Det nye pilotprosjektet skal demonstrere hvordan batteriet i elbiler kan være en ekstra ressurs utover å være energibærer for utslippsfri transport.

Initiativet i Trondheim involverer kommunen, en bildelingstjeneste, lokalt energiselskap, eiendomsselskaper, leverandør av energihandelsløsning, og ABB, melder ABB i en pressemelding.

Dette inngår i EUs storsatsing på plussbyløsninger i Trondheim, «Positive City Exchange», hvor målet er å vise hvordan bydeler kan bli energipositive, opplyser selskapet videre.

Strøm tilbake til nettet

I to av bydelene som er med i EUs plussbyprosjekt, Brattøra og Sluppen, er det installert ABB-ladere som både lader elbilen og leverer strøm tilbake til nettet, såkalt toveislading (Vehicle-to-Grid, V2G). Elbilen blir dermed en slags «powerbank», som kan bidra til balansering av kraftnettet og kutte effekttopper.

- Stor kred til Trondheim kommune for å kjøre dette banebrytende pilotprosjekt. Vi ser fram til et fortsatt fruktbart samarbeid og er stolte over det vi hittil har oppnådd i plussbyprosjektet sammen med kommunen og andre partnere, uttaler Per Erik Holsten, administrerende direktør for ABB i Norge.

Stor betydning

- Bilen som powerbank kan få stor betydning for morgendagens energisystemer, nettutvikling og forsyningssikkerhet når det skaleres opp.

Toveisladerne på Brattøra og Sluppen er integrert med et overordnet energistyringssystem fra ABB, som også er koblet til kraftnettet, sentral driftskontroll i bygninger og andre strømforbrukere i bydelene, for å optimalisere energiflyten. En handelsløsning for kjøp og salg av strøm er også en del av den tekniske løsningen, opplyser ABB.

Inntil videre er det Nissans elbiler, Hyundai Ionic 5 og KIA EV6 som opprettholder batterigarantien når batteriet lader ut via toveisladere. Det er ventet at flere bilprodusenter vil tilby dette framover, melder ABB.