Ved småbåthavna på Grilstad er en ny type parkeringsanlegg etablert. Ved hjelp av automatisk kamera gjenkjenning av nummerskiltene på bilen din, blir alle som parkerer automatisk registrert i systemet.

Etter omtrent én måned følger en regning i posten for oppholdet på moloen. Systemet vil lagre opplysningene om inn- og utkjøring, gjøre et søk i autoregisteret og sende en regning, inkludert administrasjonskostnader, til adressen bilen er registrert på.

Anlegget på Grilstad er det første av sitt slag i Trondheim. Teknologien i parkeringsbransjen har i det siste vært under rask utvikling. Bransjen selv ønsker å spare kostnader ved å unngå å bruke parkeringsvakter.

Bekymringsfullt

Kim Ellertsen, avdelingsdirektør i Datatilsynet, bekrefter at dette er en samfunnsutvikling de er opptatt av å følge med på.

– Jeg synes anlegget har en veldig dårlig løsning, fordi det belaster bileier hver gang og ikke den som faktisk bruker bilen. Bileier kan ikke påvirke at vedkommende blir registrert. Derfor har vi anbefalt og sterkt oppfordret til at man må kunne betale på stedet.

Ellertsen understreker at dette er en form for registrering man bør kunne velge bort. Slik det er nå må man sende en e-post til Odin Kapital, hvis man ønsker at noen andre enn bileier skal motta kravet.

– Når det gjelder retten til å fritt bevege seg uten å bli overvåket, må folk selv kunne velge. Derfor mener jeg løsningene som er tilgjengelige må være praktiske å bruke. Med valgmuligheten om at man må sende en e-post, vil man likevel bli registrert med bileiers nummer. Betaling på stedet bør være en reell valgmulighet, sier avdelingsdirektøren i Datatilsynet.

– Opplysningene skal ikke lagres lenger enn nødvendig. Men hvor lenge lagres de egentlig? Den fakturaen som sendes ut har en helt annen lagringsplikt enn fotoet. Fakturaen er regnskapsinformasjon, og hovedregelen i regnskapsloven er fem års oppbevaring, utdyper han.

Ellertsen forteller at det er første gang han hører om denne type anlegg, og at Datatilsynet ikke har rukket å ta stilling til om det er lovstridig.

– Jeg synes det å måtte sende en e-post er en tungvint løsning, og ikke et tilstrekkelig godt alternativ.

– Vi setter ikke veldig stor pris på at folk ikke følger våre anbefalinger for en god og proporsjonal lagring. Det er bekymringsfullt at det ikke er valgfrihet her og dette høres ikke ut som en spesielt god måte å gjøre det på, uttaler Ellertsen

Rett til privatliv

Ann Rudinow Sætnan sitter i Personvernnemda og er professor i sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Hun er bekymret for lagringen av opplysningene.

– Spesielt er spredning og langtidslagring av opplysninger noe som gjør at det ringer varselbjeller for Personvernnemnda. Du kan si at en parkeringsplass er et offentlig sted og at parkering er banalt og ufarlig, men også slike tema berører privatlivet til folk, sier Rudinow Sætnan.

– Jeg kan ikke forskuttere hva Personvernnemndas konklusjon vil bli, men jeg ser noen av temaene som nok vil komme opp. Vi skal jo beskytte privatlivets fred. Hvis opplysninger fra overvåking spres, er det et problem. Det blir mindre og mindre kontroll med hva som skjer med dem. De kan bli gjort til kommersielle faktorer, solgt eller lagret på steder som er vanskelig å holde sikre. Steder som kan bli utsatt for hacking, utpressing og identitetstyveri.

Uproblematisk

Odin Kapital står for innkreving av kravene fra YouPark. YouPark-sjef og eier i Odin Kapital, Ulf Pedersen, mener at lagringen er uproblematisk.

– YouPark gjør kun bildeobservasjoner av biler som passerer kameraet, det er ikke opptak av video. Bildene lagres til kravet er betalt, da man er pliktig til å kunne dokumentere kravet som er sendt til debitor, sier han.

– Det er en del unike problemstillinger knyttet til denne typen parkeringsløsninger og noen motstridende lovkrav. Norges Parkeringsforening holder dialog med Datatilsynet om hvordan bransjen skal håndtere dette. YouPark vil fortløpende følge bransjens ”best practice”, forteller Pedersen.

Pilotprosjekt

Daglig leder i Trondheim båtforening, Jan Terje Strømsnes, kaller anlegget et pilotprosjekt.

– Dette er et enkelt og kostnadsbesparende system. Vi slipper å ha parkeringsvakter her. Vi startet opp anlegget i februar i år, og så langt har ikke myntautomater vært på plass. Det skal vi skal ta en vurdering av til høsten, sier Strømsnes.

Forbrukervennlig

Lars Monsen, daglig leder i Norges Parkeringsforening (NORPARK), mener at slike anlegg er forbrukervennlige.

– Vi merker at det er relativt sterke ønsker fra bransjen om å utvikle mer forbrukervennlige parkeringsløsninger. Mye av tanken er å slippe risikoen for å bli bøtelagt og at man ikke behøver kontroll i det hele tatt, forteller han.

–  Vi har ikke forstått det som at dette er et definitivt krav når vi har undersøkt med finans og justis departementene. Vi har ingen skriftlig dokumentasjon med Datatilsynet på dette området.

– Noen har vært litt skeptisk til å ta ny teknologi i bruk fordi det reduserer overtredelsene. Man betaler for den tiden man faktisk har stått. Det er ingen tvil om at av de nye teknologiske løsningene reduserer behovet for parkeringskontroll og p-vakter, sier Monsen.

LES OGSÅ?: Denne skapte skrekk ved sykehuset

- Dette er Rolls-Royce blant havneanlegg

Grilstad Marina saksøker banksjef fordi han ikke har betalt ekstraregning

Båtplassene på Grilstad tatt i bruk

Avdelingsleder i Datatilsynet, Kim Ellertsen, synes ikke anlegget på Grilstad har er en tilstrekkelig god løsning for at man skal kunne velge å ikke bli registrert. Foto: Pressefoto
Liten skrift: Datatilsynet synes e-post er en tungvint løsning, og ikke et tilstrekkelig godt alternativ for betaling. Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen
Slik ser en faktura for parkering på moloen ut, inkludert administrasjonsgebyr, for å blant annet søke i autoregisteret. Foto: Privat
Datatlsynet er kritisk til mangel på muligheten for å gjøre opp på stedet, og slik unngå at systemet lagrer opplysningene dine Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen
YouPark bruker overvåkningskameraer til å inndrive avgifter på parkeringsplassen til Grilstad småbåthavn. Datatilsynet og Personvennemda er kritiske. Foto: Foto Kristin Svorte, Adresseavisen