Statens vegvesen beskriver interessen for å få bygge de to veistrekningene i prosjektet som «solid» i en pressemelding.

Nå har Vegvesenet valgt ut tre firmaer som får lov til å levere tilbud.

Det er Bertelsen & Garpestad AS, Hæhre Entreprenør AS, og Åfjord-entreprenør Johs. J. Syltern AS

550 millioner

Vegvesenet anslår at man vil bruke 9,5 milliarder kroner på ny E6 fra grensen for Trøndelag fylke or nordover til Saltfjellet. Utbedringer for strekningen på 142 kilometer startet i 2015.

Nå lyses prosjektering av 9,6 kilometer E6 fra Trøndelag grense til Majahaugen og Flyumtil Kappfjellia ut til de tre firmaene som er kvalifisert.

Strekningen som skal oppgraderes på E6 fra fylkesgrensen mellom Trøndelag og Nordland nederst i bildet og nordover. Foto: Statens vegvesen

Statens vegvesen anslår at totalkostnaden vil være drøyt 550 millioner kroner. Hele strekningen skal være 90 kilometer i timen og den nye veien vil stort sett ligge i terreng utenfor dagens E6, skriver Vegvesenet.

Hele jobben

Det endelige grunnlaget for de tre entreprenørene som er med i konkurransen videre ble sendt ut 18. mai. Firsten for å levere tilbud er 19. august. Etter forhandlinger skal et endelig tilbud være ferdig 14. oktober i år.

Det er snakk om en totalentreprise. Det betyr at den som vinner skal gjennomføre hele utbyggingen.

– Det har vært en jevn og utfordrende konkurranse. Alle leverandørene er kvalifisert for å gjøre jobben, men vi har valgt å gå videre med de tre som vi anser som best kvalifisert, sier prosjektleder for E6 Helgeland i Statens vegvesen, Bård Nyland, i en pressemelding.

– Vi har stor tro på at vi får et godt sluttresultat i konkurransen, og blir stående igjen med den beste leverandøren til slutt. Her ligger det an til en rask og effektiv utbygging fordi det meste av vegen ligger i jomfruelig terreng uten større utfordringer, sier Bård Nyland.