NAF og Motor har testet 31 nye elbiler for rekkevidde og ladefart.

Ladefart oppgis gjerne som «opptil» et visst antall kW, eller «maksimal ladeeffekt». NAFs ladetester viser at dette tallet forteller lite om den faktiske ladehastigheten til bilene, heter det i en pressemelding fra NAF og Motor.

– Ser vi kun på ladetid er det Porsche Taycan 4 Cross Turismo og Audi e-tron GT som er raskest i testen. Dette er biler til over én million kroner. Premium-elbilene er ferdigladet på 20 minutter, opplyser Anette Berve, testansvarlig for elbil i NAF.

NAF har også regnet ut den gjennomsnittlige ladeeffekten hver bil oppnår under ladeøkten. Gjennomsnittlig ladeeffekt handler om hvor mye effekt du i snitt får når du lader batteriet fra 10 til 80 prosent.

Best og dårligst

– Gjennomsnittsfarten er gjennomgående mye lavere enn maksimal ladefart. Det er det ikke alle elbilister som er klar over, og dette har vi nå satt tall på, sier Berve.

– Målt på denne måten er det Mercedes EQA og EQB som leverer best, med henholdsvis 99 og 98 prosent av oppgitt maksimal effekt. Sammen med BYD Tang utgjorde dette de tre bilene som alle hadde en gjennomsnittlig ladeeffekt som lå på over 90 prosent av den oppgitte maksimale ladeeffekten, opplyser Berve.

I andre enden kommer Tesla Y, med en gjennomsnittlig ladeeffekt på bare 37 prosent av oppgitt maksfart. Kia EV6, Tesla 3 LR, IONIQ 5 hadde også under 50 prosent gjennomsnittlig ladeeffekt av oppgitt makseffekt.

Det er tredje gangen NAF tester ladehastigheten til elbilene på vinterstid.

– Mer eller mindre alle bilene i testen lader saktere om vinteren. Hvor mye saktere varierer, og vi ser at bilene som har forvarming av batteriet før hurtiglading har en vesentlig fordel, sier Berve.

NAF har oppfordret bilbransjen til å dele mer sammenlignbare tall for rekkevidde og lading.