Nye Veier AS har lyst ut Norges største vegkontrakt i Trøndelag. E6 Ranheim–Værnes har en kostnadsramme på cirka 4 milliarder kroner.

- Dette er Norges største veikontrakt hittil, sier Vatnan, som mer enn gjerne ser at små mellomstore entreprenører blir med på de store veiprosjektene i Trøndelag.

Les også: Frykter at norske entreprenører vil bli skviset på nye og større veiprosjekter

Advarte myndighetene

Mandag ba Erna Solbergs tidligere stabssjef, Julie Brodtkorb, egne partifeller rydde opp i lovverket slik at norske entreprenører kan samarbeide om de store veiprosjektene uten å risikere å bli dømt for prissamarbeid.

Brodtkorp, som i dag er administrerende direktør i Maskinentreprenørenes Forbund, mener egne medlemmer blir skviset fordi kontraktene er altfor store.

- Det er nesten bare utenlandske entreprenører som kan gi pris på de store oppdragene. Slik kan vi ikke ha det, mener hun.

Brodtkorp er bekymret for at myndighetene stadig legger opp til større kontrakter.

- Når vi tar dette opp med myndighetene er svaret at man må samarbeide om å gi pris fra flere firma. På den andre siden kom det i sommer en høyesterettsdom som problematiserer dette med samarbeid og arbeidsfellesskap, som kan bli oppfattet av konkurransetilsynet som prissamarbeid, sier Brodtkorp.

Må heve kompetansen

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier ser ikke dette som noe stort problem. Han mener det fullt ut er mulig for de mindre entreprenørene å få oppdrag på de nye, store prosjektene så lenge de sitter på kompetansen som kreves.

- Men jeg skjønner at man er bekymret hvis man risikerer å bli tatt for prissamarbeid. Vi mener det blir mere enn nok å gjøre som medleverandører til nasjonale eller internasjonale kontraktsparter.

Vatnan understreker at oppdraget til Nye Veier også er å gjøre noe med kostnadsutviklingen.

- Den har vært en eksplosjonsaktig kostnadsøkning og dette skal vi prøve å få kontroll på. Derfor drar vi inn aktørene mye tidligere for å bli enige om hva vi skal gjøre og hvordan utførelsen skal bli i forkant av byggeprosjektet. Da må også de små og mellomstore entreprenørene se seg i speilet og skjønne at de må skaffe seg kompetanse på dette, og det har ikke noe med størrelsen på firmaene å gjøre eller om de omsetter for 100 millioner eller 4 milliarder.

Les også: Du får kjøre i 110 km/t på denne E6-strekningen i Trøndelag

Vil spille på lag

Leder av transportkomiteen på Stortinget, Helge Orten, ser utfordringene til entreprenørbransjen.

- Vi hadde nylig et møte med bransjen hvor bekymringene knyttet til samarbeid ble lagt frem. Jeg tror dette er noe vi alle er opptatt å få gjort noe med. Vi vil spille på lag med bransjen. Vi ønsker selvsagt at norske bedrifter skal bygge mest mulig norsk veier, sier han.

Orten ser helt klart poenget med at små og mellomstore entreprenører ikke kommer i posisjon til å delta på store kontraktene. Han mener det bør åpnes for at norske entreprenører samarbeider slik at de blir store nok til å ta på seg store oppdrag.

- Det er viktig at vi får tatt dette opp med både samferdselsdepartementet og næringsdepartementet, som håndterer konkurranselovgivningen, for å se om det lar seg gjøre å tilpasse lovverket.

- Vi må be de om at de ser på lovverket slik at det kan tilpasses. Dette er gode innspill fra bransjen og kan bidra til økt konkurranse om store anleggsprosjekt. Det betyr at vi kan holde kostnadene nede, sier Helge Orten, leder av transportkomiteen på Stortinget.

Les også: Dobler gjelda for å bygge vei og skole i nye Trøndelag

- Eksplosiv kostnadsøkning

Prosjektdirektøren i Nye Veier sier at rundt fire store, norske aktører er aktuelle for å levere anbudet på ny E6.

- Det er samtidig flere store internasjonale aktører som vil ha byggeoppdraget. Rammen på 4 milliarder er en slags makspris som anbyderne ikke kan overstige for å være med. Etterpå skal vi gå gjennom prosjektet for å få prisen ned. Det er slik det fungerer nå, sier Vatnan, som er bekymret for kostnadsveksten på bygging av nye motorveier.

- I dag må vi regne med minst 250 000 kroner for hver meter vei som bygges. Det er grovt sett en dobling av kostnadene på ti år. Dette skyldes den generelle kostnadsøkningen, at vi har hatt god råd, valg av traseer, lengde på tunneler og utformingen generelt. Vi bygger i dag raskere og tryggere veier, sier Vatnan.

23 milliarder på nye veier

Det blir en enorm satsing på vei de neste årene. Det er snakk om å bruke 23 milliarder kroner bare i Trøndelag frem til 2027. Etter Ranheim Værnes kommer Kvithamar – Åsen, som også har en ramme på 4 milliarder kroner. I tillegg har vi E6 sør for Trondheim som vil komme på mellom 12 og 13 milliarder kroner.

Helge Orten leder transportkomiteen på Stortinget.