– Jeg var på nabogården fra jeg nærmest kunne gå – hos Trond Brenne. Da var det stas å bare sitte på traktoren. Jeg har blitt fortalt at jeg kunne sovne i førerhuset til og med. Noe senere ble jeg fjøsvikar hos Trond i helger og sommerferier. 16 år gammel tok jeg traktorlappen, og da ble det noe annet – mange timer på traktoren i vår- og høstonn. Men mellom fjøsstellet på sommeren så jobbet jeg i tillegg hos landbruksentreprenør. Du kan trygt si det gikk i ett.

Han tar nesten pusten fra oss – Tobias Brenne, etter at vi har spurt om når han først ble kjent med arbeidslivet.

Født i 1992, som betyr at når det meste av dekkskiftene er unnagjort senere på vårparten, så kan sjefen på Brenne Dekk begynne planleggingen av 30-årsdagen, som skjer i slutten av mai – hvis han har tid da, vel og merke.

Kom deg opp

For det er definitivt ikke en ung mann som har kastet bort livet på «tøv og tant», selv om skogningen ikke kan slå i bordet med alskens bachelor- eller mastergrader.

Det går da an å komme seg fram i livet på andre måter, blant annet gjennom god arbeidslyst og stå-på-vilje.

Det er kanskje derfor Tobias bruker tidligere minister Bjarne Håkons Hanssens utsagn om «å komme seg opp morran», når vi spør om et tips til dagens ungdom.

Utdanningen gründeren selv kan slå i bordet med er gamle «mekken» ved videregående i Levanger, før turen gikk videre til transport og logistikk i Stjørdal.

Der fikk elevene muligheten til å ta et ti-ukers kurs for å kjøre opp til tung bil allerede som 18-åring – når man tok lærlingeløpet.

Lastebilsjåfør

Da det var i boks så begynte unge Brenne som lastebilsjåfør hos T. Aunan Maskin i hjembygda.

Når vi putter på fortsatt fjøsjobb hos naboen annenhver helg i tillegg, så var det ikke mye tid til å drive dank.

Da du holdt på sånn, ble det aldri tid til fest som «normale» ungdommer?

Tobias ler:

– Det ble jo selvsagt en og annen fest, men ikke ofte. Jeg kjørte faktisk en og annen helg for Levanger Drift og Montasje også på den tiden – gras- og fraukjøring.

I fotsporene

Terje Brenne, far til Tobias, har vært i dekkbransjen hele sitt liv. Smilende må han fortelle at han nå passerer 90 dekksesonger.

Deler vi dette på to, så betyr det altså 45 år i bransjen for Brenne senior.

– Men jeg jeg har lovet Tobias at jeg skal holde på til jeg blir 80, så han blir ikke kvitt meg så lett, smiler 65-åringen og blunker ertelystent til sønnen.

Far og sønn Terje og Tobias Brenne samarbeider godt og krangler sjelden, og Tobias håper Terje blir med fortsatt i mange år. Foto: Erlend Aune

Junior parerer raskt:

– Det er godt å høre. Han skal ikke slutte når han blir 67. Det er ikke et tema. Pappa skal være med i mange år.

Trives i lag

Han forteller at det er mange som lurer på hvordan det går med far- og sønn- relasjonen når de holder på så tett.

– Det går veldig bra. Vi krangler aldri selv om vi selvsagt kan være uenig til tider. Rollene våre i bedriften har også naturlig falt på plass. Jeg er glad for at pappa er her.

Da sønnen kom opp i tenårene jobbet faren som selger for Lade Dekkservice i Trondheim.

Da Terje fikk tilbud om å overta en dekkomleggingsmaskin da en avdeling i bedriften ble lagt ned, ble det raskt dekklager og tilbud om dekkskifte hjemme på småbruket i Skogn.

Startet i fjøset

Selv om Tobias bare var 15 år så var han ikke tung å be da pappa spurte om hjelp ute i driftsbygningen.

Skolegang, fjøs og bildekk la beslag på det meste av tenåringens tid.

Terje hadde primært jobbet mot tungbilmarkedet, men med stort nettverk så ville mange også kjøpe dekk til personbilen gjennom Brenne & sønn.

Kveldene ble derfor ekstra lange både vår og høst når bilene skulle skifte fottøy, og noen skulle også ha nye dekk når en ny sesong sto før døren.

Det gikk som vi skjønner nærmeste døgnet rundt, og selv om arbeidskapasiteten er stor, så ble det diskusjoner mellom far og sønn hva de skulle gjøre videre.

Godt humør. Tobias Brenne trives på jobb, og er stolt over å ha skapt en lønnsom arbeidsplass sammen med sin far. Foto: Erlend Aune

Vurderte å slutte

– Vi var faktisk inne på tanken om å gi oss. Pappa kunne bare drive med salg, jeg kunne fortsatt hos T. Aunan, men så dukket lokalene på Gråmyra opp – nærmest litt tilfeldig.

Bensinstasjonen hadde nettopp flyttet ut, og sammen med Sørlie Bil og Gilstad Eiendom kjøpte far og sønn Brenne lokalene strategisk plassert like ved E6.

– Jeg tror nesten jeg kan si, med hånda på hjertet, at hvis denne muligheten ikke hadde dukket opp så har jeg kjørt lastebil fortsatt.

Men slik ble det altså ikke, og i 2013 startet Brenne Dekk opp på ny adresse.

– Det er rart å tenke på, hvor har alle årene blitt av, men du verden så artig det har vært.

Stigende hvert år

Og ikke bare artig, det har rett og slett vært en fantastisk reise.

I oppstartsåret omsatte bedriften for 5,5 millioner kroner, mens i fjor viste salgstallene nesten 25 millioner kroner.

Når vi spør om bakgrunnen, så tror den unge sjefen at et rikholdig lager som betyr rask levering, og ikke minst møte kundene med et smil og god service.

I tillegg vil sjefen understreke at en dyktig arbeidsstokk er helt avgjørende.

Skryter av de ansatte. Tobias Brenne sammen med Bjørn Nichlas Vist, en av de faste ansatte på verkstedet til Brenne Dekk - ved den nye og effektive omleggingsmaskina. Foto: Erlend Aune

Men det hjelper ikke bare å ha masse dekk på lager, det må være dekk som kundene etterspør.

Må tenke framover

Tobias forklarer:

– Det handler i grunnen om ha riktig lager til hver sesong, og i tillegg legge om flest mulig dekk i timen.

Og i dekkbransjen må man hele tiden ligge i forkant. Krigen i Ukraina vil påvirke bransjen mye, så lenge Russland produserer omtrent 60 prosent av alle de nordiske vinterdekkene.

Brenne Dekk var derfor tidlig ute med å sikre seg dekk til kommende vintersesong.

I dag har bedriften seks årsverk på fast basis, men at dette antallet dobles for en måneds tid vår og høst.

Lange dager

Og når det koker som mest så kan hele 100 biler få satt på nye dekk i løpet av en dag, men da går det i ett fra 8 om morgenen til 20 på kvelden.

Tobias forteller at de nå har dekkhotell til cirka 1.100 biler, og bare med dem så trenger de fort rundt 20 dager på å bli ferdige med alle.

I tillegg kommer dem som lagrer dekkene sine hjemme.

Landbrukssegmentet har også blitt en stor kunde, og Tobias hadde ønsket seg mer tid til å besøke dem.

Men å skulle bytte et digert traktordekk krever plass, det samme gjelder hvis det kommer et langt vogntog.

Byggeplaner

Derfor planlegges det utvidelser på Gråmyra.

– Vi ser behovet for større verkstedarealer til personbiler og en gjennomkjøringshall for proffmarkedet. Det er ti mål å bygge på så vi har god plass, vi ser på dette sammen med de to andre eierne i eiendomsselskapet.

Tobias har ikke økonomisk utdanning, men forteller at han etter hvert har brukt mye tid på å sette seg inn i den delen av butikken. Han skryter av råd og vink fra sin far, og også en dyktig regnskapsfører, Olav Arne Gilstad, har vært en god rådgiver opp gjennom årene.

– Jeg skal ærlig innrømme at jeg synes den biten av driften er spennende. Og når vi legger ned så mye tid så er det artig ha oversikt over det økonomiske også.

Blir det tid til ferier?

– Det har blitt mye bedre etter at Frank kom inn på butikken for tre år siden.

Tobias Brenne sammen med butikkansvarlig Frank Lund, som ifølge sjefen er hekta på dekk og felg. Foto: Erlend Aune

Stolt av bedriften

Og nå skal 29-åringen nyte en god påskeferie sammen med familiene, for etterpå venter en hektisk periode.

Mange har allerede bestilt time etter påske, og med været vi har hatt så langt så blir det nok ikke så mye samboer og barna får se til pappa før alle har fått sommerdekk på beina.

– Jeg skal være så ærlig å se at det er artig at vi har lyktes og fått det til. Vi har skapt arbeidsplasser, og det sammen med alle gode tilbakemeldinger fra kundene er motiverende til å utvikle bedriften videre, sier Tobias Brenne.