I vinter har meieriselskapet Tine gjennomført sine første turer med dronetransport i produksjonen. Melkeprøver fra en bonde i Haltdalen utenfor Røros ble flydd til laboratoriet ved meieriet på Heimdal for analyse.

– Kvalitet er det viktigste vi har, det er jo verdens beste melk vi produserer. Å få raske svar, som denne dronen kan hjelpe oss med, er jo veldig positivt, sier melkeprodusent Stian Grenli i en video Tine har laget av testflygningen.

Dronetransport av melkeprøver gjør at testing kan skje både raskere og hyppigere. På lengre sikt kan det åpne for enda flere muligheter.

– Kanskje kan vi fly melken direkte hjem til deg på hytta i juleferien, spår Eirik Åsheim, prosjektleder og leder for teknologilaben i Tine.

Selskapet opplyser at bruk av droner både kan bidra til å gjøre hverdagen enklere, og redusere utslipp.

Se videoen her:

NTNU-oppstart 

Det er droneselskapet Aviant, som ble startet opp av tre NTNU-studenter midt i pandemien, som flyr melken for Tine. Fra før har de fraktet både koronaprøver og blodprøver i trøndersk luftrom.

– Det var naturlig for oss å samarbeide med Aviant, fordi de allerede jobber tett med St. Olavs hospital i Trondheim, der det flys inn blodprøver fra Røros, sier Åsheim.

Avinor og Sintef er også en del av prosjektet. Prosjektgruppen forteller at de nå har fått verdifull erfaring om hva som kreves for å transportere melken i luften.

– Melkeprøver må holdes 0-4 grader under hele transporten og ikke utsettes for altfor mye risting. Er det mulig med droner, spør Åsheim.

Personer ombord om fem år

Hans Petter Heimro er flyoperativ inspektør for ubemannet luftfart i Luftfarstilsynet. Han forteller at bruken av droner er i en rask utvikling.

– På lang sikt ser vi for oss at droner også kan brukes til persontransport, sier han, og legger til:

– Om fem års tid kan man nok begynne å fly droner med sikkerhetspiloter om bord, og etter hvert vil man kunne fjerne disse også.

Han forteller at det likevel er flere utfordringer på veien dit, som Luftfartstilsynet for tiden jobber med.

– Dagens luftrom er ikke tilpasset til droner i det hele tatt. Før bruken av kommersielle droner øker, er vi nødt å få på plass en ny struktur av hele luftfarten.

Hans Petter Heimro, flyoperativ inspektør ubemannet luftfart i Luftfarstilsynet. Foto: Luftfartstilsynet

Ellen Weidemann i Avinor sier at de er glade for å bidra til utviklingen på dronefronten:

– Avinor synes det er spennende å kunne bidra inn i et innovasjonsprosjekt som dette. Slike prosjekter er viktige for at vi skal kunne videreutvikle ubemannet luftfart, våre tilbud og tjenester i tråd med det behovet som nå kommer.

Tine-dronen under en testflygning. Foto: Tine