Vingene som skal stå i baugen, skal ikke løfte skip opp fra sjøen, men kan gjøre sjøturen mer behagelig og mer drivstoffgjerrig.

Utspring fra NTNU

Baugvingene er utviklet av de to gründerne i Wavefoil, Eirik Bøckmann og Audun Yrke. Begge er utdannet i marinteknikk ved NTNU. Den lille bedriften holder til på Brattøra i Trondheim. I løpet av høsten skal en mekanisk bedrift på Kvål produsere en prototyp av en 3,5 meter lang baugving, som kan bidra til å revolusjonere skipsfart.

I et intervju med forskningsmagasinet Gemini sier Eirik Bøckmann, som er daglig leder i Wavefoil, at det ikke er noen begrensinger i hvilke typer skip som vil ha nytte av baugvingen.

- Alle om fem år

- Men den er mest aktuell for mellomstore passasjer- og cruiseskip, fiskefartøy og ferjer i utsatte farvann. Vårt mål er at alle nye passasjerskip om fem år skal ha vår foilmodul installert, sier Bøckmann i intervjuet med NTNU og Sintefs forskningsmagasin.

Bak den hårete ambisjonen ligger to sterke argument for at skipsbyggere og redere bør bygge skip med Wavefoils baugvinger: Lavere drivstofforbruk og mer jevn gang i sjøen. Drivstofforbruket skal kunne reduseres med 20 prosent. Baugvingen kan trekkes inn i skipsskroget når det er for store bølger og når det er flat sjø. Baugvingen skal gjøre mest nytte når det er litt bølger.

Kanskje på hurtigruteskip

Den 3,5 meter lange prototypen egner seg best for båter på 40 meter, men Wavefoil har allerede tenkt større. De har invitert rederiet Havila til å utstyre deres fire nye hurtigruteskip med baugvinger. Havila skal konkurrere med selskapet Hurtigruten om kystruten mellom Bergen og Kirkenes. I sommer har Havila og Sintef gjennomført tester i skipsmodelltanken på Tyholt av de nye skipsskrogene med baugvinger.

Hvis Havila velger å bygge baugvinger på sine hurtigruteskip, vil de ikke bli så store som de kunne ha vært, men kan likevel kutte forbruket av diesel med 4-5 prosent, i følge Bøckmann.

Inviterer investorer

Fredag starter en kapitalutvidelse der Wavefoil inviterer investorer og privatpersoner til å kjøpe aksjer i det lille oppstartselskapet.

- Målet er at kapitalutvidelsen via Folkeinvest skal gi mellom to og fire millioner kroner i ny kapital, sier Bøckmann.

Før kapitalutvidelsen har Wavefoil tre eiere. Foruten Bøckmann og Yrke, er det trondheimsbaserte investeringsselskapet Cofounder på eiersiden. Cofounder har signalisert at de vil gå inn med mer kapital i baugvinge-selskapet.

Oppdatert: I løpet av noen timer på fredag var kapitalutvidelsen i Wavefoil fulltegnet, og 184 investorer hadde tegnet seg for aksjer til fire millioner kroner i selskapet.

Trondheim har også et annet selskap som vil utvikle billigere og grønnere skipsfart med hjelp av foiler. Som gründerne i Wavefoil, har også Flying foil bakgrunn fra marin teknikk ved NTNU.