Skipet er utrustet ved Noryards-verftet i Rissa, og er det andre skipet som er bygd i regi av det gjenoppståtte Trondheims-rederiet Nordenfjeldske Dampskibsselskap (NFDS).

«Boa Jarl» er bygd for å ta på seg oppdrag på oljefeltene i Nordsjøen, men nedturen i oljenæringen har også ført til kraftig reduserte inntekter for offshorerederiene.

– Det er en utfordring, det må vi erkjenne, sier Oddvar Sørtømme, daglig leder i NFDS, til adressa.no.

Sørtømme sto i spissen da 20 trønderske investorer (og én sørlending) gjenopplivet Nordenfjeldske i 2013. Sammen med Ole T. Bjørnevik i rederiet Boa Offshore finansierte de byggingen av ankerhåndteringsfartøyet «Boa Bison» ved verftet i Rissa.

Både «Boa Bison» og søsterskipet «Boa Jarl» driftes nå av Boa Offshore, men planen har vært å bygge opp en egen administrasjon med selvstendig drift av skipene i NFDS. Disse planene er nå lagt på is i påvente av at markedet bedrer seg.

Ingen flere båter nå

Ifølge Bjørnevik må rederiet ha seks skip for at det bli aktuelt med selvstendig drift, men Sørtømme sier det ikke er aktuelt å bygge flere båter nå. Han sier at de så vidt har gått i pluss på driften av «Boa Bison», som hadde sitt første oppdrag i Nordsjøen i juli i fjor.

– Det er ikke aktuelt å bygge nye båter før markedet har stabilisert seg. Det må i tilfelle bli andre typer skip, sier Sørtømme, og peker på at Nordenfjeldske opprinnelig drev mange virksomheter på sjøen.

Hvert av de to skipene har kostet rundt 700 millioner kroner å bygge. Investorene i Nordenfjeldske har gått inn med rundt 135 millioner til sammen, mens Bjørnevik og Boa har stått for resten av finansieringen.

Flytter borerigger

Begge skipene er store ankerhåndteringsfartøyer, som blant annet kan flytte borerigger eller drive inspeksjon av ankerkjettinger. «Boa Bison» har nå i juni vært på oppdrag for Shell utenfor kysten av Irland, der det har lagt ned ankere til boreriggen «Ocean Guardian».

Ifølge Bjørnevik har dette skipet vært det mest brukte i det såkalte spotmarkedet i Nordsjøen de siste månedene. Det er utstyrt med fjernstyrt undervannsrobot, som både gjør skipet mer ettertraktet og gir bedre betaling, ifølge rederen.

– Slik er det når du har en bra båt og et bra mannskap. Hvis kundene er fornøyd, så vil de komme tilbake til deg, sier han.

Inntektene har falt

Tall fra skipsmeglerselskapet Seabrokers viser at ankerhåndteringsfartøy er bedre stilt enn ordinære forsyningsbåter. Mens dagratene for forsyningsbåter i Nordsjøen har falt med opptil 80 prosent fra mai i fjor til mai i år, så har ratene for store ankerhåndteringsfartøyer falt med ti prosent i samme periode.

Ratene steg markant fra april til mai, og utnyttelsen av disse skipene er også større. Men snittet på dagratene hittil i år er likevel 40 prosent lavere enn på samme tid i fjor.

– Det er krevende i markedet fortsatt, men vi har tro på at markedet kommer tilbake igjen. Det er bare et spørsmål om tid, sier Bjørnevik.

Gudmor til «Boa Jarl» er Susanne Bodd Jenssen, som er gift med Anton Jenssen jr., medeier i kjøttkonsernet Grilstad og eiendomsprosjektet Grilstad Marina.

Han er en av investorene i nye Nordenfjeldske, og Sørtømme påpeker at flere generasjoner Jenssen har vært sterkt involvert i det gamle rederiet.

Ole T. Bjørnevik skal drifte skipet gjennom sitt rederi Boa Offshore. Bak ham står verftsdirektør Anders Straumsheim (t.v.) ved Noryards i Rissa og administrerende direktør Ivar K. Hanson i Noryards. Foto: DAN ÅGREN