- Vi skal bygge en destinasjon. I løpet av tre til fem år skal folk komme til Trondheim på grunn av det Britannia tilbyr. Der ligger lista, sier Bjarte Gjerde.

Han er daglig leder i Britannia Hotel AS, som er et et eget selskap i Reitangruppen.

Fordums storhet

Går alt etter planen er det den 4. september 2018 at eier Odd Reitan skal invitere hele Trondheim til nyåpningen av hotellet. Et hotell med tre innganger (hovedinngangen som i dag, og innganger på begge sidene av hotellets front), og som skal tilbake til fordums storhet. I dag står bygget fra 1897 som et tomt skall, nærmest uten innhold. Men planene er mange, og tankene er store. Så store at rehabiliteringen vil koste over én milliard kroner, hvorav kontrakten med entreprenør Hent utgjør 757 millioner kroner pluss moms. I tillegg skal det brukes over 100 millioner kroner på interiøret.

Store rom med ulike løsninger

Mandag fikk pressen et lite innblikk i hva vi kan se frem til. Foruten Gjerde presenterte administrerende direktør i E.C. Dahls Eiendom, Svein Erik Nordbotten og teknisk sjef, Arne Opsal deler av planene. Og gjengangeren; ordet kvalitet.

- Det blir 263 rom totalt. 170 av disse er standardrom med veldig høy kvalitet som går utenpå det meste av standardrom vi kjenner fra før. Ingen rom er under 23 kvadratmeter. I tillegg blir det 93 rom som differensieres. Om det blir business, superior eller suite får vi se, men det er uansett stort potensial for å gjøre noe ekstra med disse rommene, sier Opsal.

Han forteller videre at hvert enkelt rom tegnes ut i detalj, med funksjonelle løsninger og materialvalg.

– Lyd, lys og luft er ufattelig viktige elementer i kvalitet. Blant annet blir det individuell styring av temperaturen i hvert enkelt rom, og allerede når du bestiller rommet kan du be temperaturen settes på det du ønsker. Det skal være mørkt når det er mørkt, og det skal være stille når det er stille, sier Gjerde.

Hentet inspirasjon fra Italia

Det italienske badet er selve indrefileten i rommene, ifølge trioen. Marmor, messing, doble servanter, samt badekar på minst 93 av rommene.

Ellers røper Gjerde at det blir minst fire restauranter i hotellet.

- Vi diskuterer heftig hva disse skal inneholde. Men det som er helt sikkert er at disse restaurantene må appellere til hele markedet. Terskelen på ett eller to av disse konseptene må være folkelige og uformelle. Derfor skal det være inngang til salongområdet som har vært dødt lenge. Vi tenker all-day konsept, hvor vi ufarliggjør området og gjør det attraktiv for folk flest. I forlengelsen av dette kommer vi inn i Palmehaven, sier Gjerde.

Nytt innhold og nye inntrykk

Om Jonathan Mat & Vinkjeller fortsatt blir hetende det er usikkert. Men ambisjonen er at hotellet, deriblant restaurantene, skal fylles med nye opplevelser.

- Vi skal ikke fremstå som arrogante eller bedrevitende. Men det er helt sikkert at vi må komme med noe nytt i tillegg til det vi har i byen fra før. Når vi snakker brasseri, snakker vi om noe nytt. Og når vi snakker om Jonathan, snakker vi om noe helt nytt. Ja, vi skal bruke lokale råvarer, men impulser fra verden blir helt vesentlig, sier Gjerde og understreker at det med slike ambisjoner også blir et større kjøkken enn det har vært tidligere. Det meste skal de produsere selv. Et bakeri kommer i tilknytning kjøkkenet, og det skal legges til rette for kokkekonkurranser.

Høye ambisjoner med lav terskel

- Vi skal ta tilbake plassen som det ledende kjøkkenet nord for Dovre. Som kjent forsvant den til et hotell ved elva, sier Gjerde, vel vitende om at han var sjef for Rica Nidelven Hotel som vant pris for landets beste hotellfrokost åtte år på rad under hans ledelse.

Men selv om ambisjonene er skyhøye ønsker hotell-ledelsen at terskelen skal være lav for å nå frem til alle.

- På den ene siden skal det være et hotell for de store anledningene og for høytider, det er det tradisjon for på Britannia og det skal vi fortsette med. Samtidig må vi være tilgjengelige for folk flest, noe som gjør at vi tenker bredde med fire-fem ulike restaurantkonsept, sier Gjerde og legger til at de tar best vare på historien ved å ta gammel storhet over i en ny tid.

- Med et britisk sus over seg?

- Ja, det står på taket. Britannia hotell. Det forplikter, og eieren er tydelig på det. Men vi kan ikke avsløre alle planene vi har, sier Gjerde smilende, og trekker litt på det når han får spørsmål om det blir plass til en britisk pub i nyutgaven av Britannia.

- Britiske puber sliter jo en del, og dessuten stenger de allerede kl. 23.00, sier Gjerde.

Ambisiøse mål: Arne Opsal, teknisk sjef i E.C. Dahls Eiendom (t.v.), Bjarte Gjerde, daglig leder i Britannia Hotel AS, og Svein Erik Nordbotten, daglig leder i E.C. Dahls Eiendom røpet noe av planene til hva Britannia skal inneholde. Og en ting er sikkert, det er ambisiøst. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Palmehaven vil gjøre come back: Palmehaven skal pusses opp til fordums prakt når nye Britannia åpner i 2018. Foto: ©RICHARD SAGEN;Adresseavisen