To gedigne gule metallkonstruksjoner lyser opp en ellers grå og regntung dag på Vestbase i Kristiansund. I løpet av de neste fire ukene vil de bli installert 300 meter under havoverflaten utenfor trøndelagskysten.

De to havbunnsrammene som inngår i prosjektet ved navn Maria eies av det tyske oljeselskapet Wintershall. Det er de to rammene som skal være basen for selve boringen, og de skal kobles til produksjonsplattformene Kristin, Heidrun og Åsgard B for videre distribusjon. Dermed bruker de eksisterende infrastruktur til å utvinne olje fra nye felt.

– Maria-prosjektet vil forlenge levetiden til feltene som allerede er operative, sier Hugo Dijkgraaf, prosjektdirektør og tåkefast i Bergen, på telefon.

15,3 milliarder

De to modulene som nå skal senkes ble bygget av Subsea 7 i Tønsberg og kom til Kristiansund i starten av mai. Her skal de ferdigstilles før de fraktes ut til havs.

– Dette er et av de viktigste prosjektene vi har, og til sammen har vi lagt 15,3 milliarder kroner i det. Det er viktig at industrien investerer når markedet går trådt, fortsetter Dijkgraaf.

– Det folk ofte glemmer er at Norskehavet fremdeles er hovedkilden for energi til Europa. Vi ser på dette prosjektet som et godt tegn på hva det er som er mulig, legger Martin Bachmann til.

Han er styremedlem i Wintershall, og ansvarlig for arbeidet i Europa og Midtøsten. Bachmann hoppet på flyet til Kristiansund en dag tidligere enn sin kollega, og fikk dermed gleden av å se de ferdige havbunnsrammene for første gang.

Samarbeid

– Spørsmålet vi må stille oss er hva vi kan gjøre for å overleve i tider med lavere oljepris. Det er der Maria kommer inn gjennom samarbeid med andre aktører, og innovasjonen som gjør at vi kan fortsette på eksisterende felt.

Bachmann mener tiden nå er mer enn moden for å tenke enda mer innovativt enn det bransjen til nå har gjort.

– Latskapen har krøpet inn i oljesektoren på grunn av den høye oljeprisen. Vi må bli mer innovative og kostnadseffektive slik at vi får en robust næring som tåler lavere oljepris, sier han og legger til:

– Se bare på alt det utstyret de forskjellige selskapene har stående til lagring. Du ser ikke sånt i for eksempel flyindustrien. I oljenæringen har vi altfor mye utstyr som bare står og venter.

Kostnadskutt er viktig for ham, men det å se fremover er enda viktigere.

Perspektiv

– Når en selger et produkt og prisen faller så mye som oljeprisen har gjort merker en det jo, men jeg tror noe av det viktigste vi kan gjøre er å se dette i perspektiv. Vi må spare penger og investere samtidig, men det er viktig at vi prioriterer hardt når vi bestemmer oss for hva vi skal investere i.

I tillegg til at samarbeidet med andre aktører via eksisterende plattformer er billigere enn å skulle sette opp en ny oljeplattform på Haltenbanken mener Bachmann også at det fra et miljøsynspunkt er fordeler med denne løsningen.

– Dette er et tilfelle hvor de økonomiske aspektene går hånd i hånd med de miljømessige. Ved å bruke denne teknologien får vi en mindre belastning på havmiljøet.

– Men installasjonen av et slikt anlegg er både veldig spesiell og veldig vanskelig. Vi har blant annet måtte jobbe mye for å sikre at rørledningene som skal koble det under havet med det over ikke ødelegger koraller under havet. Miljøkonsekvenser er noe vi tar veldig alvorlig, skyter Dijkgraaf inn.

Oppstart i 2018

Også for Vestbase-anlegget er dette prosjektet viktig, selv om det alene ikke er nok. Anlegget er forsyningsbase og servicesenter for både Statoil, Shell og nå også Wintershall.

– Akkurat nå er Wintershall vår viktigste kunde, men det er klart at et slikt prosjekt ikke er nok til å holde det gående i det lange løp, sier Alf Dahl, administrerende direktør i Vestbase.

– Vi har tidligere sagt at oljeprisen nok kommer til å ta seg opp igjen høsten 2017, men nå ser vi at vi nok må vente til vi kommer litt ut i 2018 før det skjer. I mellomtiden er det viktig at vi holder oss positive og forteller de positive historiene, slik som denne.

Havbunnsrammene til Wintershall er også laget med fremtiden for øyet, og vil kunne kobles til andre felt i fremtiden. Etter planen skal anlegget være oppe og gå i løpet av 2018.