Kafékjeden Jordbærpikene, nettbutikken Get Inspired, grossisten Matmegleren, appen Vaskehjelp og programvareselskapet Iwmac har alle fått investeringsselskapet inn som medeier i år.

Salvesen & Thams har historie tilbake til 1898 og gruvedriften på Løkken. Orkdalingen Bjørn Wiggen kjøpte selskapet fra Orkla, etter at han i 2012 fikk sparken som toppsjef i industrikonsernet. Siden har han som arbeidende styreleder utviklet Salvesen & Thams videre.

- Vi er alltid en aktiv eier, og investerer aldri bare fordi det er kapitalbehov i et selskap. Vi ser på hvilke områder vi kan styrke virksomheten, og sitter i styrene. Vi bidrar med å få fastlagt en klar strategi fremover, og ser om organisasjonen har den rette ledelsen til å utvikle bedriften videre, sier Wiggen.

Kafékjeden Jordbærpikene som ligger i kjøpesentre, drives som franchise og omsatte for 260 millioner kr. i fjor.

Investerer med laksemilliardærer

Han er største eier i Salvesen & Thams med 26,3 prosent. Med seg har han blant andre Gjensidige Orkla Forsikring med 24,6 prosent og investoren Jan Håbrekke som eier 20,7 prosent.

I februar i år kjøpte Salvesen & Thams 80 prosent av Jordbærpikene sammen med Frøya-selskapet GMW Venture, som eies av Salmar-gründer Gustav Witzøe og sønnen Gustav Magnar. Salvesen & Thams var allerede medeier i hurtigmatkjeden Big Bite, og i ettertid er eierskapet til de to kjedene samlet i Bitastad Holding.

- Vi kjøpte oss inn i Big Bite, og så etter det på andre selskaper som opererer i tilnærmet samme marked. Jordbærpikene så vi derfor som en mulighet, og vi har etablert et felles eierselskap for de to kjedene fordi det gir flere fordeler, sier Wiggen.

Salvesen & Thams eier i hurtismatkjeden Big Bite via selskapet Bitastad Holding.

- Kan bli flere kafékjeder

I tillegg har Salvesen & Thams kjøpt grossisten Matmegleren i Melhus, som nå blant annet vil være distributør for Bit Bite.

- Nå har vi et apparat som vi kan hekte flere konsepter på. Det er mulig både å kjøpe opp og å utvikle nye konsepter. Når vi forhandler med kjøpesentrene er det en stor fordel å tilby flere konsepter, sier Wiggen.

Salvesen & Thams har også kjøpt 20 prosent av Get Inspired i Trondheim, som selger sportsklær for kvinner på nett. Get Inspired har brukt kjendiser og sosiale media til å markedsføre seg, og har vokst kraftig siden starten i 2009.

- Vi gikk inn i Get Inspired fordi vi så vekstmuligheter. De har en spennende måte å jobbe på med markedsføring. De har uten å ta opp lån klart å nå en omsetning på 160 millioner kroner årlig, sier Wiggen, som er styreleder i nettbutikken.

- Get Inspired skal fortsette å vokse. Det kan gå i flere retninger, som utvidet sortiment og større nedslagsfelt, sier Wiggen.

Salvesen & Thams har kjøpt 20 prosent av nettbutikken Get Inspired, som selger sportsklær for kvinner. Søskenparet Silje og Sindre Landevåg var før det eneeiere. I sommer flyttet nettbutikken til et nytt stort robotlager i Fossegrenda.

Medeier i vaskeapp

Salvesen & Thams har også kjøpt 23 prosent av Digital Markedsplass i Klæbu, som står bak appen Vaskehjelp. Appen ble etablert først i fjor, mens de andre investeringene i år er i selskaper med en omsetning fra 33 millioner til vel 700 millioner i fjor.

- Det er uvanlig for oss å gå inn i en tidlig fase. Vanligvis går vi inn i selskaper som er mer modne. Men vi har tro på selskapet, og bidrar med kapital for at det skal komme videre. Det er viktig å være tidlig ute i dette markedet, før det kommer mange apper. Du vil ikke koble deg på mange vaskeapper, dersom du er fornøyd med den første, sier Wiggen.

Salvesen & Thams har kjøpt 23 prosent av selskapet Digital Markedsplass, som eier appen Vaskehjelp.

Det femte selskapet Salvesen & Thams har kjøpt seg inn i til nå i år, er programvareselskapet Iwmac i Trondheim. I motsetning til de fire andre, er ikke kundene her forbrukere. Iwmac utvikler og selger dataprogrammer for overvåking og styring av tekniske installasjoner, særlig rettet mot kjøpesentre i Norge og Sverige.

- Krever avkastning

Ifølge Wiggen er det flere interessante investeringsmuligheter i Midt-Norge.

- Vi stiller selvsagt først og fremst krav til avkastningen uavhengig av geografi. Det er positivt at vi har sett så mange muligheter i Trøndelag. Vi ser det som en fordel å ha nærhet til ledelsen og selskapet. Da kan vi lettere bidra, og det blir mer effektiv jobbing med dem. Vi ser også nærheten til teknologimiljøet i Trondheim som en klar fordel, sier Wiggen.

Salvesen & Thams har kontor på Orkanger, sju ansatte og en kapitalbase på rundt 400 millioner kroner. Foruten investeringene i ulike bedrifter (se fakta nederst i artikkelen), driver selskapet med eiendomsutvikling i Orkdal, Skaun, Rindal og Surnadal.

Bygger på kjente tomter

- Dette er et bevisst valg. På Orkanger kjenner vi hver kvadratmeter og markedet meget godt. Her er vi trygge på å ha suksess. I Trondheim har vi ingen fortrinn, sier Wiggen.

Utbyggingsselskaper eid av Salvesen & Thams har i Orkanger bygd tre større leilighetsbygg de siste årene, og de har solgt over 50 eneboligtomter i områdene Joplassen og Kleivan.

Foruten arbeidet i Salvesen & Thams, er Wiggen partner og medeier i Kverva Management som forvalter Witzøe-familiens investeringer i flere sjømatselskaper.