Innovasjon Norge har utviklet og forvalter Merket for bærekraftig reisemål.
På rundt to år skal man oppfylle like under 90 mål for å styrke det økonomiske grunnlaget for næringen; bevare natur, kultur og miljø; og å sikre lønns-, arbeidsforhold og sosiale verdier.
Alt dette skal forankres politisk og gjennomføres for reisemålet.
Planen lagt i Åfjord skal sikre at man får alt på plass i løpet av 2023.
Masterplan
Arbeidet med å gjøre reiselivet i Åfjord bærekraftig og å sikte mot merket for bærekraftig reisemål er del av Åfjord kommunes masterplan for reiselivet i perioden 2020 til 2025.
Kommunen har sju andre innsatsområder på feltet for blant annet å utvikle havfisketurisme, fremtidens hyttedestinasjon, matopplevelser og å utvikle arrangement- og attraksjonstilbudet.
Bevare området
Det er like under 90 kriterier man jobber med å følge opp i arbeidet de neste to årene. Her er noen av de konkrete tiltakene som skal på plass i løpet av 2022 og 2023.
Åfjord kommune skal lage en ny kulturminneplan for å sikre at man har god oversikt over alle kulturverdier og kulturarv. Det kan være ressurser for turisme og reiseliv.
Arbeid skal sikre at man ikke sliter ut områder gjennom for mye bruk.
Lokalt mattilbud og antall bedrifter som tilbyr lokalt produsert mat skal økes
Kommunen skal gjøre en landskapsanalyse for å få full oversikt over sårbar natur og naturtyper. Disse naturtypene skal kartlegges for hva som kan være ressurser for reiseliv.
Alle turområder skal kartlegges slik at man kan planlegge hvordan å få merket opp og vedlikeholdt områder det er behov.
Infrastruktur som søppeltømming og liknende ved turområder skal også planlegges.
Det er mål om at flere reiselivsbedrifter selv skal jobbe mot miljøsertifisering.
Utslipp fra transport til ulike reiselivsdestinasjoner skal kartlegges med mål om å redusere dem.
Satse på gjenbruksfokus med ny gjenbruksbutikk
Minimere lys- og støyforurensing fra reisemål
Kutte i energiforbruket og bruke mer miljøvennlig energi der det er mulig
Sikre bedre ordninger for kildesortering av avfall fra reiselivet
Sosiale verdier
Arbeidet med bærekraft skal også sikre at man tar sosialt ansvar. Der skal man blant annet:
Oppfordre til frivillig innsats for fellesgoder og å sikre biologiske og kulturelle verdier som alle nyter godt av.
Å formidle bedre hva man bidrar med og verdien det har.
Å legge til rette for helårsturisme og lengre opphold.
Å lage en årlig turistbrosjyre for å vise frem til alle innbyggere og andre hva som finnes i Åfjord.
Å ha spørreundersøkelse i befolkningen hvert tredje år for å sjekke hva folk syns om reiselivet og utviklingen i bransjen på en rekke områder. Den første skal etter planen gjennomføres i 2023.
Satse på rekruttering, utdanning og kompetanse og øke antall lærlingplasser for å sikre god og kompetent arbeidskraft.
Tettere dialog med hyttefolket.
Sikre mer universell utforming og at informasjon om hvor det er universelt utformet skal være tilgjengelig så man vet hva som er tilgjengelig.
Styrke økonomien
I tillegg til målene om å sikre arbeidskraft og gode arbeidsforhold, er det flere målsetninger for å sikre god økonomi i reiselivet i Åfjord.
Blant målene er å:
Utarbeide en ringvirkningsanalyse som viser hva turistbransjen bidrar med i Åfjord kommune, og også at Fosenregionen gjør liknende analyser for alle Fosen-kommunene.
Å lage planer for å øke beleggsprosent hos overnattingssteder og å øke antall døgn hver gjest er på besøk på Fosen.
Å oppfordre lokalt reiseliv til å bruke lokale underleverandører som selger bærekraftige produkter og tjenester for å sikre lokal verdiskapning og bærekraft.
Å øke samarbeidet blant reiselivsaktørene lokalt.