabrikk på Herøya i Telemark til Brevik og til Larvik.

LES OGSÅ: Serie om fremtidens teknologi: Du får oppleve fantastiske ting i hjemmet ditt i 2050

Uten mannskap

Kunstgjødselprodusenten Yara blir eier av det som kommer til å bli verdens første helelektriske og selvgående konteinerskip. Modellen som testes i Sintef Oceans havlaboratorium er 6,36 meter lang og helt identisk med det som skal bli fullversjonen. Skipet har ikke en overbygning som tradisjonelle skip.

I tillegg til å være helektrisk og selvgående, skal lossing og lasting skje automatisk. Yara Birkeland skal bukseres til kai ved bruk av kraftige sugepumper.

LES OGSÅ: - Ocean Space Center må være fremtidsrettet

FØRST I VERDEN: Når «MV Yara Birkeland» er ferdig bygd, trolig i 2019, vil det bli verdens første helektriske og selvgående konteinerskip. Skipet i full størrelse blir 80 meter langt. Modellen som i disse dager testes i de hydrodynamiske bassengene hos Sintef Ocean på Tyholt er 6,36 meter lang. Akkurat som modellen, vil heller ikke det ferdige skipet ha noen overbygning, slik tradisjonelle skip har.

Militær teknologi

På et arrangement på Tyholt torsdag deltok blant andre olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) og konsernsjefene i Kongsberggruppen og Yara. Kongsberggruppen skal levere sensorer og kontrollsystemer til Yara Birkeland. Konsernsjef Geir Håøy i Kongsberggruppen sier til Adresseavisen at de benytter teknologi både fra militær og sivil sektor til verdensnyheten.

- Vi ser et kjempepotensial i slike skip. Først vil vi se autonome skip i nærskipsfart, men senere vil det også komme skip med helt eller delvis autonom drift også for oversjøisk skipsfart. Dette er fremtiden, sier Geir Håøy.

BREDE GLIS: Det var mange fornøyde ansiktsuttrykk da konsernsjefer og en statsråd i går sjekket modellen av det som skal bli verdens første helelektriske og selvgående konteninerskip. Modellen til «MV Yara Birkeland» blir testes i Sintef Oceans havlaboratorium på Tyholt. Fra venstre: konsernsjef Geir Håøy i Kongsberggruppen, konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara, olje- og energiminister Terje Søviknes og ingeniør Rune Thorbjørnsen i Sintef Ocean.

LES OGSÅ: Nordmenn står bak «Havets Tesla»

Må endre regler

Distansen fra Herøya til Larvik er på 30 nautiske mil. Før Yara Birkeland kan seile uten mannskap ombord, må regelverket for skipsfart endres.

- Vi jobber for å gjøre Grenland til et testområde for autonome skip, slik Trondheimsfjorden allerede er det, sier Bjørn Tore Orvik i Yara, prosjektleder for Yara Birkeland.

Via Enova skal staten støtte nyvinningen med 133,6 millioner kroner. Det utgjør omlag en tredel av de samlede investeringskostnadene. Prislappen for Yara Birkeland blir rundt 400 millioner kroner.