Innovasjon Norge har utviklet og forvalter Merket for bærekraftig reisemål.

På rundt to år skal man oppfylle like under 90 mål for å styrke det økonomiske grunnlaget for næringen; bevare natur, kultur og miljø; og å sikre lønns-, arbeidsforhold og sosiale verdier.

Alt dette skal forankres politisk og gjennomføres for reisemålet.

Planen lagt i Åfjord skal sikre at man får alt på plass i løpet av 2023.

Masterplan

Arbeidet med å gjøre reiselivet i Åfjord bærekraftig og å sikte mot merket for bærekraftig reisemål er del av Åfjord kommunes masterplan for reiselivet i perioden 2020 til 2025.

Kommunen har sju andre innsatsområder på feltet for blant annet å utvikle havfisketurisme, fremtidens hyttedestinasjon, matopplevelser og å utvikle arrangement- og attraksjonstilbudet.

Bevare området

Det er like under 90 kriterier man jobber med å følge opp i arbeidet de neste to årene. Her er noen av de konkrete tiltakene som skal på plass i løpet av 2022 og 2023.

  • Åfjord kommune skal lage en ny kulturminneplan for å sikre at man har god oversikt over alle kulturverdier og kulturarv. Det kan være ressurser for turisme og reiseliv.

  • Arbeid skal sikre at man ikke sliter ut områder gjennom for mye bruk.

  • Lokalt mattilbud og antall bedrifter som tilbyr lokalt produsert mat skal økes

  • Kommunen skal gjøre en landskapsanalyse for å få full oversikt over sårbar natur og naturtyper. Disse naturtypene skal kartlegges for hva som kan være ressurser for reiseliv.

  • Alle turområder skal kartlegges slik at man kan planlegge hvordan å få merket opp og vedlikeholdt områder det er behov.

  • Infrastruktur som søppeltømming og liknende ved turområder skal også planlegges.

  • Det er mål om at flere reiselivsbedrifter selv skal jobbe mot miljøsertifisering.

  • Utslipp fra transport til ulike reiselivsdestinasjoner skal kartlegges med mål om å redusere dem.

  • Satse på gjenbruksfokus med ny gjenbruksbutikk

  • Minimere lys- og støyforurensing fra reisemål

  • Kutte i energiforbruket og bruke mer miljøvennlig energi der det er mulig

  • Sikre bedre ordninger for kildesortering av avfall fra reiselivet

Sosiale verdier

Arbeidet med bærekraft skal også sikre at man tar sosialt ansvar. Der skal man blant annet:

  • Oppfordre til frivillig innsats for fellesgoder og å sikre biologiske og kulturelle verdier som alle nyter godt av.

  • Å formidle bedre hva man bidrar med og verdien det har.

  • Å legge til rette for helårsturisme og lengre opphold.

  • Å lage en årlig turistbrosjyre for å vise frem til alle innbyggere og andre hva som finnes i Åfjord.

  • Å ha spørreundersøkelse i befolkningen hvert tredje år for å sjekke hva folk syns om reiselivet og utviklingen i bransjen på en rekke områder. Den første skal etter planen gjennomføres i 2023.

  • Satse på rekruttering, utdanning og kompetanse og øke antall lærlingplasser for å sikre god og kompetent arbeidskraft.

  • Tettere dialog med hyttefolket.

  • Sikre mer universell utforming og at informasjon om hvor det er universelt utformet skal være tilgjengelig så man vet hva som er tilgjengelig.

Styrke økonomien

I tillegg til målene om å sikre arbeidskraft og gode arbeidsforhold, er det flere målsetninger for å sikre god økonomi i reiselivet i Åfjord.

Blant målene er å:

  • Utarbeide en ringvirkningsanalyse som viser hva turistbransjen bidrar med i Åfjord kommune, og også at Fosenregionen gjør liknende analyser for alle Fosen-kommunene.

  • Å lage planer for å øke beleggsprosent hos overnattingssteder og å øke antall døgn hver gjest er på besøk på Fosen.

  • Å oppfordre lokalt reiseliv til å bruke lokale underleverandører som selger bærekraftige produkter og tjenester for å sikre lokal verdiskapning og bærekraft.

  • Å øke samarbeidet blant reiselivsaktørene lokalt.