Den flate hengekøya Draumr oppsto som idé sommeren 2012, og noen år senere er den i ferd med å bli en skikkelig salgssuksess. Nå har selskapet Amok Equipment A, som stammer fra NTNUs gründermiljø, solgt hengekøyen til kunder i 35–40 land.
- Antallet køyer blir en bedriftshemmelighet, men i fjor hadde vi en driftsinntekt på 3,6 millioner kroner, forteller Steinar Bukve Witsø.
NTNU-gründerne fester med 50 Cent og Justin Bieber
Tatt opp i nettverk
Sammen med Jonas Haug og Mikkel Haslum har Bukve Witsø videreutviklet hengekøyen, og nå er versjon 3.0 en realitet. Det betyr at overnattingshengekøyen finnes i flere farger og med mer funksjonalitet. To av de tre gründerne kunne ta ut lønn i firmaet fra høsten 2015. Tredjemann, Mikkel Haslum, er i ferd med å fullføre sin master ved Entreprenørskolen på NTNU.
Selskapet ble denne våren tatt opp i Scandinavian Outdoor Group (SOG). Dermed er de i godt selskap med renommerte bedrifter som Bergans, Fjellreven, Hilleberg og trøndelagsbaserte Helsport. SOG har som mål at nordiske bedrifter som lager utstyr til friluftsliv slår gjennom internasjonalt.
- Allerede etter første møte ser vi nytteverdien av å delta i SOG. Vi får blant annet stå sammen med de andre bedriftene i nettverket når vi skal delta på Outdoor-messa i Tyskland i sommer. Dessuten kan vi diskutere salgsstrategi og avtalevilkår og vi får tilgang på fokusgruppe. Vi har fremdeles mye å lære av dem som har lang bransjeerfaring og stort nettverk, sier Bukve Witsø.
Amok på messe i Tyskland
- Jakter investorer
Hengekøyene har blitt så populære at Amok Equipment har måttet takke nei til flere potensielt gode salgsavtaler på grunn av deres finansielle situasjon som per dags dato ikke tillater store nok produksjonsvolum.
- Nå er vi på jakt etter investorer som kan bidra aktivt i et internasjonalt eventyr, sier gründeren.
De skal revulosjonere friluftsturen med flat hengekøye
Selskapet har allerede greid å nå ut til et internasjonalt marked. I 2015 ble 75 prosent av hengekøyene solgt til kunder bosatt utenfor Norge, med hovedvekt på kunder i USA og Tyskland. I starten gikk mesteparten av salgen gjennom nettbutikken, men nå har selskapet etablert større satsing mot butikksalg. Du vil finne Draumr-hengekøyen i butikkhyllene i elleve land, derav Australia, Danmark og Sør-Korea.
- Nå er det kun kapitalen i ryggen som mangler for å oppnå ønsket vekst. Den største utfordringen i dag er å få produsert opp nok hengekøyer til å dekke etterspørselen, sier Bukve Witsø.