Mens noen frykter nedgangstider i Midtbyen grunnet færre besøkende, øker sengebutikken Sengemakeriet Gullaksen driften med en ekstra butikk i Fjordgata.

Det nye lokalet ligger på andre siden av gaten, og huset inntil nylig en brodeributikk. Nå fylles lokalet opp av danske design-sovesofaer, tilpasset mindre leiligheter.

De har kjøpt lokalet for 2,15 millioner kroner, og skal bruke det som utstillingsrom for varer de selger på nett. Den fysiske butikken på andre siden av gaten har holdt åpen siden 1986, og det skal de fortsette med.

- Vi satser betydelig nå. Ingen andre butikker har et visningsrom for seg selv, sier Andreas Gullaksen, som har jobbet i butikken i ti år, og er aktivt med i driften av farens butikk.

Selger alt som kan soves på

Butikken spesialiserer seg på senger og madrasser, og selger også sengetøy og sovesofaer.

- Alt vi selger skal man kunne sove på. Det er en morsom vare å selge, for alle merker det godt hvis sengen er dårlig, sier Andreas Gullaksen.

Sengebutikken i Fjordgata har vært en del av bybildet siden daglig leder Sigurd Gullaksen startet opp for 30 år siden – da med vannseng som sin spesialitet.

Sigurd kan melde om at han har solgt 3500 vannsenger siden, og at det fortsatt selges en vannseng annenhver uke – til den som måtte tro noe annet.

Nettbutikk er nøkkelen

For fire år siden slo Andreas et slag for å starte opp en nettbutikk. Dette mener både far og sønn er nøkkelen til at omsetningen øker hvert år.

- Vi har desidert flest kunder på nettbutikken. Folk bruker butikker på en annen måte nå, for å få tips, se varene, for så å bestille varene rett hjem. Derfor er det en god kombinasjon med både fysisk butikk og nettbutikk, sier Andreas Gullaksen.

foto
TRONDHEIM: Andreas og Sigurd i Sengemakeriet Gullaksen utvider lokalene i Fjordgata. Det nye lokalet var brått på, men daglig leder Sigurd Gullaksen (til høyre) hadde varslet om at de var interessert hvis det skulle bli ledig.

Butikken er full av varer som er pakket og klart til utsending.

- Jeg er glad for nettbutikken i ettertid, det var kjempesmart. Tidene har forandret seg, konstaterer Sigurd.

Regnskapet for 2017 er ennå ikke tilgjengelig på Brønnøysundregistrene, men tallene fra 2011 og frem til 2016 viser at omsetningen i bedriften er mer enn doblet i perioden. I 2016 var omsetningen på drøye 8,7 millioner kroner. Årsresultatet før skatt endte samme år på nærmere 979 000 kroner.

- Vi har holdt på i 30 år. Hvis du kan litt om madrasser kan du selge dem bedre på nett også, vi vet hva vi skal spørre kunden om, hva de trenger. Jeg tror ikke kjedene kan tilby kundene den samme kunnskapen, sier Sigurd.

KOMMENTAR: Butikkene må tilby mer enn lav pris

- Aldri solgt billige varer

Andre nøkler til suksess er billig levering, og ikke så billige varer.

- Sovesofaene koster mellom 6000 og 24 000 kroner. Vi liker å si at vi selger designmøbler som alle har råd til. Kvalitet er viktig for oss, vi skal ikke skjemmes av noe vi har solgt, sier Andreas.

Faren har fått mange klapp på skulderen av fornøyde kunder i Bymarka opp gjennom årene. Han har aldri solgt billige varer, forteller han.

Sønnen Andreas forteller at faren i sin tid leverte og monterte senger for mange studenter selv.

- Her lever og ånder vi for dette. Totalopplevelsen er viktig, og det koster mindre å få det levert av oss en å bestille en henger. Det er derfor vi har overlevd, ved å yte ekstra, sier Andreas.

- Trist når butikker legger ned

De er spente på mottakelsen av visningsrommet, og håper kundene bruker det for å kjøpe varer på deres egen nettbutikk.

- Vi ønsker at kundene i Trondheim kjøper i butikken, mens kunder som bor andre steder kan titte før de bestiller hjemlevering på nettbutikken, sier Andreas.

De viser til interiørbutikken Hay, som nylig ble nedlagt, hvor daglig leder uttalte at mange bestilte varene på nett etter å ha vært i butikken.

- Det er kjempetrist når butikker legger ned. Da jeg startet var det syv møbelbutikker i Fjordgata, nå er det tre-fire igjen i hele Trondheim – utenom kjedene, forteller Sigurd.

Utvidelse reddet omsetning

Interiørbutikken CI Pedersen i Olav Tryggvasons gate økte også lokalene sine til dobbel størrelse i fjor høst. Butikken fyller nå to etasjer av bygården, og holder til på gateplan og i underetasjen i bygården.

Rune Børsting eier bygården, og tror de i år kan få et positivt sluttresultat. De siste fire årene har bygården mistet leietakere.

- Da det er vanskelig å få stabile leieforhold satset vi heller selv, og flyttet butikken ned. Vi håper at å være på gateplan gir oss mer oppmerksomhet, da vi er mer synlige i bybildet, sier Børsting.

foto
Bygårdseier og daglig leder Rune Børsting ved CI Pedersen er strålende fornøyd med å ha flyttet butikken ned på gateplan. - Vi er mye mer synlige i bybildet, sier han. Foto: Helene Mariussen

- Fornyet tro på Midtbyen

Etter at de doblet størrelsen på butikken har også omsetningen økt nesten like mye som de håpte på.

- Vi har fått et større varespekter, en mer spennende butikk, og en ny giv og fornyet tro på Midtbyen. Det har kostet energi og penger, men vi føler det går bra nå, sier Børsting.

I motsetning til Sengemakeriet Gallaksen selger CI Pedersen desidert mest i den fysiske butikken. De driver nettbutikk sammen med flere andre interiørbutikker i Norge.

- Man må være tilstede på nett selv om vi selger mest i butikk, sier Børsting.

KOMMENTAR: Torget burde vært planlagt bedre