Det er med andakt at man bestiger en så gammel bil med så høy lokal status. Den aller eldste i Trondheim!

Til daglig står Wartburg'en i museet på Sverresborg, blank og fin i lakk og messing. Bare en mann kan ta den ut av museet og kjøre den. Det er Terje Stenhaug i Trøndelag Veteranvognklubb, som i helgen arrangerer Norgesløpet 2007 for veteranbiler. Start nummer 1 lørdag er Wartburg'en med Stenhaug som sjåfør i tidsriktig antrekk, og passasjer blir selveste ordfører Rita. Bilen skal ikke kjøre hele løpet, bare en honnøretappe i starten. Dette blir en meget sjelden anledning til å se dette klenodiet tøffe avgårde for egen maskin i Trondheims gater.

Vrang motor

Og ganske riktig, motoren er vrang. Stenhaug sveiver og sveiver, men motoren snøfter bare. Da handler feilen alltid om en av to ting: Enten mangler tenningsgnisten, eller så får den ikke bensin. Denne gangen handler det om drivstoffet. Et belegg innvendig i tanken har tettet igjen bensinrøret. Stenhaug staker opp røret, slik at bensinen flommer og sprer optimisme.

Nostalgisk lyd

Prøveturen blir kort, men lang nok til en prøvesmak av hundre år gammel kjørefølelse. Toseteren rører da brukbart på seg, selv om fem hestekrefter til 490 kg bil og unevnelig vekt av to mannfolk gir beskjeden akselrasjon og toppfart. Det spiller naturligvis ingen rolle, det viktigste er opplevelsen fra en svunnen tid.

Samarbeidsvillig

Motorhistorie Wartburg¿en fra 1903 er Trondheims eldste bil, her med sjåfør Terje Stenhaug fra Trøndelag Veteranvognklubb. Foto: BJARNE VESTMO
Gammelt skilt: I 1909 fikk bilen registreringsnummer 2. Det har den fortsatt. Foto: Bjarne Vestmo
Sveivstart: Terje Stenhaug måtte sveive adskillige ganger før motoren ville gå. Foto: Bjarne Vestmo
Støtdemper: Wartburg-bilen fra 1903 har faktisk en enkel støtdemper for mer komfortabel kjøring. Foto: Bjarne Vestmo
Liten: Motoren i bilen er en liten sak med to sylindre og beskjedne fem hestekrefter. Foto: Bjarne Vestmo