Til sammen har de fem selskapene en markedsverdi på 712 millioner kroner. Oljeselskapet Okea, hvor Haugane selv er administrerende direktør, er klart størst med en verdi på 600 millioner.

Like før jul i 2014 sa gründer og tidligere Det norske-direktør Erik Haugane opp stillingen som sjef for det statlige investeringsselskapet Siva. Dermed startet Haugane året 2015 som arbeidsledig, og han sendte en epost til flere i nettverket sitt. Her kunne de inviterte lese at Haugane var klar for nye utfordringer: «Som kjent er jeg frigjort for å gjøre nye ting. Så framfor å la tilfeldighetene råde, vil jeg tenke meg grundig om og la alle opsjoner stå åpne en stund, både hva jeg selv skal jobbe med, men også som investor for gode ideer andre jobber med», skrev Haugane.

Han ba ti gjester møte på hytta hans på Inderøya 17.- 18. januar, for å «drodle og skape en kreativ prosess hvor lyster og muligheter skapes».

Hyttekjøkken som idélab

Det har gått tre år siden hytteturen, som Adresseavisen den gang skrev om, men som Haugane da ikke ville si så mye om. Ikke engang alle som var til stede har vært kjent. Men stadig i tiden etterpå har hytteturen dukket opp når nye selskaper etableres. For det var der, rundt spisebordet på hyttekjøkkenet, at forretningsideen ble lansert.

- Haugane, er det ikke på tide å oppsummere hytteturen tre år etter?

- Jo, det kan passe godt det, svarer Haugane og inviterer de som var med på hytteturen for tre år siden til middag. Til Bakgården en ettermiddag i førjulsstria kommer gründer Alf-Egil Bogen, banksjef i Sparebank1 SMN Arnstein Hellem, butikkgründer Ingvild Reinskou, seniorpartner i ProVenture Herbjørn Skjervold og medgründer av Okea Anton Tronstad.

De som ikke kunne delta, men var på hytteturen, er partner og seniorrådgiver i Østlyng & Bjerke Linn Slettum Bjerke, gründer av Anda kommunikasjon Torgeir Anda, professor ved institutt for geovitenskap og petroleum Rune Mittet, skribent, anmelder og tegneserieskaper Ola Hegdal og medgründer av Okea Ola Borten Moe.

I et notat skrevet av Haugane like etter hytteturen er 14 mulige forretningsideer skissert.

Mimremiddag: Tre år etter at de var på hyttetur møttes noen av deltagerne til middag på Bakgården. Fra venstre: Anton Tronstad, Herbjørn Skjervold, Alf-Egil Bogen, Erik Haugane, Ingvild Reinskou og Arnstein Hellem. Foto: Terje Svaan

Initiativtaker med ressurser

«De fleste av fremtidens bedrifter er ennå ikke skapt. Vi vil se på hvilke som er modne for å bli skapt i dag og ikke stå der om fem år, bannes og si: Dette burde vi skjønt allerede i 2015». Det skrev Haugane i hyttetur-invitasjonen.

Så hva er resultatet så langt? Haugane viser til disse fem selskapene: TaAV, Blueeye robotics, Folkeinvest, Way og Okea (se faktaboks for mer om disse).

- Den hytteturen ble helt klart en suksess, sier banksjef Hellem når han kommer til mimre-middagen.

- Det må jo være en så å si optimal måte å skaffe nye virksomheter på. Vi var elleve stykker på den hytteturen, alle med ulik bakgrunn og vi hadde kun en oppgave, sier Hellem og berømmer Haugane for initiativet.

- Hytteturen ble selvsagt også en suksess fordi det var nettopp Erik som inviterte. Han hadde ressursene som er nødvendige, både i tid og penger. Erik var da arbeidsledig og hadde tid til å følge opp ideene i ettertid og at han også har finansielle midler vises i at han er hovedaksjonær i alle selskapene som kom ut fra hytteturen, med unntak av Okea hvor han er administrerende direktør, sier Hellem.

Tid til modning

- Det var jo bare jeg som var arbeidsledig, så sånn sett var det bare jeg som var på jakt etter ny jobb, men jeg føler likevel at alle bidro både under hytteturen og noen også i ettertid, sier Haugane som ikke inviterte helt tilfeldig.

I invitasjonen skrev Haugane: «Noen av dere kjenner jeg veldig godt, andre mindre godt. Dere er invitert av to årsaker: 1. Jeg vil ha sammen en mangfoldig gruppe og ikke bare de jeg omgås jevnlig. 2. Jeg har opplevd dere alle som smarte, kreative og inspirerende i våre møter og er sikker på at vi kan samarbeide godt».

Vel plassert på hytta dro Haugane frem en flippover og flere store ark. Første dagen ble alle ideer kastet opp, det var ikke lov å si at noe var en dårlig idé. På dag to ble de enige om hva som var de beste ideene, og så gikk de mer realistisk gjennom disse.

- Noen ideer var ganske ville, men så raffinerte vi dem og endte opp med noen riktig gode. Dette hadde ikke blitt samme suksess hvis alle på hytteturen var skrudd sammen likt, mener Herbjørn Skjervold.

- Det er forskjell på å være på et drodlemøte som varer en time eller to og å møtes for å kaste frem ideer et helt døgn. På Inderøya kastet vi opp allslags ideer, så ble disse igjen diskutert over middag og god drikke om kvelden, før vi igjen snakket om dem til frokosten. Det er klart dette gir en helt annet modning, sier Haugane.

- Var dere ikke redde for at noen skulle stjele ideene deres?

- Nei, det finnes tusenvis av jobber som kan gjøres, og det viktigste er tross alt at de beste ideene tas tak i, mener Anton Tronstad.

Mye erfaring samlet

Alf-Egil Bogen er enig, for seriegründeren som blant annet grunnla Atmel, rekker uansett ikke alt.

- Det er bedre at andre tar noen av mine ideer enn at jeg tar dem med meg i grava. Har jeg 20 forretningsideer, så klarer jeg kanskje å gjennomføre to. Det jeg tror var styrken til oss på hyttetur er at vi alle er ute i markedet, vi vet hva som etterspørres. Det holder ikke å bare lage en kul gadget eller app, ideen må løse et reelt problem, sier Bogen som også synes folk må dele enda mer på ideene og gjerne også sirkulere mer.

- Det er en ukultur i Trøndelag at hvis du sier opp jobben så blir du så å si utstøtt. Men det bare bra at folk slutter og prøver noe annet. Da vi nettopp hadde startet Atmel jobbet for eksempel Håkon Bertheussen, gründeren av Wordfeud, hos oss. Han kom etter kun kort tid og sa: Nå tjener jeg like mye på appen min som på jobben her, så da slutter jeg. Det likte jeg, sier Bogen.

Haugane sluttet i Siva 1. januar 2015. Han leide seg plass i kontorfellesskapet Digs, og satt der til april samme år. Da var han klar for å etablere oljeselskapet Okea.

Viktig å møtes: Erik Haugane synes Trondheim burde hatt flere møteplasser hvor folk fra ulike bransjer møtes. Her sammen med Alf-Egil Borgen og Ingvild Reinskou. Foto: Terje Svaan

- De som var med på hytteturen sier det gode resultatet etterpå skyldes at du hadde tid og penger til å sette ideene ut i livet, stemmer det?

- En ting er å få en idé og kultivere til den en riktig god forretningsidé, men den må jo også settes ut i livet. Så sånn sett passet det bra at jeg var arbeidsledig. Noen må ta ballen. Men jeg er ikke på ballen i alle selskapene i dag, derimot har jeg sørget for gode team slik at andre har tatt ballen videre på en god måte. Det er kun Okea jeg følger daglig, sier Haugane. På Digs satt Haugane som den gang var 61 år i et ungt miljø. Rundt middagsbordet i Bakgården er gjennomsnittsalderen ganske likt hans egen alder.

- Det er jo naturlig, siden jeg kjenner alle jeg inviterte og da er de gjerne på min alder. Samtidig får du mer erfaring med åra og vet mer om hva som må til, og kanskje har du både mer guts og tid også, sier Haugane som derimot er enig i at det ideelt sett skulle vært med mer enn to kvinner.

Møteplasser må skapes

Ideene var mange den helga på Inderøya, og Haugane mener de visste hva de gjorde da de bestemte hvilke ideer de skulle forsøke å sette ut i livet.

- En god idé ble rett og slett kastet fordi den var for ressurskrevende, den krevde en lovendring. Ideer vi ikke hadde muskler til å gjennomføre ble sensurert vekk. Vi gikk for ideene vi visste hadde et marked, og dem gründermiljøet har godt av. For eksempel er Folkeinvest en idé som er realisert, vi tjener ikke noe på dette per i dag, men det er bra for gründermiljøet. Å lage en mentorordning hadde vi også veldig trua på, og det har jeg fortsatt, men det fikk vi liksom ikke til. Fordi det ble for krevende, det er ikke kultur blant trønderske næringslivsledere å sette av tid til å være mentor dessverre, sier Haugane. Selv er han veldig opptatt av menneskelige egenskaper og raus deling.

Ideer nok til alle: Verken Anton Tronstad, Herbjørn Skjervold eller Alf-Egil Bogen er redd noen stjeler en av deres forretningsideer, siden det uansett fins flere ideer enn folk. Foto: Terje Svaan

Her kan du lese alle sakene i serien: Nyskaping i Trøndelag

- Istedenfor at gründere pitcher for å få penger skulle de med ideer i stedet pitchet etter folk. De riktige folkene er likeså viktig. Du må ha gode folk med på teamet for å ta noe videre, sier Haugane som lærte mye av de to dagene med ti gjester på hytta si.

- Den viktigste lærdommen for min del er at som arbeidsledig kan du ikke sitte og vente på en jobb. Vær heller aktiv og spør andre rundt deg: Hva bør jeg jobbe med? Har du med deg en virkelig bra gjeng så får du gode svar.

- Blir det flere hytteturer?

- Nå er jeg i full jobb igjen, men ja, jeg kunne gjerne gjort dette igjen. Det er miksen som er viktig, det er i den ideene skapes, men skal du få til en effektfull miks må det gjøres en innsats. Når jeg er på Work-Work er jeg klart den eldste, men det skulle vært flere eldre folk fra etablerte bedrifter der, sammen med de unge gründerne. Vi må i det hele tatt skape flere møteplasser. I USA har de for eksempel en pub hvor kirurger, teknologer og investorer møtes, mens her drar kirurgene hjem etter jobb. Jeg er sikker på at dersom en sykehusansatt hadde invitert en gjeng på hytta si, kollegaer og andre med andre innfallsvinkler, så ville de endt opp med en lang liste med gode forretningsideer innen sitt fag. Og det gjelder alle fagfelt, sier Haugane.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter