Selskapet til Ingunn Bjøru (29) fra Melhus driver med såkalt «inbound» markedsføring, der poenget er å trekke til seg kunder på en annen måte enn ved tradisjonell reklame.

- Jeg passet aldri til å drive med tradisjonell markedsføring, som PR og reklame. Jeg syntes det ble for masete.

Sammen med kollega Barbro Fagerbakk har Bjøru startet markedsføringsfirmaet «Inbound Norway» med kontorer i Oslo. Selskapet er i vekst, og nå er de tretten ansatte i Norge. De er i ferd med å slå seg sammen med firmaer i Finland, Sverige og Danmark og vil bli bestående av 200 personer. Da blir Bjøru leder for 65 av de ansatte, fordelt på de fire landene.

Ingunn Bjøru har valgt å leve et hektisk liv med mye jobb, og utsetter sommerferien til jul.

Oppstart

I oppstartsåret hadde firmaet omtrent to millioner i driftsinntekter, og et driftsunderskudd på en million.

- Vi visste at det kom til å koste å starte opp, i tillegg til at kontorer i Oslo er dyrt. Vi fikk god drahjelp fra investorer, slik at vi kunne satse. I starten hadde vi få kunder, men ikke nok til å kunne ansette syv stykker uten investorene.

- Hvor mye tid bruker du på jobben hver dag?

- Det er mye. Nå man starter for seg selv skrur man aldri helt av. Jeg prøver å gå hjem fra kontoret senest fire. Da tar jeg nesten alltid opp dataen når jeg kommer hjem. Det er valg jeg har tatt selv. Hadde jeg ikke likt det jeg driver med, så ville jeg skrudd av. Men jeg får litt småabstinenser av ikke å være på jobb.

Bjøru har en bachelor fra England. Etter studiet fikk hun praksisplass som markedsassistent i en mediebedrift i England.

Skeptisk til inbound

Arve Pettersen sier «inbound» markedsføring har vært testet ut før, og han synes ikke det har fungert. Foto: Privat

Arve Pettersen, instituttleder på NTNU Handelshøyskolen, er skeptisk til «inbound» markedsføring som konsept. Han kaller det en forlengelse av innholdsmarkedsføring, som er en type reklame som etterligner redaksjonelt stoff.

- Forskjellen er at ved innholdsmarkedsføring må man betale for plass i en avis, mens her er det bedriften selv som skal sørge for å tiltrekke seg kunder. Det er mer krevende enn å kjøpe redaksjonelt innhold i en avis, sier han.

Han sier at markedsføringen handler om å lage en fortelling og historie om et produkt, eller presentere relevant innhold for den enkelte kunde.

- Man skal gjøre seg fortjent til kundenes oppmerksomhet og få de tilbake for kjøp eller merkjøp. Det kan man for eksempel gjøre på Facebook, en hjemmeside eller en blogg. Jeg skal ikke si at det ikke virker, men vi har sett det før, og det har ikke nødvendigvis vært en stor suksess. Det koster mye å drive, til liten effekt.

12 kvinner og en mann

Bjøru mener «inbound» markedsføring er riktig for kundene de velger å samarbeide med, og at det har gitt resultater. Likevel påpeker hun at det ikke er en strategi som fungerer for alle. På spørsmål om hun opplever at kundene er skeptisk til denne formen for markedsføring, svarer hun:

- Det mest negative vi opplevde i starten var at firmaet besto av syv kvinner. Det overrasket mange, spesielt menn. De lurte kanskje på om vi diskriminerte, men vi har aldri hatt fokus på kjønn. Det er flere kvinner som har studert eller har erfaring med markedsføring. Vi tar inn like mange av begge kjønn på intervju, og vi vil alltid velge den beste søkeren til jobben. Jeg tenker at hadde vi vært et firma bestående av kun menn, så ville ingen reagert.

Nå består firmaet i Norge av tolv kvinner og en mann.

Møter kundene der de er

Bjøru forteller at når en person er besøkende på hjemmesiden til kundene deres, blir de tilbudt innhold dersom de legger igjen e-postadresse.

- De interesserte mottar deretter innhold gratis på e-post. Dersom kunden sier ja til å bli kontaktet på nytt følges de eventuelt opp med annet relevant innhold. Dersom kunden åpner det, kontakter vi igjen. Hvis ikke stopper vi.

- Hvordan skiller denne formen seg fra tradisjonell markedsføring?

- Det handler om å trekke til seg potensielle kunder og gi svar på spørsmål, ikke bare pushe ut beskjeden bedriften vil ha ut. Du starter med å møte kundene der de er i kjøpsprosessen. Dersom en kunde eller bedrift skal gjøre en stor investering, vil de gjerne ta seg god tid og gå gjennom alle sjekkpunkter. Det er en lenger prosess, hvor vi møter kundene med informasjon og innhold.