Etter at det fredag 8. desember ble kjent at Rema-eide Norsk Kylling legger sin nye fabrikk til Furumoen i Orkdal, må eierne av tomtealternativet på Sveberg i Malvik bruke eiendommen på en annen måte.

Eiendomsinvestor Kaare Arnstad eier selskapet Sveberg Næringspark AS sammen med Hasle Gjerde, og sier at de i påvente av Norsk Kyllings avgjørelse parallelt har arbeidet med en alternativ utnyttelse av området.

Den ferdigregulerte tomten ligger mellom Norturas slakteri og Abrahallen, og er på rundt 125 mål, inkludert et tilleggsareal de har opsjon på å kjøpe fra Malvik kommune.

Regulert: Tomten er på rundt 125 mål og ligger mellom Abrahallen og Norturas slakteri. Foto: Mariann Dybdahl

Opsjon utløper

Arnstad er daglig leder i Sveberg Næringspark, og sier at nå i stedet vil tilby lagerarealer til grossistbedrifter og netthandelaktører.

- Vi er i samtaler med en aktør som ønsker å etablere virksomhet på 20 av målene, men vi har ikke signert noen avtale ennå, sier Arnstad til Adresseavisen.

Han sier at eiendomsselskapet NHP Eiendom, der Reitan-familien, Øyvind Christensen og Ragnar Lyng er blant medeierne, i to år har hatt en opsjon på tomten, men at denne avtalen utløper nå ved årsskiftet.

Arnstad sier at de vil gå i gang med utbyggingen i løpet av de første tre månedene av 2018, og han regner med at det vil ta fem år før hele området er ferdig utbygd.

Kjøpte fra Kjeldsberg

Eiendommen har gått under navnet «Kjeldsbergtomta», og det var Kjeldsberg Eiendom som eide den fra 2004 til 2016. De hadde kjøpt den med tanke på logistikklager for Rema 1000, men dagligvarekjeden valgte i stedet å bygge på Torgård i Trondheim.

Kaare Arnstad og investor Kolbjørn Selmer kjøpte den i 2016 fra Kjeldsberg Eiendom, og senere har eiendomsinvestoren Hasle Gjerde overtatt Selmers eierandel.

Arnstad sier at de blant annet ser for å etablere lagerarealer for netthandelaktører, der varene kan bringes ut til kundene samme dag som de er kjøpt på nettet. I tillegg kan folk gå i butikken og kjøpe for eksempel en vaskemaskin, som så blir brakt hjem til dem fra lageret på Sveberg.

- Vi ønsker å avlaste de store butikkarealene vi har i dag. Det er dyrt å ha lager i sentrale handelsområder. Hvis man lager et logistikksystem mellom butikken og kunden, så kan butikkene bli mindre, sier han.

Han sier at de ønsker å tiltrekke seg både lokale, nasjonale og internasjonale aktører, og at de ønsker å betjene kunder i både Midt- og Nord-Norge. Han sier at hele logistikknæringsparken skal ha en grønn profil både når det gjelder energibruk og transport.

- Vi skal satse på grønn transport, som betyr at det varene blir fraktet i elektriske kjøretøy fra området og ut til brukerne, sier han.

Utbygging: Utviklerne ønsker å bygge en logistikknæringspark med lagerarealer, og antar at det vil ta fem år før tomten er ferdig utbygd. Foto: Mariann Dybdahl

Infrastruktur

Arnstad sier at de ønsker å gå raskt i gang med å bygge ut infrastruktur som vei, vann og belysning, og at eiendommen kan deles opp i både små og store parseller. Han sier at det både vil være aktuelt å bygge for utleie og å selge ut deler av tomten.

- Potensialet er å bygge ut 60 000 kvadratmeter på 120 mål, sier Arnstad.

I samme område bygges det nå også ut en 220 mål stor handels- og næringspark, som er beregnet både for kontorer, plasskrevende industri og handelsbedrifter.

Arnstad sier at de ikke velger å se på det som en konkurrent, men heller ser på dem som en samarbeidspartner.

- Det gjør at vi få en større bredde på brukerne i området, ettersom dette området også er regulert for kontorer, sier han.